Waardering dealer voor importeur blijft stijgen
09 maart 2010
RODI 2009: Volvo terug op 1
Ondanks, of misschien juist dankzij de moeilijke economische tijden
hebben dealers en importeurs goed samengewerkt in 2009. Het algemene
waarderingscijfer steeg met 0,2 punt naar een 6,4. In 2007 was dat nog
maar een 6,1. Na een jaar afwezig te zijn geweest in de top neemt
Volvo de koppositie weer over van Suzuki, met een waarderingscijfer
van 8,0.
RODI, oftewel Relatie Onderzoek Dealer-Importeur, brengt in kaart hoe
merkdealers de relatie met hun eigen importeur waarderen. Dat gebeurt
op basis van stellingen over algemene zaken, over sales en over after
sales. Voor RODI 2009 zijn drie stellingen toegevoegd. Met die nieuwe
stellingen zijn meteen ook enkele belangrijke pijnpunten blootgelegd:
de dealers zijn niet tevreden over de hulpvaardigheid van de importeur
als het gaat om kostenbesparingen (grootste verbeterpunt uit RODI
2009) en ook zijn ze slecht te spreken over de winstmogelijkheden van
het dealerschap (twee na grootste verbeterpunt). De hoogte van marges
en bonussen is sinds jaar en dag een punt van zorg bij dealers.
Doelstellingen
Hoopgevend is dat er met importeurs in 2009 veel beter te schakelen
was op het gebied van doelstellingen en inzake showroomauto's en
demo's. Bij deze twee onderwerpen steeg de waardering het hardst. Voor
wat betreft de doelstellingsafspraken steeg de tevredenheid zelfs met
0,8 punt. Geert Vermeer, voorzitter BOVAG Autodealers (tot 9 maart
2010): `In de huidige markt is het extra belangrijk dat er met
realiteitszin en in goed overleg doelstellingen worden vastgesteld.
Hoewel de score met 5,3 nog steeds onvoldoende is, is de forse
stijging van de waardering voor dit punt een positief signaal.'
Winnaar
De strijd om de toppositie ging dit jaar maar om een banddikte
verschil, maar Volvo wist Lexus uiteindelijk op decimalen voor te
blijven en is daarmee winnaar van De RODI 2009.
Opzet RODI
Het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) is een onderzoek van
BOVAG Autodealers dat sinds 1987 wordt uitgevoerd. Aan alle
vestigingen van importeurscontractanten met een sales en/of
aftersalescontract, aangesloten bij BOVAG Autodealers, wordt gevraagd
een schriftelijke enquête in te vullen. In 2009 werkten 1.231 dealers
mee, wat een representatieve respons opleverde van 43,0 procent. De
uitkomsten van RODI leveren goede aanknopingspunten voor verbetering
van de relatie tussen de dealer en de importeur.
BOVAG