Ingezonden persbericht


Website Avis favoriet voor online autoverhuur

Winnaar best beoordeeld in sterk verdeelde markt

De website van Avis wordt het best beoordeeld door respondenten die online op zoek gaan naar een huurauto. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in februari 2010 uitvoerde. Over de uiteindelijke voorkeur blijken de meningen sterk verdeeld, maar Avis blinkt uit in vindbaarheid en beoogde betrouwbaarheid. De respondenten bezochten 53 verschillende websites, en gaven daar in totaal 195 beoordelingen over.

De uitkomsten van het onderzoek
In tegenstelling tot bij de meeste andere onderzoeken van WUA! blijkt de voorkeur van de respondenten ditmaal verdeeld over een groot aantal verschillende websites. Avis.nl doet het met 10% van de totale voorkeur dan ook relatief goed, en staat wat dit betreft op een gedeelde eerste plaats. Avis blijkt daarnaast het best vindbaar, en weet het vertrouwen van de respondent te winnen. Hertz.nl stijgt een plaats ten opzichte van het vorige onderzoek in augustus 2009. Hertz scoort in deze meting hoger op deelaspect eerste indruk, echter kan op deelaspect vindbaarheid nog veel gewonnen worden. Auto Europe staat met een Web Performance Score van 5,2 op de derde plaats, na een zevende positie in de vorige meting. De website laat een sterke stijging zien op de deelaspecten gebruiksvriendelijkheid en eerste indruk, en weet ook meer respondenten te overtuigen dan zes maanden eerder.

Web Performance Scan

Voor het onderzoek nodigde WUA! veertig respondenten uit, allen tussen de 20 en 48 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. In de casus die hen werd overhandigd werd beschreven dat ze op zoek gingen naar een huurauto voor een gezin met twee kinderen, waarmee vanaf Lissabon voor vier dagen rondgereisd zou worden. Verdere voorwaarden als budget en autotype waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Per bezochte website vulden ze een vragenlijst in, waarbij ze oordeelden over deelaspecten als gebruiksvriendelijkheid en informatiewaarde. Aan de hand van de verzamelde data berekende WUA! vervolgens de Web Performance Scores die hierboven gepubliceerd zijn.

Over WUA!

WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: februari 2010
Case: 'Je reist naar Lissabon en wilt met je gezin vier dagen met de auto rondreizen. Ga op zoek naar een huurauto voor twee volwassenen, twee kinderen en de bijbehorende bagage.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: 50% man-vrouwverdeling Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Aantal pagina's rapportage: 200+
Volgende meting: augustus 2010

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht