Consumentenbond
9 maart 2010
Farmaceuten omzeilen verbod op reclame geneesmiddelen
De Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Stichting Code
Geneesmiddelenreclame moeten beter toezien op overtredingen van de
reclameregels voor receptgeneesmiddelen. Uit onderzoek van 'Gezonde
scepsis' blijkt dat persberichten van farmaceutische bedrijven vaak
ten onrechte niet-feitelijke informatie bevatten. Dit is in strijd met
de reclameregels voor receptgeneesmiddelen. Ingrijpen is hard nodig,
zo stelt de Consumentenbond.
Publieksreclame voor receptgeneesmiddelen is in Nederland verboden,
maar het verbod wordt niet altijd even strikt nageleefd. Dat bleek ook
in oktober 2009 toen Tros Radar het fenomeen 'symptoomreclame' onder
de loep nam. De Consumentenbond verzamelde destijds bijna 20.000
handtekeningen, die in de vorm van een petitie zijn aangeboden aan
minister Klink (Volksgezondheid). Met de petitie pleit de bond voor
scherpere en duidelijkere regels voor medicijnreclame en informatie
over medicijnen.
Het onderzoek van Gezonde scepsis, onderdeel van het Instituut voor
Verantwoord Medicijngebruik, onderstreept wederom dat de industrie
creatief gebruik maakt van de grenzen van wat is toegestaan rondom
geneesmiddeleninformatie en wat niet.
Databank
De Consumentenbond is voorstander van meer informatie over medicijnen,
mits die informatie objectief, volledig en wetenschappelijk onderbouwd
is. De informatie kan verstrekt worden via internet. De bond denkt aan
een databank die gevuld kan worden door de overheid, de farmaceutische
industrie en belangenorganisaties.