Ingezonden persbericht


Persinformatie

Duitsland in de lift

Meer overnachtingen ondanks crisis

Amsterdam, 9 maart 2010 - Het aantal Nederlanders dat op vakantie gaat naar Duitsland is het afgelopen jaar opnieuw toegenomen. In 2009 was er een groei in het aantal overnachtingen van 2,8 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Statistische Bundesamt, het Duitse Bureau voor de Statistiek.

Het Duits Verkeersbureau maakt de cijfers aan de vooravond van de ITB bekend. Aanstaande woensdag gaat in Berlijn 's werelds grootste reisbeurs met meer dan 11.000 exposanten uit 180 landen van start. Gerekend wordt op 170.000 bezoekers.
Nederlanders vormen met 18,2 procent veruit de grootste groep buitenlandse toeristen in Duitsland. Eind vorig jaar bleek Duitsland voor de derde achtereenvolgende keer vakantieland nummer één te zijn voor de Nederlanders. Tot de favoriete bestemmingen behoren het gebied rond de Moezel, het Sauerland, de Eifel en de hoofdstad Berlijn. Ook de Duitse kuststreek en de wintersportgebieden weten steeds meer Nederlanders te trekken, met name gezinnen.

Voor 2010 zijn de vooruitzichten positief, aldus Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau in Amsterdam. ''Met sterke punten als de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, grootse evenementen en goedgekozen reisthema's hopen we dat het aantal Nederlandse overnachtingen dit jaar in Duitsland boven de 10 miljoen uitkomt. In 2009 stond de teller op 9,9 miljoen.''

Opvallend is de sterke belangstelling voor trips die in het teken staan van cultuur. Op dat gebied scoorde Duitsland het afgelopen jaar beter dan Spanje, Groot-Brittannië en Italië. Vooral de steden - Berlijn en Hamburg voorop ­ zijn in trek. De Duitse hoofdstad zag het aantal overnachtingen in 2009 met 6,7 procent stijgen tot totaal 630.265, mede dankzij de herdenkingsfestiviteiten rond de val van de Muur. Ook het Ruhrgebied wint als culturele hoofdstad van Europa aan populariteit. Met het reisthema Creative Germany wil het Duits Verkeersbureau in 2010 het profiel van Duitsland als culturele bestemming verder versterken. Andere zwaartepunten blijven actieve reizen en vakanties voor het hele gezin.