Project Gemeente Westland
digitale meldingen bij Meldpunt Leefomgeving
Steeds meer digitale meldingen bij Meldpunt Leefomgeving
Publicatiedatum: 11-03-2010
De inwoners van Westland hebben in 2009 minder gebruik gemaakt van het
Meldpunt Leefomgeving. In 2009 is het aantal meldingen ten opzichte
van 2008 met 1.590 gedaald naar 18.712 meldingen. Dit is een daling
van 7,8%. De belangrijkste oorzaak van deze daling is het project
'huis-aan-huis-inzameling oud papier'. In 2008 heeft de introductie
van dit project veel meldingen tot gevolg gehad. De introductieperiode
is nu voorbij en daarmee is het aantal meldingen hierover
teruggelopen.
Inwoners van Westland kunnen bij het meldpunt terecht met meldingen,
vragen en verzoeken over zwerfvuil, bestrating, groen, speelterreinen,
overlast, schades, vernielingen etc. Ook kunnen zij klachten en
meldingen doorgeven op het gebied van geluidsoverlast (ook van
horecagelegenheden), stankoverlast, lichthinder, bodemverontreiniging
en andere milieu-incidenten.
Manier van melden
De twee voornaamste manieren van doorgeven van meldingen zijn
telefonisch via één van de drie callcentra of digitaal via het
meldingsformulier op de gemeentelijke website. Deze twee opties zijn
net als in 2008 goed voor 99,2% van de meldingen. Opvallend is de
stijging van het aantal meldingen dat via het digitale
meldingsformulier is binnengekomen. Een stijging van 7,2% ten opzichte
van 2008, naar een aandeel van 30,5%.
Meer meldingen binnen de standaardtermijn afgehandeld
De gemeente tracht zoveel mogelijk meldingen binnen de standaard
afhandelingstermijn af te handelen. In 2009 werd 84,8% van de
meldingen binnen de gestelde termijn afgehandeld. Hiermee ligt dit
percentage net iets onder het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar, te
weten 85,5%.
Communicatie over afhandeling melding
De gemeente had zich voor 2009 ten doel gesteld om meer mensen te
informeren over de afhandeling van de melding. Het streefpercentage
voor 2009 was 75%. Dit houdt in dat de gemeente in minimaal 75% van de
afgehandelde meldingen een terugkoppeling geeft aan de melder. Het
percentage voor 2009 is uitgekomen op 75,8% en het doel is hiermee dus
behaald.
Informatie op maat
In 2009 is bij 7.526 meldingen via een informatiekaart of een
automatische e-mail een terugkoppeling gestuurd aan de melder over de
afhandeling van de melding. In 27,8% van de gevallen heeft de
afhandelaar een aanvullende tekst meegegeven bij de terugkoppeling.
Deze aanvullende teksten worden in principe voornamelijk ingevuld bij
een terugkoppeling over complexe meldingen. Overigens wordt daarnaast
in 35,7% van de afgehandelde meldingen telefonisch, mondeling, per
brief of persoonlijke e-mail ook informatie op maat geleverd.
Het rapport Meldpunt Leefomgeving 2009 is te vinden op
www.gemeentewestland.nl, button Meldpunt Leefomgeving.