Datum 9 maart 2010 -
Onderwerp Motie Mystery Guest ritten
-
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van de door uw Kamer aangenomen motie van het lid De Mos
(Kamerstukken II 2009/10, 31 521, nr. 27) tijdens het VAO Taxi op 24 september
2009 informeer ik uw Kamer hierbij graag als volgt.
Het lid De Mos heeft de regering verzocht ervoor te zorgen dat een actief team
van `Mystery Guests' vooral de groep straattaxi's nauwlettend in de gaten houdt
en bij wangedrag direct de taxipas van de taxichauffeur intrekt. Ik ben het met
uw Kamer eens dat wangedrag van taxichauffeurs stevig moet worden aangepakt.
Van een taxichauffeur mag worden verwacht dat hij zijn vak verstaat, geen ritten
weigert, zijn klanten correct behandelt en de juiste tarieven hanteert. In de
uitwerking van de Toekomstvisie Taxi is geschetst met welke maatregelen het
Rijk, gemeenten en de taxibranche gezamenlijk kunnen sturen op kwalitatief goed
taxivervoer. Door middel van dit samenhangende pakket maatregelen en gericht
toezicht, waar mystery guest ritten onderdeel van uitmaken, wordt naar mijn
mening dit wangedrag effectief aangepakt.
Mystery Guest ritten
Zoals aan u tijdens de behandeling van deze motie in het VAO is gemeld, wordt er
door de Inspectie Verkeer en Waterstaat (verder: de Inspectie), in samenwerking
met de politie, al sinds 2006 gebruik gemaakt van Mystery Guest ritten. Deze
ritten zijn een waardevol onderdeel van het palet aan interventie-instrumenten
dat de Inspectie tot haar beschikking heeft. Het instrument heeft met name
meerwaarde omdat overtredingen van een chauffeur die tijdens reguliere
controles onzichtbaar blijven tijdens een Mystery Guest rit wel worden
geconstateerd. Het gaat dan om overtredingen als manipulaties met de
taxameter, het al dan niet gebruiken van deze meter en het onjuist invullen van
de rittenstaat. Daarnaast wordt het rijgedrag van de chauffeur op onopvallende
wijze geobserveerd. De Inspectie legt voor overtredingen die zij onder andere
tijdens mystery guest controles constateert sancties op.
De Inspectie voert op basis van concrete signalen en risico-analyses gericht en
selectief mystery guest ritten uit, onder meer tijdens zogenoemde snordersacties.
Het toezicht richt zich hierdoor op taxibedrijven die zich onvoldoende aan de
a
agina 1 van 2
P
regels houden, waardoor de toezichtlast voor goed presterende bedrijven
Datum
afneemt. 9 maart 2010
Naast de Inspectie voeren andere partijen ritten met mystery guests uit. In Ons kenmerk
samenwerking met de G4 wordt jaarlijks een Mystery Shopper onderzoek VENW/IVW-2010/1216
uitgevoerd. Op basis van de uitkomsten en ervaringen van dit onderzoek ontstaat
een beeld van de ontwikkeling van de kwaliteit van de straattaxi.
Aandachtspunten worden op die manier snel zichtbaar. Ook TX Keur voert
regelmatig mystery guest onderzoek uit naar de kwaliteit van de taxi en het
(rij)gedrag van de chauffeur.
Intrekken chauffeurspas
Jaarlijks worden 8.000 chauffeurspassen door de Inspectie uitgegeven. Dit betreft
nieuwe aanvragen en verlengingen.1 Vereisten hiervoor zijn onder meer het
overleggen van een geneeskundige verklaring en een Verklaring Omtrent Gedrag
(VOG). Het intrekken van een chauffeurspas is voorbehouden aan de Inspectie en
aan wettelijke regels gebonden.
In het ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit personenvervoer 2000, dat nu
voor advies aan de Raad van State is voorgelegd, wordt de mogelijkheid tot
schorsen van de chauffeurspas opgenomen. De pas kan door de Inspectie voor
een door haar te bepalen periode worden geschorst, indien naar het oordeel van
de Inspectie sprake is van bijzondere omstandigheden op grond waarvan
schorsing noodzakelijk wordt geacht in het belang van veilig taxivervoer. De
taxichauffeur is verplicht zijn chauffeurspas in te leveren bij de Inspectie nadat de
pas is geschorst. Gedurende de schorsingsperiode mag hij geen taxidiensten
aanbieden. Als de Inspectie informatie van het Openbaar Ministerie krijgt over
een chauffeur die een ernstig strafbaar feit heeft gepleegd en dat kan ook zijn
dat hij daarvan wordt verdacht zal de chauffeur worden verzocht opnieuw een
VOG aan te vragen. De chauffeurspas wordt ingetrokken, als aan de taxichauffeur
deze nieuwe VOG niet wordt verstrekt. In het ontwerpbesluit wordt het daarnaast
mogelijk gemaakt de chauffeurspas te schorsen in de periode tussen het verzoek
een nieuwe VOG aan te vragen en de uiteindelijke intrekking van de
chauffeurspas.
De wijze waarop de Inspectie het instrument Mystery Guest ritten inzet, sluit goed
aan bij de motie van het lid De Mos. Door actief en gericht toezicht worden slecht
presterende taxichauffeurs en ondernemingen aangepakt. Met de nieuwe
mogelijkheid tot schorsen van de chauffeurspas wordt bereikt dat chauffeurs die
ernstige overtredingen begaan snel van de taximarkt worden geweerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
1 de chauffeurspas is 5 jaar geldig.
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat