Ingezonden persbericht

- PERSBERICHT -

Amsterdam, zondag 7 maart 2010

WOMEN Inc. maakt balans op rond 100ste internationale vrouwendag

Afgelopen zaterdag vond het hoogtepunt van het zesdaagse WOMEN Inc. Festival plaats in de Westergasfabriek in Amsterdam. WOMEN Inc. organiseerde hier vijf talkshows rond haar targets, en maakte zo na 3 jaar de balans op. Hoe zit het met de economische zelfstandigheid van vrouwen, de participatie en doorstroom van vrouwen in het bedrijfsleven, emancipatie van ouderschap, vrouwen in de media en het gebruik van vrouwenrechten? In talkshows onder leiding van Daphne Bunskoek, Sophie Hilbrand, Jort Kelder, Raoul Heertje en Roos Wouters werden bovenstaande vragen onderzocht. Met een paar duizend bezoekers was het, halverwege de dag uitverkochte, festival een groot succes. Alle programmaonderdelen, van talkshows, lezingen en workshops tot een uitgebreid cultureel programma met muziek, cabaret, kunst, theater, films, mode en een markt, werden drukbezocht. Managing director Jannet Vaessen: In de opmaat naar de 100ste internationale vrouwendag kwamen bij het WOMEN Inc. Festival meer dan ooit vrouwen samen, om hun krachten te bundelen op vijf actuele thema s en zichzelf te versterken.

Participatie en doorstroom van vrouwen in het bedrijfsleven

In de talkshow First Movers: van Old Boys naar New Men! praatte Jort Kelder met o.a. Theo Rinsema (algemeen directeur Microsoft), Alexander Rinnooy Kan (voorzitter van de SER) en Baptiest Coopmans (Raad van Bestuur KPN) over diversiteit aan de top. Wat blijkt? Zeker 50% van het binnenstromend personeel is vrouw, maar de uitval van vrouwen in de leeftijdscategorie tussen 30 en 36 jaar is extreem hoog. Conclusie: kinderopvang moet beter geregeld worden en bedrijven moeten flexibeler omgaan met thuiswerken. Zo biedt directeur Salem Samhoud van het gelijknamige bedrijf vaders al standaard een verlofperiode aan van twee maanden. Coopmans: We staan voor het enorme probleem van de vergrijzing en er zijn gewoonweg te weinig blanke jongetjes. Willen we als bedrijf over pakweg 50 jaar nog bestaan dan moeten we inzetten op talent. Talent van mannen en vrouwen!

Emancipatie van ouderschap

In Partij voor de ouders? discussieerde Roos Wouters met o.a. Ineke van Gent (GroenLinks), Mirjam Sterk (CDA) en Mariette Hamer (Fractievoorzitter PvdA) over de emancipatie van ouderschap. Waarom gebeurt er nog zo weinig? Van Gent is teleurgesteld dat het wetsvoorstel voor vaderschapsverlof bij PvdA geen steun vond. PvdA: We zijn voor uitbreiden van het vaderschapsverlof, maar niet op de manier waarop GroenLinks dat voorstelde. Wouters: Maar waarom dan afwijzen, waarom het punt niet op de agenda zetten en eens goed kijken hoe we dit geregeld krijgen? Bottom line van de talkshow: emancipatie van ouderschap moet meer prioriteit krijgen. Mensen als Rutger Groot Wassink (initiatiefnemer Papa+) en initiatieven als de Partij voor het kind moeten meer steun krijgen, en de politiek moet blijven lobbyen om dit onderwerp stevig op de agenda te krijgen.

Maak gebruik van vrouwenrechten

Afrikaanse vrouwen als Sophia Abdi Noor (Keniaans parlementslid), Ghada Abdel Aal (auteur van het boek I wanna be a bride) en Fatou Bensouda (Gambia, aanklager internationaal strafhof in Den Haag) weten vrouwenrechten in hun thuisland op de agenda te zetten. In African Power! vertelden deze vrouwen onder leiding van Daphne Bunskoek over hun drive en ervaringen. Wat kunnen Nederlandse vrouwen hiervan leren? Abdi Noor: Als je wilt dat zaken voor vrouwen goed geregeld worden, zorg dan dat je op de plek komt te zitten waar jij dingen kan regelen. Als het over vrouwenrechten gaat zoeken de vrouwen van de verschillende partijen elkaar op en zetten we even onze politieke kleur opzij. Dan treden we gezamenlijk op om vrouwenrechten verankerd te krijgen in de wetten en het beleid van Kenia. Volgens Bert Koenders (PvdA, Ontwikkelingssamenwerking) is 2010 een belangrijk jaar voor vrouwenrechten: Zowel omdat we de balans opmaken van de millenniumdoelen waarvan drie specifiek over vrouwenrechten gaan, als de impact van de financiële crisis.

