Senternovem
09-03-2010 |
Europese Commissie presenteert opvolger Lissabonstrategie
De Europese Commissie heeft op 3 maart het startsein gegeven voor de
Europa 2020-strategie. Deze strategie moet als opvolger van de
Lissabonstrategie de EU uit de huidige crisis helpen. Ook moet de
strategie de Europese economie voorbereiden op de komende tien jaar.
Het bevat het interessante onderdelen op het gebied van onder andere
innovatie, MVO en internationalisering van het MKB.
Voortgang in vijfstreefcijfers gevangen
De Commissie zet in de concept-Europa 2020-strategie een drietal
hoofdlijnen uiteen. Deze hoofdlijnen moeten de nationale overheden en
de Commissie in de komende tijd omzetten in concrete maatregelen. De
hoofdlijnen zijn:
* bewerkstelligen van slimme groei (accent op kennis, innovatie,
onderwijs en de digitale maatschappij).
* bevorderen van duurzame groei (in ons productieproces zuiniger
omgaan met hulpbronnen en toch onze concurrentiekracht vergroten).
* stimuleren van groei voor iedereen (de arbeidsparticipatie
verhogen, beter onderwijs bieden en armoede bestrijden).
Vijf streefcijfers schetsen hoe de EU er in 2020 voor moet staan. Aan
de hand van deze cijfers kan iedereen de vorderingen afmeten. De
cijfers zijn onder meer dat 75% van de beroepsbevolking (tussen 20 en
64 jaar) daadwerkelijk werkt, de omvang van de R&D-uitgaven 3% van het
bbp bedragen (nu is dat circa 2%), de vermindering van de CO2-uitstoot
met 20% ten opzichte van 1990, het aandeel duurzame energie te
verhogen naar 20% van de totale energie consumptie en de
energie-efficiëntie te verhogen met 20%. Tenslotte een verlaging van
het percentage voortijdige schoolverlaters van 15 naar 10%.
Internationalisering en MVO
De Commissie benadrukt dat een groot deel van de Europese welvaart is
te danken aan internationale handel. Om in de toekomst te kunnen
blijven concurreren met ondernemingen uit de VS, Japan en opkomende
economieën zullen we de concurrentiekracht van Europese bedrijven
moeten vergroten.
Daarnaast zullen we onze handel moeten verduurzamen door onze
voorsprong op het ontwikkelen van groene technologieën te behouden op
landen als China en Noord-Amerika. Het stimuleren van innovatie en
ondernemerschap is daarbij cruciaal. Ook is het van belang om de
internationalisering van het MKB te promoten, aldus de Commissie.
Tenslotte stelt de Commissie voor om de Europese MVO-strategie te
vernieuwen en te stimuleren als een sleutelelement om het vertrouwen
van consumenten en werknemers op lange termijn te waarborgen.
Verbeteren interne markt
Het op 1 januari 1993 ingestelde vrije verkeer van goederen, diensten,
kapitaal en personen tussen de EU-lidstaten - de interne markt - heeft
sindsdien voor veel extra welvaart en werkgelegenheid gezorgd. Bij de
oprichting van de interne markt waren hedendaagse communicatiemiddelen
zoals mobiele telefoon en Internet niet aanwezig. Deze
communicatietechnologieën hebben een groot economisch potentieel, denk
aan allerlei nieuwe diensten op content- en mediavlak. Om dit
potentieel te verzilveren zal de Commissie (in dit geval onze eigen
Neelie Kroes) initiatieven nemen.
Ook wil de Commissie een aantal bestaande knelpunten op de interne
markt slechten. Zo zal zij met voorstellen komen om eenvoudiger en
tegen lagere kosten koopcontracten te kunnen afsluiten door het bieden
van standaardclausules voor contracten. Tevens wil het voortgang maken
met het opstellen van optionele Europese contractwetgeving.
Verder wil het knelpunten bij de implementatie van de
Dienstenrichtlijn voortvarend aanpakken, zodat het gemakkelijker voor
bedrijven wordt om dienstverlening grensoverschrijdend aan te bieden.
Daar zit enorm veel potentieel. Volgens de Commissie resulteert
succesvolle implementatie van de richtlijn in een stijging van de
Europese interne handel in diensten met 45%. Voor Nederland betekent
dit zo'n 40 miljard euro aan extra handel. Ook zouden de interne
Europese directe buitenlandse investeringen met 25% toenemen. Dit zou
voor ons land eveneens vele miljarden aan extra investeringen
inhouden.
Tijdlijnen voorstel
De Europese regeringsleiders - de Europese Raad - bespreken het
Commissievoorstel eind deze maand. Vervolgens zal de Raad in juni de
gehele 2020-strategie vaststellen en de nationale doelstellingen
bepalen. Dat laatste zal voor ons land nog moeilijk zijn, omdat het
huidige kabinet demissionair is. Het is aan de volgende regering om
aan de doelstellingen concrete maatregelen en instrumenten te binden.
Achtergrond 2020-strategie
De Commissie heeft met Europa 2020 de opvolger van de
Lissabonstrategie gepresenteerd. De Lissabonstrategie werd in 2000 in
de Portugese hoofdstad door alle EU-regeringsleiders en de Commissie
vastgesteld. Doel van Lissabon was vóór 2010 het maken van Europa tot
de meest concurrende economie van de wereld.
Hiertoe heeft de Commissie destijds zelf een aantal maatregelen
genomen, zoals de reductie van administratieve lasten op Europees
gebied. Ook stelde elke lidstaat een actieprogramma op met concrete
beleidsmaatregelen. Nederland heeft in dit kader onder meer extra geld
uitgetrokken voor het stimuleren van innovatie (innovatievouchers,
innovatieprestatiecontracten, WBSO).
Daarnaast kreeg reeds bestaand beleid een extra impuls, zoals het
stimuleren van ondernemerschap (extra fiscale aftrekposten, stimuleren
van het aanbod aan durfkapitaal, verminderen administratieve lasten en
verspoelen van vergunningen en het invoeren van één loket).
Contact
Ron Hogenboom
Agentschap NL
E-mail: Ron Hogenboom
Gabriëlle Kühn
Agentschap NL
E-mail: Gabriëlle Kühn