Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 10 maart 2010

Klassiek sterke jongerenmerken hebben geen last van crisis

In de Jongeren Evenementen Monitor van vorig jaar was nog niet veel te merken van de invloed van de economische recessie op de jongerenevenementen. Hoe gaat de sector in 2009 en 2010 om met de economische crisis?

Pinkpop, A Campingflight to Lowlands Paradise en Mystery Land; het zijn bekende 'jongerenmerken'. Ook Dance Valley Festival, Extrema Outdoor en Sensation, The World's Leading Dance Event horen in dit rijtje thuis. Drie van deze evenementen kennen een stijging in het bezoekaantal tussen 2007 en 2009. Pinkpop maakt de grootste groei door. In 2007 realiseerde dit popevenement nog 124.500 bezoeken, in 2009 is dit aantal met ruim 60.000 bezoeken gegroeid. Lowlands is al vijf jaar achter elkaar uitverkocht. Dit jaar zelfs in recordtijd. Op 1 maart jl., vijf en een halve maand voordat het festival van start gaat, is Lowlands al uitverkocht. Ondanks de economische crisis hebben jongerenevenementen in 2009 niet te klagen gehad over gebrek aan belangstelling van de doelgroep.

In de Jongeren Evenementen Monitor kunt u lezen hoe de sector in 2009 en 2010 omgaat met het economische tij. De ontwikkelingen van jongerenevenementen zijn geanalyseerd en er is naar de zichtbare gevolgen van de recessie gezocht. Daarnaast bevat de Monitor de Top 100 Jongeren en tal van andere ranglijsten zoals de Top 10 Dance, met de Fit For Free Dance Parade op nummer één, de Top 10 Sport met Bavaria City Racing als winnaar en Pinkpop bovenaan de Top 10 Entreeheffend. Ook bevat de Monitor informatie over de meest actieve sponsors, met Coca-Cola, die de bierconcurrentie in de top 10 voorblijft. De top 10 organisatoren aangevoerd door ID&T en Q-dance en natuurlijk de top 10 gemeenten, waar Amsterdam en Rotterdam om de eerste plaats strijden.

Noot voor de redactie (