Deelgemeente Kralingen-Crooswijk Rotterdam
Gerard Schuiling verlaat de deelgemeente na de
gemeenteraadsverkiezingen
U gaat na 12 jaar als bestuurder stoppen. Heeft u al plannen wat u
hierna wilt gaan doen?
Ik ga eerst afstand nemen van deze baan. Het is een heel intensieve
functie, waardoor je er erg veel mee bezig bent. Ik ben van plan om
iets te gaan doen in de coaching- en adviessfeer.
Bent u altijd voorzitter geweest van het dagelijks bestuur?
Gerard Schuiling: Ik ben sinds 1982 met tussenpozen politiek actief
geweest, bijvoorbeeld 3 jaar fractievoorzitterschap ten tijde van de
deelraad Kralingen, gevolgd door een tijd van activiteiten op
stedelijk partijniveau. Toen is me al een aantal keer gevraagd om me
verkiesbaar te stellen. Ik ben daar toen niet op ingegaan, omdat ik de
functies die ik bekleedde nog te interessant vond. Toen ik
vakbondsbestuurder bij de FNV Onderwijsbond was, vroeg ik me op een
bepaald moment af wat ik wilde in mijn carrière. Wilde ik nog een
aantal jaren vakbondsbestuurder blijven of me verkiesbaar stellen voor
de deelgemeente? Ik heb de keuze gemaakt voor de deelgemeente en werd
lijsttrekker voor de PvdA. Na de deelgemeente-raadsverkiezingen in
1998 werd ik als voorzitter gekozen. Ik was eigenlijk van plan om 2
periodes, dus maximaal 8 jaar bestuurder te zijn. Maar dat is uit de
hand gelopen, waardoor ik inmiddels de langstzittende voorzitter van
de deelgemeente ben!
Ik was eigenlijk van plan om 2 periodes, dus maximaal 8 jaar
bestuurder te zijn.
Hoe kijkt u terug op de laatste 4 jaar?
In de laatste 4 jaar hebben we vooral de vruchten geplukt van de jaren
ervoor. Toen ik net begon, bestond het gebiedsgericht werken nog niet.
Daar zijn we mee aan de slag gegaan, zodat we het gebiedsgericht
werken nu goed voor elkaar hebben. Er zijn nu gebiedsmanagers en
wijkregisseurs, die actief zijn in de wijk. Het heeft ook veel tijd
gekost om de burgerparticipatie vorm te geven en de inwoners op een
goede wijze bij de besluitvorming te betrekken. Ik vind de
participatie de laatste 4 jaar beter georganiseerd.
'We werken als leden van het dagelijks bestuur goed met elkaar samen,
wat heel prettig is. Doordat we alledrie het belang van de burgers van
de deelgemeente voorop zetten, kan je ook sneller tot een compromis
komen. Dat is belangrijk, want een deelgemeente is feitelijk ingesteld
om de besluitvorming dichter bij de burger in samenspraak te laten
plaatsvinden.
Wat staat u nog het beste bij uit de laatste 12 jaar?
In mijn eerste 8 jaar stond de veiligheidsproblematiek hoog op de
lijst. Er was veel jeugd- en drugsoverlast en een snel afnemende
sociale cohesie. In de Veiligheidsindex van 2002 zijn we gestart met
een magere 5 als cijfer, maar hebben een gestage verbetering
gerealiseerd in alle wijken. Gemiddeld scoort de deelgemeente in 2009
een 7,3 en is nu een veilige deelgemeente.
Onze dienstverlening vinden de inwoners goed. Belangrijk punt daarbij
is dat problemen in de wijk worden gemeld en vervolgens ook echt
worden aangepakt. We willen zeker niet, dat inwoners problemen of
klachten melden, waarna er niets mee gebeurt. Daar hebben we als
dagelijks bestuur steeds goed op gestuurd.
Gemiddeld scoort de deelgemeente in 2009 een 7,3 en is nu een veilige
deelgemeente.
Wat zijn de grootste successen; waar bent u trots op?
Ik ben trots op de manier waarop de opeenvolgende dagelijks besturen,
maar ook de deelraad de nek heeft uitgestoken voor de herstructurering
van Nieuw Crooswijk. Je houdt hierbij de langere termijndoelen in het
oog, zoals het binden van inwoners met midden en hogere inkomens. We
willen in Nieuw Crooswijk een goede mix realiseren van zowel woningen
als inwoners en hiermee de sociaal-economische positie versterken.
Daardoor bevorder je de integratie in de wijk en krijg je een
verbetering van de sociale samenhang. Dat willen we ook realiseren
voor Oud Crooswijk (met woningcorporatie PWS) en Jaffa (met
woningcorporatie Woonstad). Uiteraard gaat het hier op een veel minder
ingrijpende manier dan in Nieuw Crooswijk, waar sprake is van
grootschalige sloop en nieuwbouw. Door de herstructurering maken we de
deelgemeente maar bovenal Rotterdam een prettige plek om te wonen.
We willen in Nieuw Crooswijk een goede mix realiseren van zowel
woningen als inwoners en hiermee de sociaal-economische positie
versterken.
We hebben ons ook sterk gemaakt om op een aantal plekken in de
deelgemeente maatschappelijke opvanglocaties te realiseren voor
voormalig dak- en thuislozen. Dit is een proces dat veel voeten in de
aarde heeft, ook al omdat er eerst draagvlak gecreëerd moet worden.
Overigens, als we vinden dat een voorziening niet past in de
deelgemeente, zijn we niet bang om ons stevig op te stellen tegenover
het stadsbestuur. We verdedigen ons standpunt dan krachtig, ook
vanwege de belangen van de inwoners. Hieruit blijkt de toegevoegde
waarde van een deelgemeente, die met name oog moet houden voor de
leefbaarheid van een wijk.
Wat is minder goed gegaan?
Gerard Schuiling: Uit het bestuurskrachtonderzoek van 2008 is gebleken
dat we nog onvoldoende consistent en consequent participatie
toepassen. We moeten onze eigen participatienota dus beter uitvoeren.
De inwoners moeten het dagelijks bestuur samen met de deelraad meer
gaan zien als het (wijk)bestuur van hun wijk en buurt. Dat zien we nu
nog te weinig. Men herkent ons overigens wel goed als dienstverlenende
instantie, waar een paspoort of ander document gehaald kan worden.
En tot slot: wat wenst u uw opvolger toe?
Ik wens mijn opvolger wijsheid en het nodige geluk toe. Het is een
onzeker bestaan, want ieder besluit dat je neemt, heeft voor- en
tegenstanders. Je moet het vertrouwen houden van de raad en de
inwoners. Zorg er dus voor dat je dicht bij de bewoners en de
ondernemers staat.