Rijksvoorlichtingsdienst

AANVULLENDE VEILIGHEIDSMAATREGELEN SCHIPHOL

GEZAMENLIJK BERICHT VAN LUCHTHAVEN SCHIPHOL EN DE NATIONAAL COÖRDINATOR TERRORISMEBESTRIJDING

Door een wijziging in de Europese regelgeving, heeft Schiphol in 2005 het systeem van niet Schengenvluchten gewijzigd van centrale security (controles voordat de lounges achter de paspoortcontroles worden betreden) naar decentrale security (controles aan de gate).

De Europese regelgeving bepaalt dat aankomende en vertrekkende passagiers niet met elkaar in aanraking mogen komen als ze niet volgens de EU-regels gecontroleerd zijn. Daarom is er op Schiphol, vanwege de infrastructuur van de terminal, vlak voor het instappen in het vliegtuig, aan de gate een securitycontrole voor niet - Schengen bestemmingen.

Met de invoering van de Europese maatregelen in 2006 voor vloeistoffen was het nodig maatregelen te treffen voor het aan boord brengen van vloeistoffen, die voor de securitycontrole aan de gate in de winkels gekocht werden. Door extra maatregelen waaronder de introductie van een speciale verpakking, cameratoezicht en een controle op de integriteit van de gekochte goederen, werd deze potentieel gevaarlijk geachte situatie teruggebracht tot een aanvaardbaar risico.

In de SBS6-uitzending van afgelopen zondag wordt gemeld, dat deze set van veiligheidsmaatregelen kan worden omzeild. Door deze uitzending en hiermee het openbaren van het omzeilen van de maatregelen is het risico toegenomen en neemt Schiphol op aanwijzing van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) een aantal extra maatregelen.

Met ingang van vandaag zijn o.a. de volgende beheersmaatregelen genomen in de niet- Schengen lounges op de luchthaven:
* verhoging van beveiliging met extra mensen in de See Buy Fly winkels.
* controles op aangekochte vloeistoffen in de See Buy Fly winkels.
* in winkels waar een beperkte hoeveelheid vloeistoffen worden verkocht wordt de verkoop van vloeistoffen gestaakt.

Naast deze maatregelen zal voor de langere termijn gekeken worden naar technologische of infrastructurele aanpassingen.

Schiphol Group en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding benadrukken dat 100 procent veiligheid niet gegarandeerd kan worden, ook niet in de luchtvaart. Luchtvaart is wel een van de meest beveiligde vormen van vervoer.

Categorieën: Openbare orde en veiligheid, Verkeer

Bron: Ministerie van Justitie