Nieuw-Vlaamse Alliantie
Federale mobiliteitsenquête waar Vlaanderen niets aan heeft
(07/03/10)
De federale overheid organiseert dit jaar voor de tweede keer een
grote mobiliteitsenquête (BELDAM), die wordt gecofinancierd door
verschillende Waalse en Brusselse mobiliteitsinstellingen en de Waalse
en Brusselse regering. De Vlaamse Regering en De Lijn doen niet mee.
Omdat deze enquête volgens Vlaams minister Crevits niet van die aard
is dat er concrete acties of projecten kunnen uit afgeleid worden en
er geen enkele garantie bestaat voor vervolgstudies, kan de Vlaamse
overheid niet anders dan zelf een eigen, jaarlijks gevoerde en
concretere studie (OVG) te bestellen. Een terechte keuze, zegt Vlaams
parlementslid Sophie De Wit (N-VA). Maar door de federale
hardnekkigheid krijgt de Vlaming de rekening wel dubbel gepresenteerd.
Als Vlaming betaal je via de federale kas mee aan een
mobiliteitsenquête, die volgens onze Vlaamse minster van Mobiliteit
niet tegemoet komt aan de noden van Vlaanderen, om daarna nog een keer
extra geld neer te tellen voor onze eigen Vlaamse studie, het OVG
(Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen). De BELDAM-enquête kost zon
650.000 euro, waarvan de helft uit de federale kas komt. Dit de
zoveelste gemiste kans voor de federale regering om het gehypete
samenwerkingsfederalisme een keer in de praktijk om te zetten, zegt De
Wit. In plaats van te luisteren naar de Vlaamse bekommernissen en
garanties te bieden voor vervolgstudies, gaat staatssecretaris
Schouppe koppig door met een voor Vlaanderen compleet nutteloze
enquête. Maar ondertussen financieren de Vlamingen deze enquête wel
ongewild voor het grootste deel mee. Met wat goede wil had de federale
regering dit toch beter kunnen afstemmen.
Pas 10 jaar na de vorige mobiliteitsenquête (MOBEL) organiseert de FOD
Mobiliteit en Openbaar Vervoer een tweede grote enquête over het
mobiliteitsgedrag in België: BELDAM (Belgian Daily Mobility). Sinds 1
december 2009 en gedurende heel 2010 worden 31.200 Belgische gezinnen
ondervraagd over hun mobiliteitsmiddelen, leefomgeving, huishouden,
enz. om zo een beter zicht te krijgen op het verplaatsingsgedrag van
de Belg. Dat zou een goede zaak kunnen zijn aangezien mobiliteit,
aldus Crevits, een (gewest- en lands)grens overschrijdende materie is
die regio- en grensoverschrijdend moet worden benaderd. En toch
springen de Vlaamse overheid en De Lijn niet mee in het bad. De NMBS,
MIVB, Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Waals Gewest, de Provincie
Luxemburg in samenwerking met TEC Namen-Luxemburg en het IWEPS (Waals
instituut voor evaluatie, toekomstverwachting en statistiek) doen dat
wel en zullen dus ongetwijfeld eigen accenten leggen. Dit enthousiasme
aan Franstalige kant toont aan dat de studie vooral tegemoet komt aan
hun specifieke mobiliteitsaspecten. Eens te meer gebruiken de
Franstaligen de federale kassa om hun eigen projecten te helpen
financieren. De Vlaming moet mee betalen zonder dat hij er zelf iets
aan heeft. Of om het met de woorden van ex-vice-premier Karel De Gucht
te zeggen: Wallonië en Brussel blijven telkens weer aan de federale
uier trekken (De Standaard, 2 februari 2009), ook al is die intussen
al danig leeggezogen.
In haar antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid
Sophie De Wit, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits
duidelijk dat Het MOBEL-onderzoek niet van die aard is dat er meteen
concrete acties of projecten kunnen uit afgeleid worden door de
Vlaamse overheid en De Lijn. Hooguit levert het enkele brede tendensen
en evoluties als achtergrondinfo op, volgens Crevits. Bovendien geeft
dit project geen enkele garantie voor vervolgstudies, net waar de
Vlaamse overheid nood aan heeft, zegt Crevits nog. Daarom houdt de
Vlaamse overheid al jaren haar eigen studie, het OVG, dat wel
bruikbaar is als basis voor vele projecten en beslissingen met het oog
op de (middel)lange strategie van de Vlaamse overheid en De Lijn.
Sophie De Wit kan de redenering van Crevits volledig volgen, maar
stelt zich wel vragen bij het nut van een extra federale studie die op
geen enkele manier wordt afgestemd op de Vlaamse vragen en noden.
Auteur:
Sophie De Wit
Vlaams parlementslid N-VA