Gemeente Zwolle

Gemeente Zwolle klantvriendelijk

De gemeente Zwolle scoort hoog op klantvriendelijkheid, dat blijkt uit een onderzoek dat door Kassa en Store Support werd uitgevoerd onder 24 grote Nederlandse gemeenten.

De gemeente Zwolle scoort een tweede plek op de gemiddelde totaalscores van mystery calls, een tiende plek op de mystery e-mails en verdient daarmee de vijfde plaats op de totaalscore. Utrecht scoorde het beste, Vlissingen eindigde op de laatste plaats.

De mate van service- en klantgerichtheid van gemeenten in Nederland is onderzocht door middel van een mystery guest-onderzoek. Door het uitvoeren van mystery calls en mystery e-mails is achterhaald hoe Nederlandse gemeenten scoren op klantvriendelijkheid. 24 gemeenten werden aan de hand van een case getest op het tijdig en volledig beantwoorden van vragen per e-mail en per telefoon. Vragen die onderdeel vormden van de case waren bijvoorbeeld: `Hoe kan ik een parkeervergunning aanvragen voor de binnenstad?' en `Welk afval moet ik verwerken als chemisch afval?' De gemeenten werden beoordeeld op de manier waarop de medewerker vragen stelde, begrip toonde en de klant vriendelijk te woord stond. Ook op de snelheid waarmee e-mails werden beantwoord en de inhoud ervan werden de gemeenten beoordeeld.