Meer vrouwen in beeld

Hoe krijgen we meer vrouwen in beeld? Onder leiding van Raoul Heertje probeerden o.a. Daphne Bunskoek, Hanneke Groenteman, Hans Beerenkamp en Hadassah de Boer een oplossing te vinden. De Boer: Assertiviteit is belangrijk, als vrouwen de mogelijkheid krijgen aan een programma deel te nemen moeten zij deze kans krijgen, niet doorschuiven naar mannen die het volgens hen beter weten. Bunskoek zei over het programma Tafel van 5: We hadden langer de tijd moeten krijgen het format te ontwikkelen. Volgens Groenteman moeten redacties hun kaartenbak uitbreiden. Dat vrouwelijke rolmodellen als Sonja Barend en Clairy Polak belangrijk zijn, daar waren alle deelnemers en het publiek over eens. Aan het eind van de talkshow kreeg Daphne Bunskoek de WOMEN Inc. Pippi Langkous Award uitgereikt. Deze verdiende zij voor haar nette ellebogen werk en gedurfde keuzes om haar professionele dromen te verwezenlijken.

Economische zelfstandigheid van vrouwen

Jong geleerd, oud gedaan. Met deze insteek ging Sophie Hilbrand in Je bent jong en wat wil je? in gesprek met jongeren en hun rolmodellen (cabaretier Roue Verveer, bondscoach vrouwenvoetbal Vera Pauw, presentatrice Zarayda Groenhart en eigenaar ID&T Duncan Stutterheim) over toekomstbepalende keuzes. NJR presenteerde tijdens deze talkshow een aantal opvallende resultaten van een groot Kies je kansen onderzoek: ruim een kwart van de jongeren, zowel jongens als meisjes, wil het huishouden en de zorg voor de kinderen later anders doen dan hun ouders. Dit geldt vooral voor jongeren uit gezinnen waar de moeder veel meer aan het huishouden doet en veel meer voor de kingeren zorgt dan de vader (45%). Rolmodel Verveer onderschrijft het belang van economische zelfstandigheid van vrouwen: In Suriname kennen we de discussie niet van een goede balans tussen werk en zorg. Je krijg kinderen en je werkt, punt uit. Kinderen kunnen gewoon naar de crèche, dat is ook goed voor hun sociale ontwikkeling en ze worden er onafhankelijk van. Vijf dagen crèche is heel gewoon.

Conclusie

De talkshows onderschrijven nogmaals het belang van het gedachtegoed van WOMEN Inc. Vaessen: De komende jaren zullen wij ons voor bovenstaande targets blijven inzetten. Er zijn veel belangrijke punten om actie op te nemen en mensen in te verbinden. Met onze maandelijkse talkshows, activiteiten als WOMEN Inc. in het land, WOMEN Inc. Agency en verschillende co-producties zullen wij ons hard maken voor de positie van vrouwen. Het festival heeft meer dan eens bewezen dat de vrouwenzaak voor iedereen perspectief biedt. Dit bleek uit de aanwezigheid van stakeholders uit het bedrijfsleven, politiek, media, civil society en de enorme diversiteit in leeftijd en culturele achtergrond van de bezoekers. Er blijkt een enorme behoefte te zijn aan de focus die WOMEN Inc. legt op gemeenschappelijke doelen, in plaats van het vergroten van tegenstellingen.

WOMEN Inc. algemeen

WOMEN Inc. is een onafhankelijk platform dat vrouwen verbindt en individuele ontplooiing bevordert. WOMEN Inc. wil vrouwen inspireren en bewegen om optimaal gebruik te maken van hun eigen krachten en talenten. Tegelijkertijd stimuleert WOMEN Inc. de samenleving om deze talenten te benutten. WOMEN Inc. brengt vrouwen uit verschillende werelden bij elkaar; op nationaal en internationaal niveau, dwars door leeftijden, culturen en disciplines heen en biedt ontmoeting en verdieping, inhoud en cultuur.



Ingezonden persbericht