Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ede, 4 maart 2010

Thuiswinkel.org: 'iDEAL klaar voor Europa'
Half miljard Europeanen kunnen profiteren van Nederlandse innovatie

iDEAL moet navolging krijgen in Europa. Door een uitrol van het succesvolle Nederlandse online betaalmiddel, kunnen zo'n half miljard Europeanen op een veilige en betrouwbare manier in Europese webwinkels betalen. Dat stelt Thuiswinkel.org in haar position paper over online betalen. De branchevereniging vindt dat de Europese samenwerkende banken snel de knoop moeten doorhakken welke betaalinstrumenten de standaard worden in Europa.

Over vijf tot tien jaar zullen Europese Betaalproducten de huidige nationale betaalproducten, zoals incasso en PIN, hebben vervangen. Dit als gevolg van de Single Euro Payment Area (SEPA). Als ook niet-Euro-landen hieraan meedoen, krijgen uiteindelijk 470 miljoen mensen te maken met SEPA. 'Deze harmonisatie in het Europese betalingsverkeer is een enorme stimulans voor de ontwikkeling van crossborder online winkelen,' aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. 'De Nederlandse innovatie iDEAL zou de ideale kandidaat zijn voor de Europese standaard in online betalingen. Stel je voor: je kunt in iedere webwinkel in Europa betalen in de eigen vertrouwde bankomgeving.' Thuiswinkel.org vindt dat er haast moet worden gemaakt met SEPA. Zo zijn er op dit moment nog veel onduidelijkheden over bijvoorbeeld het tijdspad en tot welke aantrekkelijke betaalproducten dat voor consument en bedrijfsleven SEPA zou moeten leiden.

Een iDEAL-achtige oplossing zou voor Thuiswinkel.org ook welkom zijn als bankonafhankelijke standaard voor winkelen via smartphones. 'Mobiel betalen staat met het toenemende gebruik van smartphones weer volop in de belangstelling, met name voor fysieke betaalsituaties waar ook met een pas betaald kan worden. Een doorbraak is echter nog niet in zicht, ondanks eerste initiatieven,' zegt Frank de Groot, voorzitter van de werkgroep Betalingsverkeer van de belangenorganisatie. 'Minitix is momenteel het enige bancaire alternatief, maar is met name gericht op microbetalingen en het bereik van rekeninghouders blijft beperkt. Telecomproviders hebben een beter aanbod qua bereik en gebruikersgemak met sms- en 0900-diensten, maar de kosten daarvan liggen relatief hoog.' Thuiswinkel.org stelt in haar position paper dat de markt geholpen zou zijn bij een iDEAL online betaalmethode voor smartphones die rechtstreeks gekoppeld is aan de persoonlijke bankrekening.

Een derde aanbeveling die de belangenvereniging in haar position paper over online betalen doet, is het afschaffen van de verouderde wetgeving op het gebied van 100% vooruitbetalen. In het Burgerlijk Wetboek is in 1992 vastgelegd dat een webwinkel maximaal 50% van het te betalen transactiebedrag vooraf mag vragen. Dit betekent dat webwinkels die alleen iDEAL als betaalmethode aanbieden, dat gebaseerd is op 100% vooruitbetalen, in strijd handelen met de wet. Jongen: 'Als ik een bos bloemen of een taart online koop voor een andere ontvanger zal er 100% moeten worden aanbetaald. De kracht van deze service is immers dat de ontvanger niets betaalt. Eigenlijk mag dat dus niet.' Thuiswinkel.org spant zich al jaren in dat deze wetgeving van voor het internettijdperk wordt geschrapt of aangepast aan deze tijd.

Het position paper 2010 van Thuiswinkel.org wordt gepresenteerd tijdens het Online Betaal Congres in het Geldmuseum in Utrecht op donderdag 4 maart 2010. De volledige inhoud van het position paper is te downloaden via de website van Thuiswinkel.org.

EINDE PERSBERICHT

()

THUISWINKEL.ORG

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, zoals in oktober 2008 overeengekomen met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). In de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg wordt verwezen naar relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

De vereniging telt inmiddels meer dan 1.000 leden, fungeert als spreekbuis voor haar leden en streeft ernaar de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg

De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.

()


Noot voor redacties


Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht