Project Gemeente Westland

digitale meldingen bij Meldpunt Leefomgeving

Steeds meer digitale meldingen bij Meldpunt Leefomgeving

Publicatiedatum: 11-03-2010

De inwoners van Westland hebben in 2009 minder gebruik gemaakt van het Meldpunt Leefomgeving. In 2009 is het aantal meldingen ten opzichte van 2008 met 1.590 gedaald naar 18.712 meldingen. Dit is een daling van 7,8%. De belangrijkste oorzaak van deze daling is het project 'huis-aan-huis-inzameling oud papier'. In 2008 heeft de introductie van dit project veel meldingen tot gevolg gehad. De introductieperiode is nu voorbij en daarmee is het aantal meldingen hierover teruggelopen.

Inwoners van Westland kunnen bij het meldpunt terecht met meldingen, vragen en verzoeken over zwerfvuil, bestrating, groen, speelterreinen, overlast, schades, vernielingen etc. Ook kunnen zij klachten en meldingen doorgeven op het gebied van geluidsoverlast (ook van horecagelegenheden), stankoverlast, lichthinder, bodemverontreiniging en andere milieu-incidenten.

Manier van melden
De twee voornaamste manieren van doorgeven van meldingen zijn telefonisch via één van de drie callcentra of digitaal via het meldingsformulier op de gemeentelijke website. Deze twee opties zijn net als in 2008 goed voor 99,2% van de meldingen. Opvallend is de stijging van het aantal meldingen dat via het digitale meldingsformulier is binnengekomen. Een stijging van 7,2% ten opzichte van 2008, naar een aandeel van 30,5%.

Meer meldingen binnen de standaardtermijn afgehandeld De gemeente tracht zoveel mogelijk meldingen binnen de standaard afhandelingstermijn af te handelen. In 2009 werd 84,8% van de meldingen binnen de gestelde termijn afgehandeld. Hiermee ligt dit percentage net iets onder het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar, te weten 85,5%.

Communicatie over afhandeling melding
De gemeente had zich voor 2009 ten doel gesteld om meer mensen te informeren over de afhandeling van de melding. Het streefpercentage voor 2009 was 75%. Dit houdt in dat de gemeente in minimaal 75% van de afgehandelde meldingen een terugkoppeling geeft aan de melder. Het percentage voor 2009 is uitgekomen op 75,8% en het doel is hiermee dus behaald.

Informatie op maat
In 2009 is bij 7.526 meldingen via een informatiekaart of een automatische e-mail een terugkoppeling gestuurd aan de melder over de afhandeling van de melding. In 27,8% van de gevallen heeft de afhandelaar een aanvullende tekst meegegeven bij de terugkoppeling. Deze aanvullende teksten worden in principe voornamelijk ingevuld bij een terugkoppeling over complexe meldingen. Overigens wordt daarnaast in 35,7% van de afgehandelde meldingen telefonisch, mondeling, per brief of persoonlijke e-mail ook informatie op maat geleverd.

Het rapport Meldpunt Leefomgeving 2009 is te vinden op www.gemeentewestland.nl, button Meldpunt Leefomgeving.