Rijksmuseum


PRESSEBERICHT

Collectie Nederlandse sieraden Marjan en Gerard Unger naar Rijksmuseum

Het Rijksmuseum heeft een zeer bijzondere schenking van Nederlandse sieraden ontvangen. Ter gelegenheid van haar promotie schenkt Marjan Unger, kunsthistorica en publiciste, bijna 500 Nederlandse sieraden aan het Rijksmuseum die zij zelf in de afgelopen decennia bijeenbracht. De verzameling, met stukken uit de periode 1905-2008 en met als zwaartepunt de periode 1930-1970, sluit naadloos aan bij die van het Rijksmuseum en zorgt ervoor dat het museum het enige is dat na heropening in 2013 een overzicht kan tonen van het Nederlandse juweel vanaf de 8e eeuw tot aan het heden. Het Nederlandse sieraad onderscheidt zich in internationale context door een eigen gezicht en goede reputatie.

De verzameling is zowel kunsthistorisch als historisch bijzonder interessant. Unger verzamelde hedendaagse Nederlandse sieraden in de periode 1980 tot heden, maar besloot in die tijd ook retrospectief te gaan verwerven, met name uit de periode 1930- 1970. Juist deze decennia waren (en zijn) in de Nederlandse musea zeer matig vertegenwoordigd. De collectie van Marjan en Gerard Unger onderscheidt zich doordat zij bijeen is gebracht met een wetenschappelijk doel. Na jaren intensief speurwerk omvat het nu werken van de voornaamste ontwerpers, juweliers en andere voorvechters van het vak van voor 1965.

De titel Sleeping Beauty, een hanger van beeldend kunstenaar Robert Smit (1941), verwijst naar het goud dat door deze kunstenaar in het midden van de jaren tachtig terug

werd gebracht in het hedendaagse sieraad. Werken van Joseph Citroen (1891-1972) en Chris Steenbergen (1920-2007) illustreren dat al eerder oorspronkelijke en moderne creaties in edele metalen werden vervaardigd door edelsmeden die zich als beeldend kunstenaar in dit medium presenteerden. Historische themas worden aangesneden door broches met teksten als Free Nations Never Die en Vrije Volken Sterven Niet. Zij waren bestemd om onze bevrijders te huldigen. "Pillen" van sieraadontwerper en houder van Galerie Ra, Paul Derrez (1950), is een krachtig historisch symbool. Vormen en kleuren kunnen worden verbonden met de uitbundige uitgaanscultuur en het drugsgebruik dat daarmee gepaard ging.

Marjan Unger (1946) was van 1995 tot 2006 werkzaam als hoofd van de afdeling Vrije Vormgeving aan het Sandberg Instituut, de post-academische opleiding verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. In de jaren tachtig voerde zij de redactie over het tijdschrift Bijvoorbeeld en was zij verbonden aan de afdeling Edelsmeden van de Rietveld Academie. Vanaf 1991 was zij directeur van de Stichting Dutch Form. Haar standaardwerk Het Nederlandse sieraad in de 20ste eeuw verscheen in 2004, en was een eerste neerslag van een promotieonderzoek, dat in 1995 is begonnen en op 17 maart 2010 wordt afgerond met Sieraad in context, een multidisciplinair kader voor de beschouwing van het Nederlandse sieraad. Bij die gelegenheid schenkt zij haar verzameling, die als referentie fungeerde bij het onderzoek voor het schrijven van het boek, aan het Rijksmuseum.

Wim Pijbes, hoofddirecteur Rijksmuseum: ,,Het Rijksmuseum is zeer verheugd met deze buitengewone privé-verzameling, die met zoveel kennis en passie werd verzameld. De schenking van de ruime, hoogwaardige en tegelijk persoonlijke sieraden-collectie van Marjan en Gerard Unger past in een rijke traditie van particuliere verzamelingen die in het verleden hun weg naar het museum vonden.

Een kleine selectie van de door Marjan Unger geschonken verzameling is vanaf 16 maart te zien in de Philipsvleugel.