Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Regeldruk en administratieve lastenvermindering

Minder bureaucratie voor professionals en medeoverheden

9 maart 2010

De administratieve lasten van professionals en ook de interbestuurlijke lasten tussen overheden zijn in het afgelopen jaar afgenomen en zullen in 2010 verder afnemen. Dit is in beeld gebracht in twee publicaties die staatssecretaris Bijleveld, verantwoordelijk voor administratieve lastenvermindering naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Staatssecretaris Bijleveld heeft bij professionals ingezet op vermindering van de administratieve lasten in vier sectoren: veiligheid, onderwijs, zorg en de sociale zekerheid.

Een greep uit de verbeteringen voor professionals:
* Bij lichte vergrijpen door minderjarigen hebben agenten en officieren van justitie veel minder papierwerk.
* Basisschooldirecteuren hoeven bij het uitschrijven van een leerling niet meer de nieuwe school van de leerling te vermelden, dat scheelt ze veel uitzoekwerk.
* Door de landelijke procedure van het ministerie van OCW is het melden van schoolverzuim een stuk eenvoudiger voor basisschoolleraren.
* Door de vereenvoudiging van de indicatiestelling heeft de gezinsvoogd minder bureauwerk.
* Vaste momenten voor verandering van wetgeving (nog maar hooguit vier keer per jaar) zorgen ervoor dat alle professionals niet voortdurend worden geconfronteerd met nieuwe regelgeving.

Een greep uit de maatregelingen ter vermindering van interbestuurlijke lasten:
* De verantwoording van gemeenten en provincies richting het Rijk is een stuk eenvoudiger geworden.
* De jaarlijkse VROM-monitor is niet meer verplicht. Voortaan worden milieujaarverslagen en -rapportages gebruikt om gegevens die eerst in de monitor werden gevraagd, te achterhalen. Gemeenten hadden het gevoel dubbel werk te doen, wat ze veel tijd en moeite kostte. Dat hoeft nu niet meer.
* Provincies kunnen zich straks eenvoudiger verantwoorden over de besteding van het Investeringsbudget Landelijk Gebied.
* Ook voor gemeenten en provincies gelden de vaste momenten voor de invoering van nieuwe wetgeving, waardoor ze hierdoor niet meer 'overvallen' worden.

Een volledig overzicht van wat er is en wordt gedaan om de administratieve lasten voor professionals en de interbestuurlijke lasten terug te dringen, is te vinden in de publicaties 'Nederland Regelland. Deel 2. Naar merkbare administratieve lastenvermindering voor professionals' en 'Nederland Regelland. Merkbaar minder administratieve lasten voor medeoverheden'.

Bestanden


* Samenvatting onderzoeksresultaten lastenverlichting professionals (een van de uitgangspunten van de publicatie)|Pdf-bestand Zie het origineel


