Wereldprimeur voor TNT Post, een postzegel als boekje

01/03/2010 09:30

TNT Post

DEN HAAG, 1 MAART 2010 - TNT Post grijpt de 75e Boekenweek aan om een unieke postzegel uit te brengen. De Boekenweekpostzegel is tegelijkertijd een boekje van drie bij vier centimeter dat losgemaakt en gelezen kan worden. Nooit eerder werd door een postbedrijf een postzegel uitgegeven in de vorm van een boekje. Richard Hutten tekende voor het ontwerp en Joost Zwagerman, de auteur van het Boekenweekgeschenk, schreef het verhaal voor het boekje.

De 75e Boekenweek vindt plaats van 10 tot en met 20 maart 2010. De Boekenweek is een jaarlijkse promotiecampagne voor het literaire, Nederlandstalige boek en wordt georganiseerd door de Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek). Onverbrekelijk verbonden aan de Boekenweek is de uitgave van het Boekenweekgeschenk, een literair verhaal dat speciaal voor de Boekenweek is geschreven. Dit jaar schreef Joost Zwagerman het Boekenweekgeschenk Duel. Zwagerman is ook de auteur van de Boekenweekpostzegel, een kort verhaal dat aansluit op Duel maar ook zelfstandig kan worden gelezen.

De Boekenweekpostzegel is ontworpen door Nederlands ontwerper Richard Hutten die samen met Damian Tatangelo, David Schäublin, Michaela Tomiskova en Joep Huisinga het ontwerpteam vormde. Uit zijn ontwerpen spreekt een vitale eigenzinnigheid en een onstuitbare drang tot innovatie. TNT Post is aan de andere kant als eigentijds bedrijf altijd op zoek naar vernieuwende ontwerpen voor zijn producten. De twee komen samen in de totstandkoming van deze heel bijzondere postzegel. Bij Studio Richard Hutten draait het in het bijzonder om industrieel ontwerp. "Op de postzegel is de suggestie van ruimtelijkheid aanwezig", legt Richard Hutten uit. "Daarop is namelijk een foto afgebeeld van een driedimensionale opstelling, die we in de studio met boeken hebben opgebouwd. Om het jubileum van de Boekenweek te verbeelden hebben we hiervoor Boekenweekgeschenken genomen. Die schoven we in stapeltjes bij elkaar tot stoere letters, die van bovenaf gezien samen het woord Boekenweek vormen. De tekst Nederland hebben we op de vloer geschilderd in een stoer font, dat goed aansluit op het ruimtelijk ontwerp, namelijk de FF Offline."

De frankeerwaarde van de Boekenweekpostzegel is 2,20 euro, bestemd voor poststukken tot 500 gram. De postzegel kent een oplage van 266.000 stuks en is vanaf 9 maart te verkrijgen bij de reguliere verkooppunten. Naast deze postzegel brengt TNT Post ook een postzegelmapje en een eerstedagenvelop uit.

Over TNT Post

TNT Post verwerkt dagelijks 16 miljoen poststukken (waarvan 400.000 pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf verbreedt daarnaast zijn horizon internationaal door middel van acquisities in Europa en Azië. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TNT Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TNT Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in Nederland. De omzet van TNT Post in 2009 bedroeg 4.216 miljoen euro. TNT Post is onderdeel van TNT N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.

EINDE BERICHT