Starwood kondigt plannen aan voor toevoeging van 50 nieuwe hotels in Europa, Afrika en het Midden-Oosten tegen 2012 en het debuut van het Sheratonmerk in de Slowaakse republiek

BERLIJN--(BUSINESS WIRE)-- 20100309 --

Vanuit het International Hotel Investment Forum (IHIF) in Berlijn heeft Starwood Hotels & Resorts Worldwide, Inc. (NYSE:HOT) vandaag plannen aangekondigd voor de opening van 50 nieuwe hotels in de opsplitsing van haar hotels in Europa, Afrika en het Midden-Oosten (EAME) tegen 2012. En met de recente opening van het Sheraton Bratislava Hotel – samen met de geplande opening van 13 extra hotels dit jaar – staat deze onderverdeling op een stevig spoor om deze doelstelling te bereiken.

“Met meer dan 240 hotels in 55 EAME-landen hebben we op dit moment een groot genoeg bedekkinggebied betreden om van de voordelen van een gevestigde en toonaangevende hoteloperateur in de meest gezochte markten te kunnen profiteren,” verklaarde Simon Turner, president van Global Development. “En dit eenmaal gezegd, bestaat er nog altijd een groot aantal markten in deze uitgestrekte opsplitsing waar wij de gelegenheid hebben om onze negen verschillende en dwingende merken te lanceren – zoals bewezen werd met het debuut van het Sheratonmerk in de Slowaakse republiek.”

Sheraton stimuleert groei in EAME met USD$1 miljard in nieuwe hotels

Gevestigd in de nieuwe multifunctionele stadswijk EUROVEA op de oever van de Danube, onderscheidt het Sheraton Bratislava Hotel zich met haar 209 gastenkamers inclusief de 23 suites. Dit nieuwe hotel is toonaangevend voor Sheraton’s rol als belangrijkste aandrijver voor de groei van Starwood in EAME. Dan is er nog de geplande opening van een extra aantal vlaggenschiphotels, zoals Georgië (Sheraton Batumi in het voorjaar van 2010), Griekenland (Sheraton Rodos, voorjaar 2010) en Italië (Sheraton Milaan Malpensa, zomer 2010).

“Wij zijn er trots op dat wij ons grootste en dit als icoon dienende hotelmerk, Sheraton, kunnen lanceren in snelgroeiende bestemmingen zoals de Slowaakse republiek. Wij bevinden ons nu in een goede positie om deze belangrijke groeikromme in 2010 en daarna voort te zetten,” zei Roeland Vos, president van Starwood Hotels & Resorts, EAME. “Door samen te werken met onze ontwikkelingspartner voor de uitvoering van landmerkintroducties in nieuwe bestemmingen, kunnen wij ons een goede opwaartse positie toe-eigenen waarbij er signalen van herstel worden gezien.”

Sheraton’s geschiedenis in EAME gaat terug naar het begin van de jaren 60 toen het zichzelf snel positioneerde als het eerste hotelmerk voor zaken- en vrijetijdsreizen. Om de toonaangevende positie van het merk te behouden, ondergaan op dit moment veel van Sheraton’s vlaggenschiphotels een verbeteringsprogramma om haar installaties nieuw leven in te blazen en af te stemmen op de moderne identiteit van het merk. Dit omvat een USD$275 miljoen-investering in vernieuwingen van bestaande Sheraton-hotels in de regio voor de komende drie jaar. Hieronder valt een multi-miljoen dollarproject voor de nieuwe inrichting van het Sheraton Oman (dat in de herfst van 2010 geheropend wordt), en wat een aanvulling is van het aanzienlijke bedrag van USD$1 miljard voor de nieuwe pijplijn Sheraton-hotels in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.

Onder de verbeteringen van het gehele merk valt de introducering van de vernieuwde ‘Link@SheratonSM –ervaring met Microsoft®’. Deze unieke communicatiehub biedt gasten de mogelijkheid om door het web te surfen, e-mails te checken en met vrienden en familie in contact te blijven. Vijfennegentig procent van de Sheraton-eigendommen in de hele wereld bieden deze pionierservice al en meer dan 50 procent van de Sheraton-gasten maken hier tijdens hun verblijf gebruik van – wat méér betekent dan ontbijten, van het gym gebruik maken of de bar bezoeken.

Starwood’s merken maken landmerkdebuut in EAME met Aloft, W en The Luxury Collection

Naast Sheraton zal Starwood verder gaan met het introduceren nog enkele van haar merken op de nieuwe markten. Bijvoorbeeld, na het debuut vorig jaar in Spanje van het W-merk met W Barcelona, zal het merk door gaan met haar transformatie in een globaal powerhouse met nieuwe openingen in hoge profielbestemmingen zoals Londen, St. Petersburg, Parijs, Milaan en Amman. Ook de Aloft Hotels – het nieuwe, door W op design geïnspireerde, middelmarktmerk– staat klaar voor het maken van haar Europese debuut deze herfst met de Aloft Brussels Schumann opening in België. Dit hotel volgt de lancering vorig jaar van het merk in het Midden-Oosten met het 408 kamers tellende Aloft Abu Dhabi op de voet.

