Het los-vaste verband van PinQ
PinQ, netwerk voor geloof en homoseksualiteit, is een onderdeel van de
Leidse Studenten Ekklesia maar treedt sinds kort met een eigen gezicht
naar buiten. Zo los als de netwerkstructuur is, zo vast is de kern.
Privacy-bescherming
Homoseksualiteit is al dertig jaar een punt van aandacht bij de
Studenten Ekklesia, weet Veerle. Ze heeft gevraagd haar
achternaam uit de Nieuwsbrief weg te laten omdat ze niet wil
dat persoonlijke informatie over haar makkelijk kan worden
gevonden via Google. Veerle studeerde theologie in Leiden,
werkt nu als promovendus bij de Protestantse Theologische
Universiteit, waarvan een vestiging inwoont bij het Instituut
voor Godsdienstwetenschappen.
Het beeldmerk van PinQ.
Netwerk
Veerle is al jarenlang betrokken bij de Ekklesia. Daar lopen al
heel lang gespreksgroepen over het thema homoseksualiteit en
geloof, momenteel eenmaal per maand met pastor Henk Schouten
erbij. `Uit de gespreksgroepen is een netwerk van allerlei
mensen ontstaan', aldus Veerle. `Hierbinnen worden ook andere
initiatieven genomen: samen uitgaan, een winterbarbecue...
Iedereen die wil, kan iets organiseren. Onlangs is iemand
begonnen met Fe-mail, een subnetwerk van vrouwen, die elkaar
via e-mail op de hoogte houden van wat er zoal te doen is en
soms ook samen uitgaan. Maar niemand hoeft lid te worden,
niemand hoeft aan alle activiteiten deel te nemen en je kunt op
elk moment in- of uitstappen.'
Jongerennetwerk
Door het open karakter komen er ook niet-studenten af op het
netwerk, zelfs landelijk, uit Gorinchem en Amersfoort. Daar
komt bij dat sommige studenten nog geen zin hebben om op te
stappen als ze afstuderen. Vandaar dat de groep besloot om met
een eigen gezicht naar buiten te treden als PinQ,
jongerennetwerk voor geloof en homoseksualiteit. De
leeftijdsgrens is gesteld op 35 jaar. PinQ ressorteert nog
steeds onder de Ekklesia, maar heeft een eigen logo en een
eigen website.
Samenwerking
Er is ook een Utrechtse connectie: een aantal oud-studenten
woont in Utrecht en via hen is samenwerking ontstaan met de
Utrechtse evenknie. Maar het had ook Den Haag of Delft kunnen
zijn. `En dat kan alsnog. Prima!', zegt Veerle.
Prins Carnaval
Geloof en homoseksualiteit is ineens een landelijk thema sinds
de pastoor van Reusel, Noord-Brabant, midden februari weigerde
de homoseksuele Prins Carnaval de hostie uit te reiken (zie De
Gelderlander), een essentieel onderdeel van de rooms-katholieke
mis. Was dat het gesprek van de dag bij PinQ? `Het was een
onderwerp, ja', zegt Veerle, `maar het kwam niet als een
verrassing. We weten hoe de Rooms-katholieke Kerk en sommige
orthodox-protestantse gemeenschappen erover denken, maar verder
zijn de kerken behoorlijk tolerant. Wij geven er trouwens de
voorkeur aan om een ander gesprek te voeren, dan dat over de
vraag of homoseksualiteit nu wel of niet mag.'
De pastoor van Reusel, Noord-Brabant, weigerde een hostie uit
te reiken aan de homoseksuele prins Carnaval.
Niet oppervlakkig
Op de vraag wat dan de bindende factor is, zegt Veerle eerst: `
De combinatie geloof en homoseksualiteit is ons startpunt. Ons
gaat het erom: hoe wil je leven, hoe vind je je eigen weg?' En
dan: `De binding komt vanzelf omdat wij een open en veilige
atmosfeer, en ruimte bieden. En omdat we zowel samen uitgaan
als gesprekken voeren, ontstaan vriendschappen. Ik denk ook wel
dat de jongeren van PinQ maatschappelijk betrokken zijn, in elk
geval met een open oog in de wereld staan en zich erom
bekommeren.'
Veiligheid
Wat zijn bijvoorbeeld de thema's in de gespreksgroepen? Veerle:
`Recent waren dat Dating en De scene. Een thema dat telkens
terugkomt is Veiligheid. En dan in de concrete zin van
veiligheid op straat.' Het is bedreigend om bespot of zelfs
fysiek bedreigd te kunnen worden om wat een essentieel deel van
je identiteit is. Na een liberale periode van enkele tientallen
jaren is de dreiging er weer en neemt de gewelddadigheid tegen
homo 's toe. Die komt , anders dan soms wordt gedacht, meer uit
autochtone dan uit allochtone hoek, zo heeft onderzoek
uitgewezen.. `Toch is leden van het netwerk nog nauwelijks iets
overkomen', zegt Veerle. `Mij ook niet, terwijl ik toch in de
Utrechtse wijk Ondiep woon.' Leiden lijkt op dit punt een
rustige stad te zijn.
Terughoudend
Het duurde even voor iemand van PinQ was gevonden die gestrikt
kon worden voor dit interview. Vanwaar deze terughoudendheid?
`Dat heeft verschillende oorzaken', zegt Veerle. `Geloof en
seksualiteit is natuurlijk een issue. Je kunt het er moeilijk
mee hebben dat je als gelovige homoseksueel bent, of je voelt
je eenzaam omdat je denkt dat je de enige bent die ermee zit.
Maar we hebben er geen behoefte aan de barricaden te beklimmen.
Bij PinQ proberen we ons juist zo te ontwikkelen dat het niet
allesoverheersend is in je leven maar iets vanzelfsprekends.'
Leiden homo-onvriendelijk
Veerle vertelt dat Leiden er in een onderzoek van Expreszo, de
jongerenorganisatie van het COC, niet erg goed uitkomt als
homovriendelijke studentenstad. Met als hoofdreden dat er naast
PinQ niets is speciaal voor homostudenten. `Het COC doet veel,
maar studenten zijn toch het liefst ook onder studenten.'Veerle
nodigt iedereen die iets wil organiseren voor homostudenten uit
om contact op te nemen en te overwegen het onder de vlag van
PinQ te doen. `Ik zou het toejuichen als er op dat vlak meer
gebeurt.'
Het beeldmerk van de Leidse Studenten Ekklesia.
Universiteit Leiden