Intensieve controle op bijstandsfraude
Elk jaar controleren we of bijstandsklanten terecht een uitkering ontvangen.
Elk jaar controleren we of bijstandsklanten terecht een uitkering
ontvangen. Dit is om fraude met bijstand te voorkomen en aan te
pakken. Dit gebeurt via een themacontrole.
Themacontrole
Dit jaar letten we speciaal op de klanten die de afgelopen vijf jaar
geen langdurigheidstoeslag hebben aangevraagd en ook geen bijzondere
bijstand in de afgelopen drie jaar. Het onderzoek loopt van april 2010
tot juli 2010.
Als het eerste onderzoek geen enkele aanwijzing voor fraude oplevert,
krijgt de klant een uitnodiging voor een voorlichtingsgesprek. In dit
gesprek geeft een medewerker informatie over bijzondere bijstand, de
langdurigheidstoeslag en andere voorzieningen. Hij is niet verplicht
om op dit gesprek te komen.
Alleen als het onderzoek hiertoe aanleiding geeft, doen we verder
onderzoek bij de klant. Hij krijgt dan een uitnodiging voor een
controlegesprek, waarbij hij ook bepaalde gegevens moet overleggen.
Melden van fraude
Als u denkt dat iemand fraudeert met een bijstandsuitkering, kunt u
een brief sturen aan Bijzonder Onderzoek van de afdeling Sociale
Zaken, Antwoordnummer 2, 2900 VB Capelle aan den IJssel.
U kunt ook met Bijzonder Onderzoek bellen via nummer (010) 2848406.
Dit kan eventueel anoniem.
Zij behandelen uw informatie zeer zorgvuldig en strikt vertrouwelijk.
Meer informatie
Als u nog vragen heeft, kunt u op werkdagen tussen 8.00 en 12.00 uur
bellen met de informatielijn van de afdeling Sociale Zaken,
telefoonnummer (010) 2848457.
Gemeente Capelle a/d IJssel