Ingezonden persbericht



73% jongeren heeft kosten mobiel bellen niet in de hand

Mobiele telefonie is één van de financiële valkuilen voor jongeren. Slechts 27% van de jongeren heeft de kosten in de hand en verbelt per maand niet meer dan hij wenst. Bijna 50% geeft aan regelmatig over het gestelde budget heen te gaan, waarvan éénderde echt veel te ver. 15% heeft werkelijk geen idee hoeveel hij/zij per maand verbelt. Opvallend detail is dat bij 48% van de jongeren de ouders de mobiele telefoniekosten van hun kind volledig voor hun rekening nemen. Dit blijkt uit een enquête op Hyves van Wijzer in geldzaken waaraan bijna 1.700 jongeren (12-19 jaar) deelnamen. Het onderzoek vond plaats in het kader van de meerjarige jongerencampagne 'Zonder Cash ben je nergens' (www.zondercashbenjenergens.nl), die woensdagmiddag 10 maart in P60 in Amstelveen is gelanceerd door H.K.H. Prinses Máxima in aanwezigheid van Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid J.P.H. Donner, CentiQ, Wijzer in geldzaken voorzitter Prof. Dr. K. Knot en 200 scholieren.

Cash is een virtueel character dat jongeren helpt financieel slim te worden op allerlei terreinen. Hij biedt jongeren op een positieve manier hulp op momenten en plekken waar ze geld uitgeven en kiest daarbij telkens voor een thema dat jongeren aanspreekt. Cash vertelt jongeren niet dat je moet gaan werken naast school, maar wel hoeveel je dat kan opleveren. Hij zegt niet dat je op je geld moet gaan zitten, maar wel dat je meer uit je budget kunt halen als je er slim mee omgaat. Kortom: Cash biedt jongeren tools waar je wat aan hebt.

Startthema 'mobiel bellen'
Het startthema van de campagne is 'mobiel bellen'. Mobiele telefoons, sms'en, bellen en bijvoorbeeld ringtones zijn tastbare uitingen van financieel gedrag voor deze doelgroep. Rondom dit thema biedt Cash de doelgroep een game, de CashBattle en een tool waarbij jongeren op hun belprofiel kunnen bepalen en persoonlijke tips krijgen, de CashCulator Mobiel. Deze is ontwikkeld in samenwerking met de Consumentenbond en het Nibud. Cash is de komende periode ondermeer te vinden op TMF, Hyves en op www.zondercashbenjenergens.nl.

'Jongeren leren omgaan met geld noodzaak'
De campagne helpt jongeren te leren omgaan met geld. Dat is hard nodig, want een derde van de jongeren vertoont financieel risicovol gedrag; ze hebben schulden en spelen om geld. En tweederde van de jongeren vindt het moeilijk om met geld om te gaan.

Over CentiQ, Wijzer in geldzaken
CentiQ, Wijzer in geldzaken vertegenwoordigt 45 organisaties die hun krachten bundelen om de consument 'wijzer in geldzaken' te maken. Zij zetten zich in om het financiële inzicht van de Nederlanders te vergroten, zodat consumenten beter in staat zijn financiële beslissingen te nemen. Platform CentiQ, Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de overheid, onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties en de wetenschap samenwerken.


Noot voor redacties

Mededeling aan redacties (