Nieuw-Vlaamse Alliantie


Federale mobiliteitsenquête waar Vlaanderen niets aan heeft (07/03/10)

De federale overheid organiseert dit jaar voor de tweede keer een grote mobiliteitsenquête (BELDAM), die wordt gecofinancierd door verschillende Waalse en Brusselse mobiliteitsinstellingen en de Waalse en Brusselse regering. De Vlaamse Regering en De Lijn doen niet mee. Omdat deze enquête volgens Vlaams minister Crevits niet van die aard is dat er concrete acties of projecten kunnen uit afgeleid worden en er geen enkele garantie bestaat voor vervolgstudies, kan de Vlaamse overheid niet anders dan zelf een eigen, jaarlijks gevoerde en concretere studie (OVG) te bestellen. Een terechte keuze, zegt Vlaams parlementslid Sophie De Wit (N-VA). Maar door de federale hardnekkigheid krijgt de Vlaming de rekening wel dubbel gepresenteerd.

Als Vlaming betaal je via de federale kas mee aan een mobiliteitsenquête, die volgens onze Vlaamse minster van Mobiliteit niet tegemoet komt aan de noden van Vlaanderen, om daarna nog een keer extra geld neer te tellen voor onze eigen Vlaamse studie, het OVG (Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen). De BELDAM-enquête kost zon 650.000 euro, waarvan de helft uit de federale kas komt. Dit de zoveelste gemiste kans voor de federale regering om het gehypete samenwerkingsfederalisme een keer in de praktijk om te zetten, zegt De Wit. In plaats van te luisteren naar de Vlaamse bekommernissen en garanties te bieden voor vervolgstudies, gaat staatssecretaris Schouppe koppig door met een voor Vlaanderen compleet nutteloze enquête. Maar ondertussen financieren de Vlamingen deze enquête wel ongewild voor het grootste deel mee. Met wat goede wil had de federale regering dit toch beter kunnen afstemmen.

Pas 10 jaar na de vorige mobiliteitsenquête (MOBEL) organiseert de FOD Mobiliteit en Openbaar Vervoer een tweede grote enquête over het mobiliteitsgedrag in België: BELDAM (Belgian Daily Mobility). Sinds 1 december 2009 en gedurende heel 2010 worden 31.200 Belgische gezinnen ondervraagd over hun mobiliteitsmiddelen, leefomgeving, huishouden, enz. om zo een beter zicht te krijgen op het verplaatsingsgedrag van de Belg. Dat zou een goede zaak kunnen zijn aangezien mobiliteit, aldus Crevits, een (gewest- en lands)grens overschrijdende materie is die regio- en grensoverschrijdend moet worden benaderd. En toch springen de Vlaamse overheid en De Lijn niet mee in het bad. De NMBS, MIVB, Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Waals Gewest, de Provincie Luxemburg in samenwerking met TEC Namen-Luxemburg en het IWEPS (Waals instituut voor evaluatie, toekomstverwachting en statistiek) doen dat wel en zullen dus ongetwijfeld eigen accenten leggen. Dit enthousiasme aan Franstalige kant toont aan dat de studie vooral tegemoet komt aan hun specifieke mobiliteitsaspecten. Eens te meer gebruiken de Franstaligen de federale kassa om hun eigen projecten te helpen financieren. De Vlaming moet mee betalen zonder dat hij er zelf iets aan heeft. Of om het met de woorden van ex-vice-premier Karel De Gucht te zeggen: Wallonië en Brussel blijven telkens weer aan de federale uier trekken (De Standaard, 2 februari 2009), ook al is die intussen al danig leeggezogen.

In haar antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Sophie De Wit, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits duidelijk dat Het MOBEL-onderzoek niet van die aard is dat er meteen concrete acties of projecten kunnen uit afgeleid worden door de Vlaamse overheid en De Lijn. Hooguit levert het enkele brede tendensen en evoluties als achtergrondinfo op, volgens Crevits. Bovendien geeft dit project geen enkele garantie voor vervolgstudies, net waar de Vlaamse overheid nood aan heeft, zegt Crevits nog. Daarom houdt de Vlaamse overheid al jaren haar eigen studie, het OVG, dat wel bruikbaar is als basis voor vele projecten en beslissingen met het oog op de (middel)lange strategie van de Vlaamse overheid en De Lijn. Sophie De Wit kan de redenering van Crevits volledig volgen, maar stelt zich wel vragen bij het nut van een extra federale studie die op geen enkele manier wordt afgestemd op de Vlaamse vragen en noden.

Auteur:
Sophie De Wit
Vlaams parlementslid N-VA