Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Datum 9 maart 2010
Betreft Antwoorden op vragen met kenmerk 2010Z02100

Hierbij doe ik u de antwoorden op de vragen van het lid Pechtold (D66) met kenmerk 2010Z02100 over het bericht dat een op de drie scholen voor doven zwak is, toekomen.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

mr. A. Rouvoet

a
na 1 van 3 Pagi





2010Z02100 Datum

Antwoorden op de vragen van het lid Pechtold (D66) over het bericht dat Onze referentie een op de drie scholen voor doven zwak is. (Ingezonden 3 februari 2010) JOZ/192272


1
Welke afspraken heeft u gemaakt met de scholen voor dove kinderen om de kwaliteit van het onderwijs voor deze kinderen te verbeteren? 1)

De Inspectie van het Onderwijs (IvhO) signaleert dat de kwaliteit van de cluster 2 scholen, waartoe ook de scholen voor dove kinderen behoren, ten opzichte van voorgaande jaren is verbeterd. Op de lijst zeer zwakke scholen staat sinds 1 januari 2010 geen cluster 2 school meer. Echter, ruim een derde van de scholen scoort op basis van het huidige Toezichtkader nog op te veel indicatoren onvoldoende en heeft het oordeel zwak gekregen. Daarnaast dienen de handelings- en begeleidingsplannen over het algemeen onvoldoende als betekenisvolle sturings- en verantwoordingsdocumenten.
De zwakke scholen krijgen een aangepast toezichtsarrangement. De IvhO stelt een Rapport van Bevindingen op, met daarin afspraken met het bevoegd gezag over verbeteringen, het door het bevoegd gezag in te zetten verbetertraject en het tijdstip waarop de IvhO opnieuw gaat onderzoeken. De scholen kunnen zich voor het verbetertraject laten bijstaan door de WEC-Raad.


2
Welke doelen en termijnen heeft u met deze scholen vastgesteld?

Het doel is om op zo kort mogelijke termijn de kwaliteit op orde te hebben. Het verbetertraject is echter afhankelijk van de geconstateerde tekortkomingen en kan maximaal twee jaar duren. Tussentijds wordt door het bevoegd gezag over de voortgang gerapporteerd en de voortgang wordt door de IvhO met het bevoegd gezag besproken. Een tussentijds onderzoek door de IvhO op de school is afhankelijk van de geconstateerde tekortkomingen en kan deel uitmaken van het verbetertraject. Het bevoegd gezag is en blijft verantwoordelijk voor de voortgang van het verbetertraject, maar de IvhO houdt de vinger aan de pols.


3
Wat doet u om deze scholen in staat te stellen hun onderwijs te verbeteren?

Naast het toezicht door de IvhO en de in dat kader gemaakte afspraken is door OCW een wetgevingstraject gestart om de kwaliteit van het (voortgezet) speciaal onderwijs te verbeteren. Dit wetgevingstraject wordt ondersteund door activiteiten die in het kader van het flankerend beleid worden ontwikkeld en uitgevoerd (waaronder aanpassing leerlingvolgsysteem, ontwikkeling leermiddelen, implementatie kwaliteitszorginstrument) alsmede een verbeterplan van de betreffende sector (cluster 2) zelf.

Pagina 2 van 3





Voor het speciaal onderwijs zijn per 1 augustus 2009 kerndoelen in Datum werking getreden. Kerndoelen geven doel en inhoud aan het onderwijsaanbod en dragen bij aan de kwaliteitsverbetering. Voor het Onze referentie voortgezet speciaal onderwijs worden nu kerndoelen ontwikkeld. Naar JOZ/192272 verwachting zullen die per 1 augustus 2011 in werking treden.

Om zeer zwakke scholen te helpen is een `Vliegende Brigade' ingesteld. Deze brigade is erop gericht scholen via een kort maar intensief traject op weg te helpen om het predicaat zeer zwak kwijt te raken. Met dit pakket aan maatregelen wordt een impuls gegeven aan de kwaliteit van het speciaal onderwijs, inclusief cluster 2.


4
Wat gaat u doen als deze scholen niet binnen een jaar de kwaliteit van hun onderwijs voldoende hebben verbeterd?

Inzet is te komen tot spoedige verbetering van de kwaliteit. Dat is ook de reden waarom de IvhO is gevraagd om de verbetertrajecten intensief te volgen. Een zwakke school krijgt twee jaar de tijd om zich te verbeteren. Is er geen sprake van verbetering, dan krijgt de school het predicaat zeer zwak. In de brief d.d. 11 februari 2009 (Tweede Kamer, 2008-2009,
31293, nr. 28) is in het kader van het `actieplan (zeer) zwakke scholen' aangegeven, welke maatregelen er worden genomen als er sprake is van te lang achterblijvende kwaliteit.


1) Nederlands Dagblad, 28 januari 2010: "Een op de drie scholen voor doven is zwak"

Pagina 3 van 3