Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Zzp'er behaalt omzet via social media

NOORDBEEMSTER, 10 maart 2010 - Het eerste kwartaalonderzoek van de ZZP Barometer wijst uit dat maar liefst 86,6% van de ondervraagde zelfstandig ondernemers actief is op online sociale netwerken. LinkedIn geniet hier met 82,6% duidelijk de voorkeur, op lange afstand gevolgd door Twitter met 19,6%. Gemiddeld besteden zpp'ers jaarlijks 25% van hun tijd aan acquisitie. Een kwart van de ondervraagden geeft aan weleens één of meerdere opdrachten uit de nieuwe social media te hebben gegenereerd.

Het zzp-panel, dat inmiddels uit 940 zelfstandigen uit 15 verschillende sectoren (met de zakelijke dienstverlening als meest vertegenwoordigde sector) bestaat, wordt gepeild over terugkerende thema's, zoals 'vertrouwen in de Nederlandse economie' en 'ontwikkeling omzet en resultaat'. Een vast onderdeel van de ZZP Barometer is het actuele thema, waarbij deelnemers een set vragen omtrent een actueel thema voorgelegd krijgen. Dit eerste onderzoek stond de vraag 'Hoe werf je opdrachten als zzp'er?' centraal en werd inzicht verkregen in de hoeveelheid tijd die besteed werd voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten en de rol van de social media (LinkedIn, Twitter, Hyves, Facebook en Ning).

Enkele interessante uitkomsten van de ZZP Barometer zijn:


- 50,1% is het in meer of mindere mate eens met de stelling 'De Nederlandse economie staat er over 6 maanden beter voor dan nu', tegenover 17,9% oneens.
- Het vertrouwen in de eigen onderneming is met 52,4% optimistisch gestemd, tegenover 8,3% pessimisten.
- Slechts 2,7% geeft aan te willen of moeten stoppen met de onderneming.
- Winst als percentage van de omzet is bij vrouwen met 53,7% aanzienlijk hoger dan 40,7% bij mannen.
- Tweederde van de zzp'ers maakte in het vierde kwartaal van 2009 winst, 16% leed verlies.
- 73,3% beschikt over financiële reserves, hiervan zegt 31,2% tegenvallende resultaten over een periode langer dan 12 maanden te kunnen opvangen.

Een vooruitblik op de eerste resultaten wordt gepresenteerd door Esther Raats-Coster (voorzitter PZO) op de 'Dag van de Zelfstandige' (10 maart) te Amsterdam. Aansluitend is het volledige onderzoeksrapport terug te lezen op www.zzpbarometer.nl en verschijnt het -voorzien van commentaar- in een nieuwe rubriek van onebizz magazine. De ZZP Barometer is een initiatief van VictorMundi.com, onebizz, PZO en MarktEffect. Het landelijk zzp-onderzoek, dat begin 2010 van start is gegaan, verzamelt ieder kwartaal belangrijke informatie voor beleidsmakers en verschaft deelnemende zzp'ers interessante informatie over waar zij staan ten opzichte van andere zelfstandig ondernemers.

Noot voor de redactie,