Ingezonden persbericht


Invoering wettelijk Bel-me-niet register leidt niet tot minder klachten

Leidschendam, 4 maart 2010 De Consumentenlijn Telemarketing, de informatie- en klachtenlijn van bedrijven en organisaties die aan telefonische verkoop (telemarketing) doen, merkt geen substantiële afname in klachten ondanks de invoering van het wettelijk Bel-me-niet register op 1 oktober 2009.

In 2009 klaagden de meeste consumenten (27%) dat ze nog steeds gebeld worden, ondanks ingeschreven te staan bij het Infofilter of het wettelijk Bel-me-niet register. De Consumentenlijn Telemarketing kreeg hierover in de vijf maanden voor de invoering van het register gemiddeld 13 klachten per maand, tegenover gemiddeld 11 klachten in de vijf maanden daarna.

Herman Nieuwenhuis van de Consumentenlijn Telemarketing: 'Wat veel mensen niet weten, is dat met het wettelijk Bel-me-niet register bedrijven hun bestaande klanten gewoon telefonisch mogen benaderen. Dit was bij het Infofilter niet zo.'

In 2009 registreerde de Consumentenlijn Telemarketing 581 klachten, in 2008 waren dat er 616. De top drie van klachten bestaat verder uit misleiding (16%), te vaak gebeld worden en, ondanks eerder aangegeven te hebben daar geen prijs op te stellen, toch gebeld worden (beide 11%).

Over energiebedrijven wordt het meest geklaagd (40%), gevolgd door telecommunicatiebedrijven (23%), loterijen en financiële dienstverlening (beide 9%). De website www.telemarketinglijn.nl werd in 2009 door ruim 18.000 unieke bezoekers bezocht (waarvan 90% nieuw).

De Consumentenlijn Telemarketing is een initiatief van het Nederlandse bedrijfsleven dat gebruik maakt van telemarketing en de facilitaire callcenters, verenigd in de WGCC.