Universiteit Leiden

Het los-vaste verband van PinQ

PinQ, netwerk voor geloof en homoseksualiteit, is een onderdeel van de Leidse Studenten Ekklesia maar treedt sinds kort met een eigen gezicht naar buiten. Zo los als de netwerkstructuur is, zo vast is de kern.

Privacy-bescherming

Homoseksualiteit is al dertig jaar een punt van aandacht bij de Studenten Ekklesia, weet Veerle. Ze heeft gevraagd haar achternaam uit de Nieuwsbrief weg te laten omdat ze niet wil dat persoonlijke informatie over haar makkelijk kan worden gevonden via Google. Veerle studeerde theologie in Leiden, werkt nu als promovendus bij de Protestantse Theologische Universiteit, waarvan een vestiging inwoont bij het Instituut voor Godsdienstwetenschappen.

Het beeldmerk van PinQ.

Netwerk
Veerle is al jarenlang betrokken bij de Ekklesia. Daar lopen al heel lang gespreksgroepen over het thema homoseksualiteit en geloof, momenteel eenmaal per maand met pastor Henk Schouten erbij. `Uit de gespreksgroepen is een netwerk van allerlei mensen ontstaan', aldus Veerle. `Hierbinnen worden ook andere initiatieven genomen: samen uitgaan, een winterbarbecue... Iedereen die wil, kan iets organiseren. Onlangs is iemand begonnen met Fe-mail, een subnetwerk van vrouwen, die elkaar via e-mail op de hoogte houden van wat er zoal te doen is en soms ook samen uitgaan. Maar niemand hoeft lid te worden, niemand hoeft aan alle activiteiten deel te nemen en je kunt op elk moment in- of uitstappen.'

Jongerennetwerk
Door het open karakter komen er ook niet-studenten af op het netwerk, zelfs landelijk, uit Gorinchem en Amersfoort. Daar komt bij dat sommige studenten nog geen zin hebben om op te stappen als ze afstuderen. Vandaar dat de groep besloot om met een eigen gezicht naar buiten te treden als PinQ, jongerennetwerk voor geloof en homoseksualiteit. De leeftijdsgrens is gesteld op 35 jaar. PinQ ressorteert nog steeds onder de Ekklesia, maar heeft een eigen logo en een eigen website.

Samenwerking
Er is ook een Utrechtse connectie: een aantal oud-studenten woont in Utrecht en via hen is samenwerking ontstaan met de Utrechtse evenknie. Maar het had ook Den Haag of Delft kunnen zijn. `En dat kan alsnog. Prima!', zegt Veerle.

Prins Carnaval

Geloof en homoseksualiteit is ineens een landelijk thema sinds de pastoor van Reusel, Noord-Brabant, midden februari weigerde de homoseksuele Prins Carnaval de hostie uit te reiken (zie De Gelderlander), een essentieel onderdeel van de rooms-katholieke mis. Was dat het gesprek van de dag bij PinQ? `Het was een onderwerp, ja', zegt Veerle, `maar het kwam niet als een verrassing. We weten hoe de Rooms-katholieke Kerk en sommige orthodox-protestantse gemeenschappen erover denken, maar verder zijn de kerken behoorlijk tolerant. Wij geven er trouwens de voorkeur aan om een ander gesprek te voeren, dan dat over de vraag of homoseksualiteit nu wel of niet mag.'

De pastoor van Reusel, Noord-Brabant, weigerde een hostie uit te reiken aan de homoseksuele prins Carnaval.

Niet oppervlakkig
Op de vraag wat dan de bindende factor is, zegt Veerle eerst: ` De combinatie geloof en homoseksualiteit is ons startpunt. Ons gaat het erom: hoe wil je leven, hoe vind je je eigen weg?' En dan: `De binding komt vanzelf omdat wij een open en veilige atmosfeer, en ruimte bieden. En omdat we zowel samen uitgaan als gesprekken voeren, ontstaan vriendschappen. Ik denk ook wel dat de jongeren van PinQ maatschappelijk betrokken zijn, in elk geval met een open oog in de wereld staan en zich erom bekommeren.'

Veiligheid
Wat zijn bijvoorbeeld de thema's in de gespreksgroepen? Veerle: `Recent waren dat Dating en De scene. Een thema dat telkens terugkomt is Veiligheid. En dan in de concrete zin van veiligheid op straat.' Het is bedreigend om bespot of zelfs fysiek bedreigd te kunnen worden om wat een essentieel deel van je identiteit is. Na een liberale periode van enkele tientallen jaren is de dreiging er weer en neemt de gewelddadigheid tegen homo 's toe. Die komt , anders dan soms wordt gedacht, meer uit autochtone dan uit allochtone hoek, zo heeft onderzoek uitgewezen.. `Toch is leden van het netwerk nog nauwelijks iets overkomen', zegt Veerle. `Mij ook niet, terwijl ik toch in de Utrechtse wijk Ondiep woon.' Leiden lijkt op dit punt een rustige stad te zijn.

Terughoudend
Het duurde even voor iemand van PinQ was gevonden die gestrikt kon worden voor dit interview. Vanwaar deze terughoudendheid? `Dat heeft verschillende oorzaken', zegt Veerle. `Geloof en seksualiteit is natuurlijk een issue. Je kunt het er moeilijk mee hebben dat je als gelovige homoseksueel bent, of je voelt je eenzaam omdat je denkt dat je de enige bent die ermee zit. Maar we hebben er geen behoefte aan de barricaden te beklimmen. Bij PinQ proberen we ons juist zo te ontwikkelen dat het niet allesoverheersend is in je leven maar iets vanzelfsprekends.'

Leiden homo-onvriendelijk

Veerle vertelt dat Leiden er in een onderzoek van Expreszo, de jongerenorganisatie van het COC, niet erg goed uitkomt als homovriendelijke studentenstad. Met als hoofdreden dat er naast PinQ niets is speciaal voor homostudenten. `Het COC doet veel, maar studenten zijn toch het liefst ook onder studenten.'Veerle nodigt iedereen die iets wil organiseren voor homostudenten uit om contact op te nemen en te overwegen het onder de vlag van PinQ te doen. `Ik zou het toejuichen als er op dat vlak meer gebeurt.'

Het beeldmerk van de Leidse Studenten Ekklesia.