Ministerie van Economische Zaken

Nederlandse filmmakers veroveren Indiase markt

11 maart 2010 | nieuwsbericht

Een groep van veertien samenwerkende toonaangevende Nederlandse bedrijven met specifieke expertise op het gebied van media- en entertainmentindustrie willen de Indiase Bollywood-markt veroveren. Zij zullen daarom van 16 tot en met 18 maart aan de grootste media en entertainment beurs van Azië, de FICCI-FRAMES in Mumbai, deelnemen. De bedrijven werken samen onder de naam ME-India (Media & Entertainment India).

Nederland is partnerland van de FICCI-FRAMES. Actrice Victoria Koblenko verzorgt samen met de Indiase actrice Katrina Kaif de openingsceremonie. Het programmaonderdeel "Movie Making in the Netherlands" gaat specifiek in op de Nederlandse filmindustrie en ontwikkelingen. Presentatie is in handen van de Indiase regisseur Mukesh Bhatt en CEO van het grootste filmopleidingsinstituut, Ravi Gupta. Inmiddels hebben meer dan 3.500 bedrijven zich aangemeld. Nederland vertrekt met een delegatie van 45 bedrijven, waaronder FunX, San Fu Maltha (makers van Zwartboek).

Nederland speelt wereldwijd een belangrijke rol in het bedenken en exporteren van tv-formats (tweede in de wereld), serious gaming en branded content. In India is de media en entertainment industrie een van de snelst groeiende markten met een verwachte jaarlijkse groei van twaalf procent en een omzet van twintig miljard euro in 2012. Deze groei biedt mogelijkheden voor de wederzijdse versterking en ontwikkeling van de relatie tussen de creatieve industrieën in India en Nederland. ME-INDIA is ontwikkeld vanuit een cluster van veertien Nederlandse media bedrijven (waaronder Fu Works, NL Film, CCCP, BEIFILMS, Stichting Hindustaans Film- en Muziekfestival en het Rotterdams Fonds voor de Audiovisuele Media).

Het ministerie van Economische Zaken onderkent die kansen en ondersteunt het initiatief via het programma 2g@there dat uitgevoerd wordt door NL EVD Internationaal. Het doel van deze inspanningen is een tien procent omzetverhoging voor de samenwerkende Nederlandse bedrijven. Het ministerie van Economische Zaken biedt met 2g@there een meerjarig programma aan dat ondernemers ondersteunt die in samenwerkingsverband kansen willen benutten op een buitenlandse markt. Deze steun kan bestaan uit een financiële bijdrage, economische diplomatie en publieke kennis. Uitgangspunt is dat het gaat om een opkomende markt of kansrijke sector, waar Nederlandse ondernemers internationaal onderscheidend kunnen zijn. Met de steun van 2g@there worden Nederlandse bedrijven zó gepositioneerd dat zij succesvol zaken kunnen gaan doen.