Verjaarscadeau vaak zonde van het geld

Amsterdam, 10 maart 2010

Puur economisch bekeken is het geven van een cadeau niet optimaal. Uit de ING Vraag van Vandaag blijkt er een verschil tussen wat we het liefst geven aan iemand en wat we zelf het liefst krijgen. In die zin is er een 'overschot' aan verjaarscadeaus. Om waardevernietiging te voorkomen blijkt een waardebon of liever nog gewoon geld een veel betere cadeautip. Die cadeautip is niet altijd aan iedereen besteed. Drie op de tien respondenten komt wel eens met lege handen aanzetten op een verjaardag.

Met lege handen

Het meebrengen van een cadeautje naar een verjaardag is zeer gebruikelijk. Toch komt bijna drie op de tien (29%) respondenten wel eens aanzetten met lege handen. Ruim een kwart (26%) komt soms of vaak zonder iets mee te brengen op een verjaardag. Een kleine 4% zelfs altijd. Het zou kunnen dat zij hun eigen aanwezigheid zien als het grootste cadeau.

Te veel cadeaus, te weinig geld

De voorkeur van consumenten sluit niet netjes op elkaar aan als het gaat om het krijgen en het geven van cadeaus. 64% van de respondenten geeft het liefst een cadeau voor zijn of haar verjaardag, terwijl 43% het liefst een cadeau krijgt. Bij geld is het andersom (16% tegen 32%). Er worden dus 'teveel' cadeaus gegeven en 'te weinig' geld. Het geven van cadeaus gaat puur economisch gezien, gepaard met waardevernietiging, omdat in veel gevallen de voorkeur van de jarige zelf niet helemaal aansluit bij het idee van de gever. Zo kosten veel cadeaus de gever meer dan ze de ontvanger waard zijn.

Geld als gift

Geld, en in mindere mate tegoedbonnen, voorkomen waardevernietiging. Dat maakt geld waarschijnlijk ook zo populair om te krijgen, een derde (32%) krijgt het liefst geld voor z'n verjaardag. Toch kent het geven van een enveloppe met inhoud ook nadelen. Geld geven kan een ongeïnteresseerde indruk achterlaten. Daarentegen kent het geven van een cadeau, naast de waarde in geld, ook een gevoelswaarde. Deze gevoelswaarde vergoedt veel, mogelijk zelfs meer dan de waarde die verloren gaat door cadeaus te geven.

Zie het volledige weekoverzicht

© 2010 ING Economisch Bureau