Ingezonden persbericht


Respondenten kiezen bij opstalverzekering voor ING.nl

AMSTERDAM - Wanneer respondenten zich online oriënteren naar een opstalverzekering, is de kans het grootst dat ze ING aanwijzen als favoriete aanbieder. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die onderzoeksbureau WUA! in februari 2010 uitvoerde. De respondenten bezochten 41 verschillende websites en gaven daar in totaal 189 beoordelingen over.

De 17 best presterende organisaties volgens de Web Performance Scan®

De winnaars

De website van ING heeft in dit onderzoek met een ruime voorsprong gewonnen. De opstalverzekering van de ING is door 52,5% van de respondenten gevonden. De site wordt omschreven als overzichtelijk en makkelijk in het gebruik. Ook het betrouwbare imago van ING draagt bij aan het succes van deze aanbieder. Centraal Beheer en Independer behalen in dit onderzoek dezelfde Web Performance Score, echter de beoordelingen van beide sites verschillen wel degelijk. Op de belangrijke deelthema's, vindbaarheid en doorgaan, heeft Centraal Beheer namelijk beter gescoord. De 30% die de website vond, besloot er ook verder te kijken. Independer weet echter met de eerste indruk en informatiewaarde beter te scoren bij de respondenten, wat hun een verdiende derde plek oplevert.

Web Performance Scan

Voor het onderzoek nodigde WUA! veertig respondenten uit, allen tussen de 20 en 48 jaar oud en in het bezit van een eigen huis. Aan hen is gevraagd op het internet te zoeken naar een aanbieder van een opstalverzekering die onder andere tegen brand- en stormschade verzekert. De deelnemers mochten vervolgens zelf bepalen welke elementen doorslaggevend waren in het bepalen van de voorkeur. WUA! legde het zoekgedrag en de opgedane indrukken in detail vast, en berekende aan de hand daarvan de verschillende Web Performance Scores. De resultaten van het onderzoek maken het voor een aanbieder inzichtelijk wat cruciale beslismomenten van consumenten zijn op hun website.

Over WUA!

WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: februari 2010
Case: 'Ga op het internet op zoek naar een aanbieder waarbij je een opstalverzekering kunt afsluiten' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: 50% man/vrouw verdeling, allen in bezit van een eigen huis Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO , HBO, WO Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Aantal pagina's rapportage: 200+
Volgende meting: tweede meting in augustus 2010

Noot voor de redactie (