Ingezonden persbericht


Persbericht

Kelly Workforce Survey: zelfvertrouwen Nederlandse werknemer niet geschaad door recessie.

9 maart, 2010 - Nederlandse werknemers blijken opvallend veerkrachtig om te gaan met de recessie, waarbij bijna de helft zichzelf omschrijft als 'heel loyaal' aan hun eigen werkgever. Dit is een van de belangrijkste conclusies uit recent onderzoek van Kelly Services, marktleider in workforce solutions. Volgens het onderzoek, uitgevoerd tussen oktober 2009 en januari 2010, vindt 47% dat ze 'heel loyaal' zijn aan hun huidige werkgever. Dit is één van de hoogste percentages in Europa. Volgens het onderzoek zegt 18% dat de economische neergang hen loyaler heeft gemaakt, terwijl 9% zegt dat ze juist minder loyaal is geworden. 73% zegt dat het geen verschil uit maakt. Werknemers die loyaler zijn naar hun werkgevers, zeggen dat dit voortkomt uit een positieve bedrijfsmoraal, positief management en actieve communicatie van senior management. Degene die minder loyaal zijn, zeggen dat dit met name te wijten is aan slecht management en slechte communicatie. De resultaten zijn onderdeel van de Kelly Global Workforce Index, een doorlopend internationaal onderzoek met reacties van zo'n 134.000 respondenten uit de hele wereld, waaronder Nederland en andere landen in Europa, Noord Amerika en Azië. De invloed van de huidige economische situatie op de werkhouding is het grootst onder de baby boomers (leeftijd 48-65). In deze groep zegt 67% dat ze 'helemaal loyaal' zijn aan hun huidige werknemer in vergelijking met 53% van Generatie X (leeftijd 30-47) en 35% van Generatie Y (leeftijd 18-29). Kelly Services´ Bas Jongen, OPS Manager PT Benelux zegt: "Werkgevers die eerlijk hebben gecommuniceerd met hun personeel over de moeilijke economische omstandigheden en geprobeerd hebben goed voor hen te zorgen, hebben ervoor gezorgd dat er een sterker vertrouwen is in de organisatie. Deze verhoogde werknemersbetrokkenheid resulteert waarschijnlijk in een concurrentievoordeel bij herstel van de economie, met een toegewijd en doelgericht personeelsbestand". Resultaten van het onderzoek in Nederland onthullen:
* Wanneer er werd gevraagd naar één reden waarom een werknemer loyaler zou zijn aan zijn of haar baan zegt 45%: "interessanter of uitdagender werk" gevolgd door "meer zinvolle verantwoordelijkheid" (20%);
* Bij de keuze voor een nieuwe baan wordt de reputatie van het bedrijf als "erg belangrijk" beschouwd door 34% van de baby boomers en slechts 15% van Generatie Y;
* 32% van de baby boomers hebben veel vertrouwen in het vermogen van hun werkgever om verantwoordelijkheid te nemen ten opzichte van mens en milieu, dit is hoger dan bij Generatie X (29%) en Generatie Y (23%);
* Op de vraag om welke redenen respondenten hun huidige werkgever zouden verlaten, geeft 35% aan dat een slecht personeelsmoraal de reden zou zijn, gevolgd door het ontbreken van kansen op promotie (17%) en slecht management (15%). De reputatie van een organisatie blijkt een belangrijk element in de carrierekeuzes van werknemers en toekomstige werknemers. In het beoordelen van de reputatie van een bedrijf wegen de kwaliteit van leiderschap, producten en diensten, en werknemers het zwaarst. Minst belangrijk zijn internationale vestigingen, financiele performance, hoe lang een bedrijf al bestaat en initiatieven gericht op 'corporate social responsibility'.

"Wanneer we kijken naar de redenen waarom mensen gemotiveerd op hun werkplek zitten, zien we duidelijk dat de kans op persoonlijke groei en ontwikkeling cruciaal is, net als de kans om stimulerend en uitdagend werk te kunnen doen" , concludeert Bas Jongen.

Voor meer informatie over het onderzoek en de resultaten, kijk op: Kelly Global Workforce Index.