Datum 9 maart 2010
Betreft Antwoorden op vragen met kenmerk 2010Z02100
Hierbij doe ik u de antwoorden op de vragen van het lid Pechtold (D66) met
kenmerk 2010Z02100 over het bericht dat een op de drie scholen voor doven
zwak is, toekomen.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
mr. A. Rouvoet
a
na 1 van 3
Pagi
2010Z02100 Datum
Antwoorden op de vragen van het lid Pechtold (D66) over het bericht dat
Onze referentie
een op de drie scholen voor doven zwak is. (Ingezonden 3 februari 2010) JOZ/192272
1
Welke afspraken heeft u gemaakt met de scholen voor dove kinderen om
de kwaliteit van het onderwijs voor deze kinderen te verbeteren? 1)
De Inspectie van het Onderwijs (IvhO) signaleert dat de kwaliteit van de
cluster 2 scholen, waartoe ook de scholen voor dove kinderen behoren,
ten opzichte van voorgaande jaren is verbeterd. Op de lijst zeer zwakke
scholen staat sinds 1 januari 2010 geen cluster 2 school meer. Echter,
ruim een derde van de scholen scoort op basis van het huidige
Toezichtkader nog op te veel indicatoren onvoldoende en heeft het
oordeel zwak gekregen. Daarnaast dienen de handelings- en
begeleidingsplannen over het algemeen onvoldoende als betekenisvolle
sturings- en verantwoordingsdocumenten.
De zwakke scholen krijgen een aangepast toezichtsarrangement. De IvhO
stelt een Rapport van Bevindingen op, met daarin afspraken met het
bevoegd gezag over verbeteringen, het door het bevoegd gezag in te
zetten verbetertraject en het tijdstip waarop de IvhO opnieuw gaat
onderzoeken. De scholen kunnen zich voor het verbetertraject laten
bijstaan door de WEC-Raad.
2
Welke doelen en termijnen heeft u met deze scholen vastgesteld?
Het doel is om op zo kort mogelijke termijn de kwaliteit op orde te
hebben. Het verbetertraject is echter afhankelijk van de geconstateerde
tekortkomingen en kan maximaal twee jaar duren. Tussentijds wordt
door het bevoegd gezag over de voortgang gerapporteerd en de
voortgang wordt door de IvhO met het bevoegd gezag besproken. Een
tussentijds onderzoek door de IvhO op de school is afhankelijk van de
geconstateerde tekortkomingen en kan deel uitmaken van het
verbetertraject. Het bevoegd gezag is en blijft verantwoordelijk voor de
voortgang van het verbetertraject, maar de IvhO houdt de vinger aan de
pols.
3
Wat doet u om deze scholen in staat te stellen hun onderwijs te
verbeteren?
Naast het toezicht door de IvhO en de in dat kader gemaakte afspraken is
door OCW een wetgevingstraject gestart om de kwaliteit van het
(voortgezet) speciaal onderwijs te verbeteren. Dit wetgevingstraject
wordt ondersteund door activiteiten die in het kader van het flankerend
beleid worden ontwikkeld en uitgevoerd (waaronder aanpassing
leerlingvolgsysteem, ontwikkeling leermiddelen, implementatie
kwaliteitszorginstrument) alsmede een verbeterplan van de betreffende
sector (cluster 2) zelf.
Pagina 2 van 3
Voor het speciaal onderwijs zijn per 1 augustus 2009 kerndoelen in Datum
werking getreden. Kerndoelen geven doel en inhoud aan het
onderwijsaanbod en dragen bij aan de kwaliteitsverbetering. Voor het
Onze referentie
voortgezet speciaal onderwijs worden nu kerndoelen ontwikkeld. Naar JOZ/192272
verwachting zullen die per 1 augustus 2011 in werking treden.
Om zeer zwakke scholen te helpen is een `Vliegende Brigade' ingesteld.
Deze brigade is erop gericht scholen via een kort maar intensief traject op
weg te helpen om het predicaat zeer zwak kwijt te raken.
Met dit pakket aan maatregelen wordt een impuls gegeven aan de
kwaliteit van het speciaal onderwijs, inclusief cluster 2.
4
Wat gaat u doen als deze scholen niet binnen een jaar de kwaliteit van
hun onderwijs voldoende hebben verbeterd?
Inzet is te komen tot spoedige verbetering van de kwaliteit. Dat is ook de
reden waarom de IvhO is gevraagd om de verbetertrajecten intensief te
volgen. Een zwakke school krijgt twee jaar de tijd om zich te verbeteren.
Is er geen sprake van verbetering, dan krijgt de school het predicaat zeer
zwak. In de brief d.d. 11 februari 2009 (Tweede Kamer, 2008-2009,
31293, nr. 28) is in het kader van het `actieplan (zeer) zwakke scholen'
aangegeven, welke maatregelen er worden genomen als er sprake is van
te lang achterblijvende kwaliteit.
1) Nederlands Dagblad, 28 januari 2010: "Een op de drie scholen voor
doven is zwak"
Pagina 3 van 3
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap