Ingezonden persbericht


Chocolade proeven met je oren
Nederlandse vrouwen ondergaan uniek chocolade-experiment

Amsterdam, 9 maart 2010 - Onder begeleiding van psycholoog Rob Wijsbek testte chocoladefabrikant Côte d'Or vandaag of het mogelijk was om vrouwen meer te laten proeven. Honderden vrouwen reageerden de afgelopen weken op de oproep om deel te nemen aan het chocolade-experiment. De proefpersonen kregen een hoofdtelefoon op en ondergingen Soundbites, een speciaal ontwikkelde auditieve geleide ervaring. Het doel van Soundbites is om de zintuigen van de proefpersonen dusdanig open te zetten dat vrouwen meer proeven en daardoor meer genieten. Want echte kwaliteitschocolade moet je leren eten, net als dat je wijn moet leren drinken.

Zintuigen geblokkeerd

Door drukte en stress en een overvloed aan prikkels zijn onze zintuigen overbelast. Dat leidt er onder meer toe dat we minder bewust proeven. Voor chocoladefabrikant Côte d'Or de aanleiding om hier wat aan te doen. Wat veel mensen niet weten is dat je chocolade moet leren eten. Net als dat je wijn moet leren drinken. Waarom? "Het proeven van chocolade is een multi sensorische ervaring. Je moet als het ware al je zintuigen gebruiken om de echte smaak te kunnen ontdekken", aldus Jean Apostolou, chocolade expert van Côte d'Or.

Soundbites: hoe het werkt?

Begeleid door sfeervolle muziek en de stem van een Afrikaanse 'storyteller', maken de luisteraars met gesloten ogen een tour langs alle zintuigen. Het effect: beter voelen, zien, ruiken, horen en proeven. Proefpersoon Henriette Tichelaar reageert enthousiast: "Het viel mij vooral op dat ik me veel bewuster werd van al mijn zintuigen. De smaakbeleving was daardoor ook veel bewuster". Marloes Rienstra is vooral verrast: "Ik voelde de warmte op mijn tong en het leek alsof ik ook echt de cacaobonen proefde".

Het succes van deze methode komt volgens psycholoog Rob Wijsbek door de combinatie van een aantal veelgebruikte technieken; visualisatie, geleide meditatie en muziektherapie: "Door de muziek word je afgesloten van andere prikkels. De geleide meditatie met de aantrekkelijke stem en het auditieve avontuur zorgen ervoor dat je zintuigen 1 voor 1 worden opengezet". Na afloop van het experiment gaven bijna alle vrouwen aan meer te proeven. Vanaf vandaag is Soundbites voor iedereen beschikbaar via www.cotedor.nl.


---

Noot aan de redactie (niet bestemd voor publicatie)

De gegevens in dit persbericht komen voort uit een experiment uitgevoerd door Côte d'Or in maart 2010. Het experiment is verricht onder vrouwen tussen de 25 en 45 jaar.

Voor meer informatie over Soundbites en of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Wendeline Sassen, 020-3057020, wendeline@lemz.net

Voor meer informatie over Kraft Foods en Côte d'Or kunt u contact opnemen met:

Dionne Heijnen, Manager Corporate Affairs Kraft Foods Benelux

Tel +32-2-362 36 37, Mob +32-476-42 51 86, E-mail: dheijnen@krafteurope.com