Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Laren/ Lissabon, 10 maart 2010

TALPA MEDIA EN CBV IN PORTUGAL
KONDIGEN PARTNERSHIP AAN

Talpa Media en de bekende Portugese TV-producent CBV kondigen vandaag de start aan van een joint venture waarvan beide bedrijven voor de helft eigenaar zijn en dat zich gaat richten op de Portugese markt. De onderneming krijgt het exclusieve recht op de exploitatie van alle Talpa-formats in bekende genres als reality, spelshow en drama.

Aan het hoofd van de joint venture komt Piet Hein Bakker te staan, de CEO van CBV. Als veteraan in de Portugese media business zegt Bakker: "Dit is een grote stap voorwaarts voor mij en de andere oprichters van CBV, Pedro Curto en Vasco Vilarinho. CBV heeft de binnenlandse productiemogelijkheden en de in-house creativiteit, terwijl Talpa bezig is een geweldige catalogus te ontwikkelen van eigentijdse formats in veel verschillende genres die een groot publiek aantrekken. Samen verwachten wij een sterke en succesvolle positie te kunnen realiseren in de dynamische Portugese markt en de groeiende markt in Angola."

John de Mol voegt daar aan toe: "Talpa is hard op weg een aantal sterke samenwerkingsverbanden te sluiten in belangrijke TV-markten. Kort geleden hebben wij deals gesloten in de VS, Frankrijk en Spanje. Voor onze partners is Talpa een aantrekkelijke partij dankzij onze voortdurende stroom aan nieuw ontwikkeld creatief product. Portugal is niet de grootste markt van de wereld, maar het is wel een open markt en de concurrentie is er stevig en gezond. Daarom ben ik erg blij met CBV als partner en het team onder leiding van Piet-Hein Bakker die we al zo lang kennen."

Begin 2010 zijn enkele aansprekende titels uit de Talpa-formatcatalogus: 'The Golden Cage' ('De Gouden Kooi'), 'Dating in the Dark' ('Daten in het Donker'), 'Viper's Nest' ('Gooische Vrouwen'), 'Pretty Smart' ('Lekker Slim'), 'Guesstimation' ('Wat Schat Je?), 'I Love My Country' ('Ik Hou van Holland'). 'Divided' ('De Gemene Deler') en 'Know Your Nation' ('Wat Vindt Nederland?'). Voor beschrijvingen zie: http://www.talpa.tv/formats/all.

CBV werd eind 2007 opgericht door de voormalige Endemol Portugal-directieleden Piet-Hein Bakker, Pedro Curto en Vasco Vilarinho en gefinancierd door het investeringsfonds van media ondernemers Joop van den Ende en Hubert Deitmers. Vanuit Lissabon produceert CBV reality- en entertainmentprogramma's voor alle aardse zenders in Portugal, waaronder 'Vip Manicure' (SIC), 'Festival' (RTP), 'A Melhor Canc?a?o de Sempre' (RTP), 'Camilo, O Presidente' (SIC), 'Apanha-me Se Puderes' (TVI), 'M/F' (SIC), 'Quem Quer Ser Millionario' (RTP), 'Gala Globos de Ouro' (SIC), 'Gala Causa Maior' (RTP), 'A Procura de Sally' (RTP), 'A Minha Geracao' (RTP), 'O Momento da Verdade' (SIC), 'Atreve-te a Cantar' (SIC), 'O Cubo (RTP) en 'Geração Net' (Panda Biggs). Voor beschrijvingen zie www.cbv.pt.