Datum 10 maart 2010 23645-346/2010D11336
Onderwerp Consequenties controversieel verklaren Wet personenvervoer 2000
-
inzake concessieverlening grote steden
Geachte voorzitter,
Hierbij informeer ik u op verzoek van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en
Waterstaat van 4 maart 2010, over de gevolgen van het controversieel verklaren
van het wetvoorstel wijziging Wet personenvervoer 2000 (Wp2000).
Op grond van de huidige Wp2000 en het Besluit Personenvervoer (Bp2000) moet
het bus-, tram-, en metrovervoer worden aanbesteed. Dit vervoer is inmiddels
overal aanbesteed, met uitzondering van het stadsvervoer in de Stadsregio's
Amsterdam, Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden. Voor genoemde
stadsregio's is de aanbestedingplicht uitgesteld tot 2012 en 2017. Uitgangspunt
van de PSO-verordening is gunning van openbaar vervoer door middel van een
openbare aanbesteding. De verordening kent op de aanbestedingsplicht een
uitzondering. De inbesteding van het bus-, tram-, en metrovervoer is mogelijk
onder voorwaarden van zeggenschap door de OV-autoriteit en het voorkomen van
overcompensatie (ongeoorloofde staatssteun). Deze inbesteding moet dan in de
nationale wetgeving van de lidstaten worden toegestaan. Daartoe was de motie
Roefs bedoeld. Het wetsvoorstel wijziging Wp2000, waarin de motie Roefs was
opgenomen, is controversieel verklaard door uw Kamer.
Door het controversieel verklaren van het wetsvoorstel wijziging Wp2000 is het
uitgangspunt van PSO-verordening en huidige wetgeving maatgevend geworden,
namelijk openbare aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer.
Om de aanbesteding voor een multimodale concessie in de G3 zorgvuldig voor te
bereiden hebben de drie genoemde stadsregio's meer tijd nodig. Dat betekent dat
de datum van de aanbestedingsplicht van 1-1-2012 voor bus-, en multimodale
concessies uitgesteld moet worden. Daartoe is het noodzakelijk het Bp2000 aan
te passen. Het is raadzaam maximaal 3 jaar uitstel van de aanbestedingsplicht
voor bus-, en multimodale concessies aan de drie grote stadsregio's te geven (tot
1-1-2015), omdat een aanbestedingsprocedure voor een multimodale concessie
ruim twee jaar kost.
a
agina 1 van 2
P
Hiermee heb ik u aangegeven wat het gevolg is van het controversieel verklaren
Datum
van het wetsvoorstel Wp2000. Het is aan het komende kabinet om te besluiten of 10 maart 2010
zij de mogelijkheid tot inbesteding al dan niet alsnog in nationale wetgeving wil Ons kenmerk
regelen. VenW/DGMo/2010/2644
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat