Het Managementboek van het Jaar 2010: 'Inkoop - Een nieuw paradigma'

10/03/2010 14:21

MainPress

AMSTERDAM: Inkoop - Een nieuw paradigma is uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2010. De keuze viel op dit boek vanwege de 'originaliteit en de durf waarmee Gerco Rietveld het heeft uitgewerkt', aldus de jury. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan een oorspronkelijk Nederlandstalig managementboek. De jury maakte de winnaar bekend op het hoogtepunt van het Managementboekengala in de Rode Hoed.

Het boek Inkoop - Een nieuw paradigma van Gerco Rietveld is verkozen tot Managementboek van het Jaar 2010. De jury maakte dit 9 maart bekend tijdens het drukbezochte Managementboekengala in De Rode Hoed te Amsterdam. Gerco Rietveld is bestuurslid van Future Purchasing Research Foundation en strategy consultant bij advies- en onderzoeksbureau Significant. Zijn boek is uitgegeven door Sdu Uitgevers.

Niet eerder heeft de jury zo lang beraadslaagd, vertelde juryvoorzitter Hans van der Loo. Dat kwam door de hoge kwaliteit van de inzendingen. 'Wij hadden het liefst zes prijzen willen uitdelen. De bekroning voor Inkoop is te danken aan uiteenlopende kwaliteiten: de relatieve nieuwheid van het thema, de originaliteit en de durf waarmee Rietveld het heeft uitgewerkt en de duurzaamheid en oplossingsgerichtheid van zijn betoog', aldus de juryvoorzitter. 'Gerco Rietveld betoogt dat inkoop een grotere rol in de boardroom zou moeten spelen. Inkoop is een afdeling die altijd wat achteraf zit. Niemand maakt zich er druk om, zolang de spullen maar binnenkomen. Maar juist in tijden van crisis groeit de interesse in deze discipline. Veel managers voelen de reflex om de leveranciers te gaan afknijpen. Rietveld laat zien dat dat onverstandig is en dat je beter op zoek kunt gaan naar een goede samenwerking, om op die manier samen meerwaarde te creëren.'

De genomineerden

Naast het bekroonde Inkoop van Gerco Rietveld waren de volgende boeken genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2010:

Iedereen ondernemer (Arko van Brakel)

De broedfactor (Peter Camp)

Jongleren met talent (Joost Jolink, Fritz Korten, Thomas Verhiel)

Plezier beleven aan taaie vraagstukken (Hans Vermaak)

De zijderoute naar de top (Mirella Visser)

Binnen het vakgebied van management neemt het aantal oorspronkelijk Nederlandstalige boeken gestaag toe. Het afgelopen jaar was er zelfs sprake van een verdubbeling van 125 naar 250 titels. De jury selecteerde de zes genomineerden uit een longlist van 49 titels en maakt de uiteindelijke winnaar bekend tijdens het Managementboekengala in De Rode Hoed op 9 maart.

De jury

De jury bestond dit jaar uit Sandra Barendrecht (freelance trainer en adviseur), Yousri Mandour (senior adviseur en partner bij ICSB Marketing en Strategie), Liesbeth Halbertsma (zelfstandig organisatieadviseur) en Dick Roch(aa)t (Senior Programmamanager Maatwerk bij NCOI), met als voorzitter Hans van der Loo (zelfstandig adviseur).

De verkiezing van het Managementboek van het Jaar en het Managementboekengala zijn initiatieven van online boekhandel Managementboek.nl. De prijs wordt sinds 2003 jaarlijks toegekend. Eerdere winnaars waren onder andere Joep Schrijvers met zijn bestseller Hoe word ik een rat, Jeroen Smit met Het drama Ahold en Mathieu Weggeman met Leidinggeven aan professionals? Niet doen! In 2009 werd Veranderdiagnose van Rob van Es bekroond.

Het Managementboekengala werd voor de zevende achtereenvolgende keer georganiseerd door online-boekhandel Managementboek.nl. De presentatie van de avond was in handen van Troje Training & Theater.