In Afrika plant Starwood de opening van het nieuwe Le Méridien Oran Hotel & Convention Centre in 2010. Tegelijkertijd worden belangrijke renovaties van een aantal van haar eigendommen aan het continent uitgevoerd, als onderdeel van een poging tot de algemene transformatie van het merk. Het bedrijf zal de aanwezigheid van haar Four Points by Sheraton in Afrika dit jaar verder uitbreiden met openingen in Lagos, Nigeria en in Tripoli, Libië.

Aan het begin van dit jaar maakte de The Luxury Collection haar debuut in het Midden-Oosten met de omvorming van het Grosvenor House Hotel in Dubai. Het merk zal zich deze zomer verder ontwikkelen als a.s. juni The Romanos, een Luxury Collection Resort, in Costa Navarino, Griekenland wordt geopend. Costa Navarino is een nieuwe bestemming aan de zuidwestkust van de Peloponnesus in Griekenland waar Starwood ook een nieuw Westin Resort opent. Ondertussen wordt verwacht dat in de komende vijf jaar Starwood’s nieuwste luxueuze levensstijlmerk, St. Regis, vijf nieuwe hotels opent in het Midden-Oosten en de Indische Oceaan, waaronder Mauritius, Cairo, Doha, en twee in Abu Dhabi.

Over Sheraton Hotels & Resorts

Door het helpen van haar gasten met het maken van verbindingen in meer dan 400 hotels in 75 landen over de hele wereld, beëindigde Sheraton Hotels & Resorts vorig jaar een driejarig, multimiljarden tellend revitalisatieprogramma. De wereldwijde herziening van het merk houdt een investering in van meer dan $6 miljard in nieuwe hotels, vernieuwingen en merkgetekende initiatieven. Sheraton, het grootste en meest globale merk, is in het bezit van Starwood Hotels & Resorts Worldwide, Inc, een van de toonaangevende hotel- en vrijetijdsondernemingen in de wereld met 992 eigendommen in bijna 100 landen en 145.000 werknemers op haar eigen beheerde bezit. Starwood Hotels is een volledig geïntegreerde eigenaar, operateur en franchisegever van hotels, resorts en residenties met de volgende internationaal bekende merken: St. Regis®, The Luxury Collection®, W®, Westin®, Le Méridien®, Sheraton®, Four Points® by Sheraton, en de onlangs gelanceerde Aloft®, en ElementSM. Starwood Hotels is ook eigenaar van Starwood Vacation Ownership, Inc, één van de eerste ontwikkelaars en operateurs van hoge kwaliteit vakantie-interval eigendomsresorts. Voor meer informatie, ga s.v.p. naar www.starwoodhotels.com.

Opmerking: Dit persbericht bevat op de toekomst gerichte verklaringen binnen de betekenis van federale effectenwetten. Op de toekomst gerichte verklaringen vormen geen garantie voor toekomstige prestaties en houden risico's en onzekerheden in waardoor feitelijke resultaten materieel kunnen verschillen van de verwachte resultaten op het moment dat de toekomstgerichte verklaringen zijn opgesteld. Toekomstige resultaten, prestaties en successen kunnen worden beïnvloed door algemene economische condities, waaronder de tijdsduur en de ernst van eventuele globale of regionale economische crisissen, de beschikbaarheid van financiële alternatieven binnen aanvaardbare termijnen, de impact van oorlog en terroristische activiteiten, zakelijke en financiële condities, buitenlandse koersschommelingen, de aan cycli onderhevige onroerend goederenmarkt (inclusief residentieel) en hotel- en vakantie-eigendomszaken, operationele risico’s in verband met hotel-, vakantie-eigendoms- en residentiële zaken. Deze risico's en onzekerheden worden beschreven in detail op onze aanvragen die bij de Securities and Exchange Commission worden ingediend. Verder bestaat er geen verzekering dat er overeenkomsten worden aangegaan betreffende de hotels in de pijplijn van het bedrijf, en indien deze worden aangegaan, bestaat er geen garantie over de tijdsperiode van iedere eventuele overeenkomst en de opening van het betrokken hotel. Hoewel wij geloven dat de verwachtingen die in zulke op de toekomst gerichte verklaringen worden weergegeven, op aanvaardbare veronderstellingen gebaseerd zijn, kunnen wij geen garantie bieden dat onze verwachtingen bereikt zullen worden, of dat resultaten materieel niet zullen verschillen. Wij verplichten ons niet tot het publieke bijwerken of herzien van een op de toekomst gerichte verklaring, of dit nu het resultaat is van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anders.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Starwood Hotels & Resorts Worldwide, Inc.
Michaela Belling/Carolin Becker, Tel. +49/89/93001-6427, Fax -6822;
michaela.belling@arabellastarwood.com ; carolin.becker@arabellastarwood.com
of
Helen Wilson
Communications Manager
Starwood Hotels & Resorts, EAME Division
Tel.: +32 (0) 2204 5572
Mob: +32 (0) 496 199 192

E-mail: helen.wilson@starwoodhotels.com

Ticker_symbol NYSE:HOT
ISIN US85590A2033