Datum 10 maart 2010 -
Onderwerp Consequenties verbonden aan controversieel verklaren van regionale
1
Alderstafels en Luchtvaartnota
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van het verzoek van de vaste commissie voor Verkeer en
Waterstaat om uw Kamer te informeren over de consequenties die verbonden zijn
aan het controversieel verklaren van het dossier Luchtvaartnota en het proces
van de regionale Alderstafels in de regio's Eindhoven en Lelystad informeer ik u,
mede namens de minster van VROM, middels deze brief over de consequenties
hiervan.
Luchtvaartnota
De Luchtvaartnota `Een concurrerende en duurzame luchtvaart voor een sterke
economie' heb ik op 17 april 2009 aan u aangeboden. Het vormt een integrale
visie op de ontwikkeling van de Nederlandse luchtvaart. De doelstelling betreft het
verder ontwikkelen van een optimale netwerkkwaliteit in combinatie met een
concurrerende en duurzame luchtvaart. Hierbij wordt ingezet op
randvoorwaardelijk beleid in vier pijlers: concurreren (kosten en
concurrentiepositie), accommoderen (luchthavencapaciteit, landzijdige en
luchtzijdige bereikbaarheid luchthavens), excelleren (klimaat, milieu en veiligheid)
en coöpereren (besturing en samenwerking). Het is bijna een jaar geleden dat ik
u deze Luchtvaartnota heb doen toekomen. Ik betreur het dat de nota nog niet
besproken is in uw Kamer. Behandeling van de luchtvaartnota draagt zowel voor
de luchtvaartsector als voor alle stakeholders bij aan een duidelijk
toekomstperspectief. Zeker gezien de crisis waarin de luchtvaartsector verkeert.
De Luchtvaartnota is een visiedocument en bevat in beperkte zin concrete
beleidsbeslissingen. Dit betekent dat er in de praktijk beperkte consequenties zijn
aan het controversieel verklaren van de luchtvaartnota. De luchtvaartnota biedt
echter wel een perspectief voor de nadere uitwerking van een aantal
beleidstrajecten en wordt ook door de luchtvaartpartijen en de omgeving als
zodanig gewaardeerd.
a
agina 1 van 2
P
Regionale Alderstafels in regio Eindhoven en Lelystad
Datum
a. Eindhoven Ons kenmerk
Het proces van de Alderstafel Eindhoven is reeds ver gevorderd. Gelet op de VenW/DGLM/2010-803
gemeenteraadverkiezingen en het door uw Kamer controversieel verklaren van de
Alderstafel Eindhoven, wat leidt tot het uitblijven van een spoedige
kabinetsstandpunt op het advies, wil ik de heer Alders meer tijd geven om met
een zo breed mogelijk gedragen advies te komen. Ik zal de heer Alders vragen
met een bijgestelde planning en actieagenda te komen. Deze zal ik vervolgens
aan u doorsturen.
b. Lelystad
Op basis van de eerder aan de heer Alders verstrekte opdracht en de aanvullende
opdracht naar aanleiding van het AO Lelystad van 8 oktober 2009, wordt
momenteel door de heer Alders een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden
van inpassing van Lelystad in het luchtruim. Ik heb onlangs een plan van aanpak
hierover ontvangen dat invulling geeft aan een wens van uw Kamer (motie in
debat over aanwijzing Lelystad). Het plan van aanpak ontvangt u hierbij. Ik stel
voor dit onderzoekstraject wel af te ronden maar nog niet over te gaan tot
besluitvorming. Het volgende kabinet kan dan een afweging maken over de
ontwikkeling van Lelystad na 2015. De resultaten van dit onderzoekstraject zijn
naar verwachting na de zomer beschikbaar.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat