EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

10 maart 2010

EVO: 'EUROPESE TOEZICHTHOUDER NODIG VOOR HARMONISEREN REGELS AFVALTRANSPORT'

Complexe afvalstoffenregels leiden tot onduidelijkheid handhavers en bedrijfsleven

Volgens verladersorganisatie EVO is de regelgeving voor het vervoer van afval volstrekt onduidelijk voor het bedrijfsleven. Per lidstaat verschillen de eisen en worden controles op verschillende wijzen uitgevoerd. Hierdoor ontstaat al snel het beeld dat nogal wat bedrijven hun zaakjes niet op orde hebben. Daarom heeft EVO onderzoeksbureau EURinSPECT opdracht gegeven onderzoek te doen naar knelpunten bij grensoverschrijdend afvaltransport en mogelijke oplossingen. Hieruit blijkt dat de onduidelijke regelgeving bij grensoverschrijdend afvaltransport bij veel ondernemers tot verwarring leidt. Daarom wil het verladend bedrijfsleven dat er één Europese toezichthouder komt die wetgeving en handhaving meer op elkaar afstemt.

Het onderzoek is vooralsnog beperkt tot de landen om ons heen. Belangrijkste conclusie is dat de controle sterk verschilt per land en zelfs per regio. Dit leidt tot gebrekkig inzicht in complexe afvalstoffenregels en tot onterechte boetes. Ook bestaan er grote verschillen in interpretatie van wet- en regelgeving. Deze verschillen betreffen de verschillende vakbekwaamheidseisen bij registratie van het vervoer of het inzamelen, de hoogte van de tarieven, de eisen van garantie, borg en kredietstelling. Zo is het niet erkennen van de VIHB (Vervoerders, Inzamelaars, Handelaars en Bemiddelaars) registratie in andere Europese landen voor exporterende Nederlandse bedrijven bijvoorbeeld een groot probleem. Dit betekent namelijk dat de verlader noodgedwongen moet overstappen naar een daar erkend vervoerder dan wel opnieuw moet registreren en diploma's moet halen.

Een ander veel voorkomend probleem is dat lading niet altijd herkend wordt door gebrek aan kennis en kunde van controleurs. Bij controle van de papieren documenten wordt al snel de conclusie getrokken dat de lading niet overeenkomt en dus als illegaal bestempeld. Een gedeelte van deze problemen kunnen voorkomen worden door digitalisering van de gegevens omdat die dan altijd opvraagbaar zijn en ook uit een centrale databank kunnen worden gehaald. Bovendien scheelt het enorm in de administratieve rompslomp.

Uit eerder onderzoek van Impel, het Europese netwerk van milieu-instanties, bleek onlangs dat van de 19 procent afvaltransport dat tot illegaal wordt gerekend maar liefst 12 procent administratieve fouten betreft. De complexiteit van de Europese afvalstoffenwetgeving is hier volgens EVO een belangrijke oorzaak van. Het ontbreken van de handtekening kan immers al leiden tot het stempel illegaal transport. Dit leidt tot onduidelijkheid bij zowel handhavers als het bedrijfsleven. En zeker in een maatschappij waarin we toe willen naar minder inzet van nieuwe grondstoffen en steeds meer hergebruik en recycling is dit onwenselijk. Daarom moeten de overheden de handen ineen slaan door de instelling van een Europese toezichthouder.