BOVAG-visie op Automotive Retail anno 2015

09/03/2010 12:07

BOVAG

"Het moet anders en het kan anders"

BOVAG presenteert op het Dealercongres 2010 een vernieuwende visie op Automotive Retail in 2015: er is plek voor iedereen, maar veelal wel in een andere rol dan tot nu toe het geval was. De autoretail anno 2010 is namelijk niet afdoende voorbereid op de toekomst. Het moet anders. En het kan anders. Dat is de uitkomst van het grootschalige onderzoek dat BOVAG Autodealers door DBSC Consulting liet uitvoeren. Het onderzoeksrapport vormt de basis voor de visie van BOVAG Autodealers op 2015.

BOVAG Autodealers heeft het voortouw genomen om vast te stellen hoe de automotive retail én het hele merkkanaal er nu voorstaan, en welke interne en externe factoren nu en in de nabije toekomst hun stempel drukken op de branche. Met als doel een visie te ontwikkelen op een toekomst waarin dealers weer een gezond bedrijfsresultaat kunnen boeken. De branchebrede Taskforce die toenmalig voorzitter Geert Vermeer vorig jaar instelde, gaf daartoe de eerste belangrijke aanzet. Het vervolg werd vormgegeven door DBSC Consulting, dat in opdracht van BOVAG Autodealers alle maatschappelijke en economische ontwikkelingen in kaart bracht. Onder meer via gesprekken met autofabrikanten, banken, leasemaatschappijen, brandstofproducenten, retaildeskundigen uit andere branches, importeurs en uiteraard dealers zelf. Conclusie: de branche is sterk in beweging, er is en blijft veel onzekerheid en de margedruk zal verder toenemen. Vermeer: 'Uitgangspunt voor succes is dat er in àlle bedrijfsonderdelen geld moet kunnen worden verdiend. En dan zijn er dus op de middellange termijn andere businessmodellen nodig voor de automotive retail. Modellen die leiden tot rendementsherstel en die wel toekomstbestendig zijn.'

Op basis van de analyses en conclusies van DBSC heeft BOVAG Autodealers een toekomstvisie ontwikkeld met vijf verschillende retail businessmodellen, die met elkaar samen het nieuwe model vormen en per merk anders van samenstelling kunnen zijn. Die modellen zijn doorgerekend op haalbaarheid en rendement. Daarbij valt op dat de verkoop nieuw sterk gecentraliseerd wordt. Vijf tot twintig vestigingen voor de verkoop van nieuwe auto's is voor de meeste merken afdoende. Verkoop gebruikt kan wel fijnmazig blijven, maar een regionale aanpak van deze activiteit is ook denkbaar. Aftersales moet per definitie fijnmazig blijven.

De Verkoop Nieuw Dealer (VND) houdt zich alleen bezig met de verkoop van nieuwe auto's en met aanverwante zaken als verzekering en financiering. Eventueel vertegenwoordigt zo'n bedrijf meerdere merken. Ingeruilde occasions worden direct tegen een geobjectiveerde waarde doorgestoten naar professionele partijen. Zo'n vestiging moet tenminste 1.000 nieuwe auto's per jaar kunnen verkopen. Ook via internet.

De Auto Retail Dealer (ARD) is een variant van de VND voor merken die niet zo dominant aanwezig zijn op de Nederlandse markt. Dit bedrijf houdt zich bezig met verkoop van minimaal 500 nieuwe en 250 gebruikte auto's.

De Support Dealer (SD) heeft een soberder merkuitstraling, is gevestigd in een subrayon van de VND of ARD en richt zich op Aftersales en op verkoop gebruikt. Zijn occasions betrekt hij bij voorkeur bij de VND of ARD. Desgewenst kan de SD nieuwe auto's afleveren namens VND of ARD.

De Dorpsdealer (DD) heeft een nog soberder merkuitstraling dan de SD en is veelal gevestigd in een kleiner pand op een goedkopere locatie, in een subrayon van een VKN of ARD. De DD focust op verkoop gebruikt en Aftersales, maar levert geen nieuwe auto's af. Hij kan eventueel meer merken vertegenwoordigen. Goede samenwerking met de VKN of ARD is cruciaal.

De Servicedealer (SD) is eveneens gevestigd in een subrayon van de VKN of ARD en houdt zich uitsluitend met Aftersales bezig. Eventueel sleutelt de SD aan meerdere merken. Ook hier is goede samenwerking met VKN of ARD essentieel voor succes. De vrijgekomen ruimte van de showroom kan benut worden voor uitbreiding van de werkplaats, kan verhuurd worden, of kan ingezet voor de verkoop van bijvoorbeeld accessoires.

Eric Tak, sinds 9 maart voorzitter van BOVAG Autodealers: 'We hebben met vreugde vastgesteld dat er ook in de toekomst ruimte is voor bestaande merkdealers, maar veelal wel in een andere rol dan nu, en mét rendement. Het is tijd om keuzes te maken en gezamenlijk de merkkolom opnieuw in te richten. Daarbij zijn met name dealerverenigingen en importeurs nu zelf aan zet.'

EINDE BERICHT








BOVAG