Belgische Federale Overheid



Gordelcampagne krijgt vervolg op radio en Facebook

Datum: 11 maart 2010

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) is gestart met het tweede luik van haar gordelcampagne 2010. Naast wegaffiches maakt het BIVV nu ook gebruik van radiospots en de sociale netwerksite Facebook om iedereen te overtuigen altijd de gordel te dragen in de wagen, zowel voorin als achterin.

Radiospot

In de radiospot doen telkens twee personen die betrokken waren in een auto-ongeval hun relaas. De bestuurster van het ene voertuig had haar passagier gevraagd om zich vast te klikken, wat haar redding betekende. De passagier van het andere voertuig had zijn gordel niet om en werd uit het voertuig geslingerd.
Hetzelfde ongeval had dus volstrekt andere gevolgen afhankelijk van het feit of de inzittenden de gordel droegen of niet. De slagzin op het einde van de spot geeft aan dat zich vastklikken een kleine moeite is die een leven kan veranderen: 'De gordel, 't is zo gebeurd, ook achterin.'

'Vrienden voor het leven'

Het BIVV creëerde ook een Facebook-toepassing waarmee u uw beste vrienden virtueel kunt vastklikken onder het motto 'Vrienden voor het leven'. Uw naasten aanzetten om zich vast te klikken is immers een manier om te tonen hoeveel u om hen geeft.

Meer informatie vindt u op de gordelwebsite www.klikvast.be.