Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit


Geachte Voorzitter,
Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van LNV vinden alle abonnees van Margriet en Libelle en de helft van de lezers van Flair vanaf vandaag de eenmalige uitgave 'Gerda' in de brievenbus. Een exemplaar van de 'Gerda' vindt u in de bijlage. In deze brief informeer ik u over mijn overwegingen voor deze eenmalige uitgave. Eerst ga ik in op de geldende regels voor overheidscommunicatie en vervolgens geef ik u mijn inhoudelijke overwegingen voor deze eenmalige uitgave. Regels voor overheidscommunicatie
De communicatie in deze jubileumuitgave is gericht op het laten zien wat LNV voor de samenleving doet. De uitgave is geheel geproduceerd door de afzender LNV en die is als zodanig duidelijk herkenbaar. De genoemde tijdschriften hebben niet aan deze productie meegewerkt en worden alleen gebruikt voor de verspreiding.
De naam- en vormgeving heb ik met een knipoog willen gebruiken om te zorgen dat de aandacht wordt getrokken en mensen kennis willen nemen van de inhoud van de uitgave. De binnenkant is volledig gewijd aan het werk van LNV. Ik bedoelde dit als een goede manier om een zo breed mogelijk publiek actief voor te lichten.
Het magazine heeft door de naam- en vormgeving helaas in uw Kamer het beeld opgeroepen dat het ten doel had de minister van LNV als persoon te profileren. Dat is nooit de bedoeling geweest en dat zou ook niet gepast hebben in de regels die het kabinet voor overheidscommunicatie hanteert. Ik betreur dat dit beeld is ontstaan en het was beter geweest als ik een andere inschatting had gemaakt. Jubileum 75 jaar LNV
Dit jaar bestaat het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit 75 jaar. In die periode is het ministerie uitgegroeid tot een ministerie dat verantwoordelijk is voor thema's die 16 miljoen Nederlanders raken. Dit jubileum is daarmee een goede aanleiding om voor een breed publiek zichtbaar te maken waar het ministerie voor staat. Wij hebben ons daarbij de vraag gesteld: hoe kunnen we de Communicatie
Datum

10 maart 2010
Onze referentie

120890
Pagina 2 van 3
aandacht van dat grote publiek trekken? Juist de man of vrouw in de straat kan een verschil maken als het gaat om duurzaam voedsel, natuur en landschap. Reeds vorig jaar zijn we daarom gestart met de voorbereidingen voor een bredere communicatieactiviteit, waarbij we ons richten op de doelgroep vrouwen met kinderen. Zij zijn vaak de beslissers als het gaat om recreatie en voeding. Via de gezinnen willen we ook kinderen bereiken. Dat lijkt mij de beste manier om ook de jeugd kennis te laten maken met het werk van LNV. Bij een jubileum is er natuurlijk niet alleen aandacht voor externe doelgroepen. Ook aan de medewerkers die met veel toewijding voor mijn ministerie werken is gedacht. Zij mogen met hun gezinnen een dag naar de Efteling. Kosten en baten
De totale kosten van de uitgave bedragen 405.000 euro. De helft daarvan is besteed aan het meesturen met Margriet, Libelle en Flair. Meezenden met deze bladen is een effectieve en efficiënte manier om de doelgroep te bereiken, de kosten van aparte verspreiding zouden hoger zijn. Er is 130.000 euro besteed aan drukkosten. De rest van het bedrag is uitgegeven aan vormgeving, fotografie, de website en het lezersonderzoek.
De oplage van de 'Gerda' is 850.000 exemplaren. De oplages van Libelle en Margriet zijn respectievelijk 454.000 en 275.000. Met Flair gaan 90.000 exemplaren mee. Het aantal lezers is op basis van informatie van de uitgever 2,5 maal hoger.
Bijgevoegd vindt u, mede namens de minister-president, de antwoorden op Kamervragen van de leden Jacobi en Waalkens over dit onderwerp. DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Communicatie
Datum

10 maart 2010
Onze referentie

120890

Bijlage 1
Vragen van de leden Jacobi en Waalkens (beiden PvdA) aan de minister-president, minister van Algemene Zaken, en de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de glossy Gerda. (Ingezonden 11 maart 2010)
1.
Is het waar dat er door dit demissionaire kabinet 400.000 euro aan belastinggeld gestoken wordt in een glossy "Gerda" ter ere van demissionaire minister Gerda Verburg?
Neen, in totaal is ¤ 405.000 besteed aan het jubileumblad 'Gerda'. Het doel van het blad is op een eigentijds vormgegeven manier te laten zien waar het minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
De verplichting is aangegaan in het najaar van 2009. De publicatie van het blad was voorzien voor week 10 vanwege het 75-jarige bestaan van het ministerie. Het kabinet was demissionair op het moment van publicatie. Het om die reden niet uitbrengen van het blad zou tot consequenties hebben gehad dat het blad om niet-inhoudelijke redenen had moeten worden vernietigd.
2.
Vindt u het verstandig het 75-jarige bestaan van een ministerie met veel luisterrijke personen op te hangen aan één persoon, de huidige demissionaire minister?

3.
Onderkent u dat het risico bestaat dat het gezien wordt als een verkiezingsstunt voor CDA-politica Gerda Verburg?

4.
Zo ja, wat hebt u gedaan om dat te voorkomen?
Zoals is aangegeven in de brief van 10 maart 2010, is de naam en vormgeving van het blad gebruikt als knipoog om te zorgen dat de aandacht worden getrokken en mensen kennis willen nemen van de inhoud van de uitgave. In het blad zijn ook veel betrokkenen uit het veld aan het woord

5.
Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het deze week te houden spoeddebat? Ja.

Jubileumuitgaven van LNV


10 maart 2010 - kamerstuk

Kamerbrief over het magazine 'Gerda' over de beleidsterreinen van het ministerie van LNV. Hierin neemt de minister de lezers onder meer mee langs boeren, de rijke Noordzee en de mooiste natuurgebieden.


* Gerda
* | 09-03-2010 | Adobe Acrobat Document, 4343 kB