Stichting Natuur en Milieu

Toezegging Kabinet Crisis- en Herstelwet is staatsrechtelijk onjuist en onacceptabel

9 maart 2010 - Staatsrechtelijk onjuist en onacceptabel. Dat is het oordeel van Natuur en Milieu over de toezegging van het Kabinet aan de Eerste Kamer over een onderdeel in de Crisis- en Herstelwet. Het Kabinet wil de regels voor onteigening bij het oude laten, ondanks dat hierover iets anders staat in de Wet die al door de Tweede Kamer is aangenomen. Met deze concessie wil de regering proberen de omstreden CHW alsnog door de Eerste Kamer te loodsen en niet controversieel te laten verklaren. Volgens Natuur en Milieu rammelt deze toezegging aan alle kanten.

Waar gaat het om?
In de Crisis- en Herstelwet, die eerder is aangenomen door de Tweede Kamer en nu bij de Eerste Kamer ligt, staat dat de overheid grond al mag onteigenen vóór het bestemmingsplan is vastgesteld. Daar is de Eerste Kamer op tegen. Om de Eerste Kamer hierin tegemoet te komen, wil het kabinet nu toezeggen dat dit deel van de wet niet gebruikt zal worden en dat de bestaande praktijk rondom onteigening gehandhaafd blijft.

Waarom kan dit niet?
1. Wettelijk kan het niet. De regering kan niet, in overleg met de Eerste Kamer, een onderdeel van de wet wijzigen. De wet moet behandeld worden zoals de Tweede Kamer deze heeft aangeboden. Een eventuele novelle (een wijzigingsvoorstel) moet eerst door de Tweede Kamer voordat deze weer in de Eerste Kamer kan komen.

2. Rechtsbescherming in het geding. Iedereen die met onteigening te maken krijgt (burgers, bedrijven, overheid) moet af kunnen gaan op wat hierover in de wet staat. Het is onjuist om in een Koninklijk Besluit over een onteigening slechts mee te delen dat het niet-toepassen van een onderdeel van de wet nu eenmaal met de Eerste Kamer is afgesproken.

3. Deze toezegging van de (demissionaire!) regering staat haaks op het gegeven dat je als burger/bedrijf/overheid de wet- en regelgeving moet kunnen kennen. De werkelijke regeling zou een andere zijn dan in de wet staat. Dat kan niet!

4. In de praktijk stelt deze toezegging van Balkenende weinig voor. Je kunt over een onderdeel van de wet geen afspraken maken die niet in de wet zelf staan. In de praktijk zal een rechter in een geding deze toezegging niet volgen. Hiervoor is immers geen wettelijke grondslag, alleen een afspraak. Die afspraak stelt niet meer voor dan andere uitspraken die tijdens de parlementaire behandeling zijn gedaan.

Kortom: deze toezegging heeft geen enkele wettelijke grondslag. Dit Kabinet moet zich neerleggen bij de bestaande praktijk van haar demissionaire status en niet willen proberen alsnog een positief besluit over de Crisis- en Herstelwet te forceren.

Publicatiedatum: 09-03-2010