Belgische Federale Overheid
Gordelcampagne krijgt vervolg op radio en Facebook
Datum: 11 maart 2010
Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) is gestart met
het tweede luik van haar gordelcampagne 2010. Naast wegaffiches maakt
het BIVV nu ook gebruik van radiospots en de sociale netwerksite
Facebook om iedereen te overtuigen altijd de gordel te dragen in de
wagen, zowel voorin als achterin.
Radiospot
In de radiospot doen telkens twee personen die betrokken waren in een
auto-ongeval hun relaas. De bestuurster van het ene voertuig had haar
passagier gevraagd om zich vast te klikken, wat haar redding
betekende. De passagier van het andere voertuig had zijn gordel niet
om en werd uit het voertuig geslingerd.
Hetzelfde ongeval had dus volstrekt andere gevolgen afhankelijk van
het feit of de inzittenden de gordel droegen of niet.
De slagzin op het einde van de spot geeft aan dat zich vastklikken een
kleine moeite is die een leven kan veranderen: 'De gordel, 't is zo
gebeurd, ook achterin.'
'Vrienden voor het leven'
Het BIVV creëerde ook een Facebook-toepassing waarmee u uw beste
vrienden virtueel kunt vastklikken onder het motto 'Vrienden voor het
leven'. Uw naasten aanzetten om zich vast te klikken is immers een
manier om te tonen hoeveel u om hen geeft.
Meer informatie vindt u op de gordelwebsite www.klikvast.be.