BOVAG

Waardering dealer voor importeur blijft stijgen

09 maart 2010

RODI 2009: Volvo terug op 1

Ondanks, of misschien juist dankzij de moeilijke economische tijden hebben dealers en importeurs goed samengewerkt in 2009. Het algemene waarderingscijfer steeg met 0,2 punt naar een 6,4. In 2007 was dat nog maar een 6,1. Na een jaar afwezig te zijn geweest in de top neemt Volvo de koppositie weer over van Suzuki, met een waarderingscijfer van 8,0.

RODI, oftewel Relatie Onderzoek Dealer-Importeur, brengt in kaart hoe merkdealers de relatie met hun eigen importeur waarderen. Dat gebeurt op basis van stellingen over algemene zaken, over sales en over after sales. Voor RODI 2009 zijn drie stellingen toegevoegd. Met die nieuwe stellingen zijn meteen ook enkele belangrijke pijnpunten blootgelegd: de dealers zijn niet tevreden over de hulpvaardigheid van de importeur als het gaat om kostenbesparingen (grootste verbeterpunt uit RODI 2009) en ook zijn ze slecht te spreken over de winstmogelijkheden van het dealerschap (twee na grootste verbeterpunt). De hoogte van marges en bonussen is sinds jaar en dag een punt van zorg bij dealers.

Doelstellingen
Hoopgevend is dat er met importeurs in 2009 veel beter te schakelen was op het gebied van doelstellingen en inzake showroomauto's en demo's. Bij deze twee onderwerpen steeg de waardering het hardst. Voor wat betreft de doelstellingsafspraken steeg de tevredenheid zelfs met 0,8 punt. Geert Vermeer, voorzitter BOVAG Autodealers (tot 9 maart 2010): `In de huidige markt is het extra belangrijk dat er met realiteitszin en in goed overleg doelstellingen worden vastgesteld. Hoewel de score met 5,3 nog steeds onvoldoende is, is de forse stijging van de waardering voor dit punt een positief signaal.'

Winnaar
De strijd om de toppositie ging dit jaar maar om een banddikte verschil, maar Volvo wist Lexus uiteindelijk op decimalen voor te blijven en is daarmee winnaar van De RODI 2009.

Opzet RODI
Het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) is een onderzoek van BOVAG Autodealers dat sinds 1987 wordt uitgevoerd. Aan alle vestigingen van importeurscontractanten met een sales en/of aftersalescontract, aangesloten bij BOVAG Autodealers, wordt gevraagd een schriftelijke enquête in te vullen. In 2009 werkten 1.231 dealers mee, wat een representatieve respons opleverde van 43,0 procent. De uitkomsten van RODI leveren goede aanknopingspunten voor verbetering van de relatie tussen de dealer en de importeur.