Samenvatting Lasten voor professionals Het kabinet is voornemens de lasten voor professionals in de domeinen zorg, onderwijs, sociale zekerheid en veiligheid te reduceren. Om dit te realiseren heeft het ministerie van BZK verschillende onderzoeken laten uitvoeren naar het nut en de noodzaak van administratieve handelingen. Inmiddels is een aantal maatregelen ingevoerd en zijn de (administratieve) lasten voor de professionals gereduceerd. Daarnaast zijn nog aanvullende maatregelen genomen. In het onderzoek 'Expertmeetings professionals' is geïnventariseerd wat deze geplande of in uitvoering zijnde maatregelen voor (verwacht) effect zullen hebben. In het onderzoek is gesproken met meer dan 50 professionals in de volgende categorieën: Inkomensconsulent Wijkagent & Rechercheur Huisarts Verpleging & Verzorging Gezinsvoogd Leraar primair onderwijs Directeur primair onderwijs Leraar VMBO Leraar MBO Verbetermaatregelen De verbetermaatregelen die in het onderzoek zijn meegenomen zijn afkomstig uit (1) het actieprogramma reductie (administratieve) lasten professionals en (2) een inventarisatie van lopende initiatieven bij uitvoeringsorganisaties en departementen. In totaal zijn de effecten van 49 verbetermaatregelen onderzocht. Het betreft een groot aantal verbetermaatregelen die specifiek zijn voor de verschillende categorieën professionals. Daarnaast zijn de maatregelen "Begrijpelijke formulieren" en "Vaste Verander Momenten" die op alle professionals van toepassing zijn, de zogenaamde generieke verbetermaatregelen. Het aantal verbetermaatregelen per professional kan verschillen en in de onderstaande tabel staat dit weergegeven. Tabel I. Overzicht aantal verbetermaatregelen Professional Specifieke Verbetermaatregelen Generieke Verbetermaatregelen Totaal Inkomensconsulent 3 Wijkagent & Rechercheur 11 Huisarts 4 Verpleging & Verzorging 6 Gezinsvoogd 6 Leraar primair onderwijs 5 Directeur primair onderwijs 4 Leraar VMBO 5 Leraar MBO 3 Totaal 47 2 49 SIRA Consulting - Management samenvatting_2.doc Knelpunten en eigen initiatieven Naast het nagaan van de effecten van de verbetermaatregelen is aan de hand van het praktijkonderzoek nagegaan welke initiatieven de verschillende organisaties nemen om de lasten te verminderen. Deze initiatieven kunnen inzicht verschaffen op welke wijze de lasten voor professionals verder kunnen worden verminderd. In het onderzoek zijn vier van deze initiatieven geïdentificeerd. Om de lasten voor de verschillende professionals verder te verminderen is het zaak de knelpunten op te lossen, waarmee de professionals in de uitvoering van hun dagelijkse werkzaamheden worden geconfronteerd. In dit onderzoek zijn deze knelpunten en de mogelijke oplossingsrichting vanuit de visie van de professionals geïdentificeerd. In totaal zijn 21 knelpunten geïdentificeerd, waarmee de verschillende professionals worden geconfronteerd. In de onderstaande tabel staat per professional het aantal knelpunten en eigen initiatieven weergegeven. Tabel II. Overzicht aantal eigen initiatieven en knelpunten professionals Professional Eigen Initiatieven Knelpunten Inkomensconsulent 2 1 Wijkagent & Rechercheur 1 4 Huisarts 2 Verpleging & Verzorging Gezinsvoogd 6 Leraar primair onderwijs Directeur primair onderwijs 1 6 Leraar VMBO 1 Leraar MBO 1 Generieke maatregelen 1 Totaal 4 21 Meest merkbare verbetermaatregelen vanuit de professional De onderzochte verbetermaatregelen hebben verschillende effecten op de lasten van de professionals. De verbetermaatregelen met de meeste effecten zijn: Digitaal Klant Dossier (Inkomensconsulent) Het Digitaal Klant Dossier levert voor de inkomensconsulent een substantiële bijdrage aan het efficienter verwerken en monitoren van dossier. Een voorzichtige inschatting is dat een dossier 10% sneller kan worden opgestart en bijgehouden. Dit betekent dat deze maatregel een besparing van ongeveer
1 uur per week per inkomensconsulent oplevert. Teamondersteuning eenvoudige zaken (Wijkagent) Het ondersteunen van wijkagenten bij eenvoudige zaken, zoals een winkeldiefstal, zorgt ervoor dat de wijkagent na een aanhouding geen verbalen hoeft op te stellen. De wijkagent zal hierdoor minder tijd kwijt zijn met de afhandeling van de verdachte en kan gemiddeld 30 tot 90 minuten sneller zijn surveillance hervatten. Digitale bonnenboekjes/automatische verwerking staandehoudingen (Wijkagent) Het digitaliseren van het bonnenboekje en het automatisch verwerken van de staandehoudingen hoeft de wijkagent minder administratieve handelingen uit te voeren na afloop van de surveillance. De verbetermaatregel draagt hiermee bij aan het verminderen van de lasten van de wijkagent. SIRA Consulting - Management samenvatting_2.doc Pilot vereenvoudigen formulierenstroom (Huisarts) Het verminderen van de formulierenstroom tussen de zorgverzekeraars en huisartsen, voor bijvoorbeeld de declaratie van ziekte kosten, zal bijdragen aan het verminderen van de lasten. De huisarts of de administratief medewerker zal hierdoor minder tijd kwijt zijn aan het opzoeken van de benodigde informatie en het invullen van het formulier. Automatiseringsteam 'MOgroep Jeugdzorg' (Gezinsvoogd) De MOgroep en het A-team hebben de gezinsvoogd inzicht gegeven, welke mogelijkheden de ICTstystemen van Bureau Jeugdzorg hebben. De gezinsvoogd kan hierdoor efficiënter gebruik maken van deze systemen, waardoor deze minder tijd kwijt zijn aan de verplichte administratie. Daarnaast heeft de MOgroep de wensen van de gezinsvoogd ten aanzien van de registratiesystemen geïnventariseerd, die worden gebruikt bij het vormgegeven van toekomstige registratiesystemen. Digitaal verzuimloket OC&W (Leraren) Door het digitaal verzuimloket kan met een relatief simpele druk op de knop melding worden gedaan van verzuim van een leerling. Deze handeling wordt eenvoudiger ervaren, waardoor de lasten voor de leraar of administratief medewerker worden teruggedrongen. Verminderen van toezichtlasten (Directeur Primair Onderwijs) Het anders inrichten van het toezicht leidt, dat gericht toezicht wordt gehouden op scholen waarbij het vermoeden bestaat dat de kwaliteit van het onderwijs te laag is. De directeur Primair Onderwijs zal hiermee minder tijd kwijt zijn aan het toezicht. Begrijpelijke formulieren Het begrijpelijk maken van formulieren maakt het invullen van deze formulieren, daarnaast wordt het aantal formulieren verminderd. Het verminderen van de informatie uitvraag leidt voor de professionals tot een reductie van de lasten. Tevens leidt dit voor een aantal professionals tot een makkelijkere beoordeling van formulieren die door burgers zijn ingevuld.

Effecten van de verbetermaatregelen In het onderzoek is naar voren gekomen dat 70% van de verbetermaatregelen de lasten voor de professionals verminderen. Van de onderzochte verbetermaatregelen dragen 26 maatregelen direct bij aan het verminderen van de lasten van de onderzochte professionals. Daarnaast zijn 10 verbetermaatregelen die niet direct een effect hebben op de onderzochte professional, maar wel bijdragen aan het verminderen van de lasten van andere professionals. Hierbij gaat het enerzijds om professionals binnen de eigenorganisatie, zoals het management en ondersteunende functies en anderzijds om professionals van andere organisaties. In tabel I staan de effecten weergegeven.

Figuur I. Effecten van de maatregelen op lasten professionals.