OPTA stelt definitieve maatregelen en tarieven voor de kabelmarkt vast
* Officiële publicatiedatum 10-03-2010
* Soort Pers- en nieuwsberichten
OPTA heeft vandaag de definitieve maatregelen gepubliceerd om
concurrentie mogelijk te maken op de kabel. De maatregelen
specificeren de wijze waarop de twee grootste kabelaars in Nederland,
UPC en Ziggo, hun systemen moeten aanpassen waardoor concurrenten het
analoge standaardpakket kunnen wederverkopen. Beide kabelbedrijven
hebben hier 12 weken de tijd voor gekregen. Daarnaast heeft OPTA de
inkoopprijs vastgesteld die deze kabelaars hun concurrenten mogen
rekenen voor het analoge standaardpakket: voor UPC is dit 8,83 euro en
Ziggo 8,45 euro. Hiermee heeft OPTA de voorwaarden gecreëerd voor
concurrentie op de kabelmarkt. Nieuwe aanbieders kunnen vervolgens
zelf bepalen in welke gebieden en tegen welke prijs zij het
standaardpakket doorverkopen. Consumenten die nu alleen een analoog
standaardpakket afnemen bij UPC of Ziggo kunnen dan begin juni
overstappen naar een alternatieve aanbieder. Klanten die óók internet
en/of telefonie afnemen, kunnen voor hun analoge standaardpakket in
november overstappen. Via ConsuWijzer houdt OPTA vinger aan de pols
hoe het proces van overstappen verloopt.
Aanpassingen na reacties van marktpartijen
OPTA heeft 30 oktober 2009 een concept-besluit voor de implementatie
van de verplichtingen voor UPC en Ziggo gepubliceerd. Op 26 november
2009 heeft OPTA een voorstel gedaan op de bijbehorende
groothandelstarieven. Marktpartijen en de Europese Commissie hebben op
beide besluiten kunnen reageren. OPTA heeft de reacties verwerkt in de
besluiten die vandaag gepubliceerd zijn. Dit heeft geleid tot de
volgende aanpassingen:
o De groothandelstarieven voor UPC en Ziggo zijn een eurocent lager
geworden (was resp. 8,84 euro en 8,46 euro), wel moeten nieuwe
toetreders een eenmalige bijdrage van 30.000 euro aan UPC en Ziggo
betalen om klanten via één van de kabelbedrijven te kunnen bedienen.
Dit is een bijdrage in de kosten die deze kabelbedrijven moeten maken
voor wederverkoop.
o De benodigde aanpassingen in de systemen van UPC/Ziggo voor de
wederverkoop zijn naar aanleiding van de zienswijze van beide
kabelaars en de nieuwe toetreders uitgebreid. Hierdoor is de
implementatietermijn langer geworden, namelijk 12 weken (was 8) voor
`analoog-only' klanten en 35 weken (was 28) voor klanten die een
bundel afnemen bij UPC of Ziggo.
Lopende procedures
UPC, Ziggo en nieuwe toetreders hebben vorig jaar beroep aangetekend
tegen de basis van OPTA's ingrijpen: de marktanalysebesluiten van 5
maart 2009. Kort gezegd vinden de kabelbedrijven dat de besluiten te
ver gaan, terwijl nieuwe toetreders graag verdergaande maatregelen
hadden gezien. De beroepen worden 18 maart bij het College van Beroep
voor het bedrijfsleven behandeld. Daarnaast behandelt OPTA op dit
moment nog een geschil tussen Tele2/Online en UPC/Ziggo over de
reikwijdte van de wederverkoopverplichting en de vraag of Tele2/Online
namens UPC/Ziggo de content mag factureren aan de consument ("third
party billing"). Naar verwachting neemt OPTA eind maart hierover een
besluit.
Relevante publicaties
...
* Implementatiebesluit WLR-C (Ziggo)
* Implementatiebesluit WLR-C (UPC)
* Tariefbesluit WLR-C (UPC en Ziggo)
* Besluit marktanalyse omroep (UPC)
* Besluit marktanalyse omroep (Ziggo)
Zie het origineel