Senternovem

09-03-2010 |

Europese Commissie presenteert opvolger Lissabonstrategie

De Europese Commissie heeft op 3 maart het startsein gegeven voor de Europa 2020-strategie. Deze strategie moet als opvolger van de Lissabonstrategie de EU uit de huidige crisis helpen. Ook moet de strategie de Europese economie voorbereiden op de komende tien jaar. Het bevat het interessante onderdelen op het gebied van onder andere innovatie, MVO en internationalisering van het MKB.

Voortgang in vijfstreefcijfers gevangen
De Commissie zet in de concept-Europa 2020-strategie een drietal hoofdlijnen uiteen. Deze hoofdlijnen moeten de nationale overheden en de Commissie in de komende tijd omzetten in concrete maatregelen. De hoofdlijnen zijn:

* bewerkstelligen van slimme groei (accent op kennis, innovatie, onderwijs en de digitale maatschappij).

* bevorderen van duurzame groei (in ons productieproces zuiniger omgaan met hulpbronnen en toch onze concurrentiekracht vergroten).
* stimuleren van groei voor iedereen (de arbeidsparticipatie verhogen, beter onderwijs bieden en armoede bestrijden).

Vijf streefcijfers schetsen hoe de EU er in 2020 voor moet staan. Aan de hand van deze cijfers kan iedereen de vorderingen afmeten. De cijfers zijn onder meer dat 75% van de beroepsbevolking (tussen 20 en 64 jaar) daadwerkelijk werkt, de omvang van de R&D-uitgaven 3% van het bbp bedragen (nu is dat circa 2%), de vermindering van de CO2-uitstoot met 20% ten opzichte van 1990, het aandeel duurzame energie te verhogen naar 20% van de totale energie consumptie en de energie-efficiëntie te verhogen met 20%. Tenslotte een verlaging van het percentage voortijdige schoolverlaters van 15 naar 10%.

Internationalisering en MVO
De Commissie benadrukt dat een groot deel van de Europese welvaart is te danken aan internationale handel. Om in de toekomst te kunnen blijven concurreren met ondernemingen uit de VS, Japan en opkomende economieën zullen we de concurrentiekracht van Europese bedrijven moeten vergroten.

Daarnaast zullen we onze handel moeten verduurzamen door onze voorsprong op het ontwikkelen van groene technologieën te behouden op landen als China en Noord-Amerika. Het stimuleren van innovatie en ondernemerschap is daarbij cruciaal. Ook is het van belang om de internationalisering van het MKB te promoten, aldus de Commissie.

Tenslotte stelt de Commissie voor om de Europese MVO-strategie te vernieuwen en te stimuleren als een sleutelelement om het vertrouwen van consumenten en werknemers op lange termijn te waarborgen.

Verbeteren interne markt
Het op 1 januari 1993 ingestelde vrije verkeer van goederen, diensten, kapitaal en personen tussen de EU-lidstaten - de interne markt - heeft sindsdien voor veel extra welvaart en werkgelegenheid gezorgd. Bij de oprichting van de interne markt waren hedendaagse communicatiemiddelen zoals mobiele telefoon en Internet niet aanwezig. Deze communicatietechnologieën hebben een groot economisch potentieel, denk aan allerlei nieuwe diensten op content- en mediavlak. Om dit potentieel te verzilveren zal de Commissie (in dit geval onze eigen Neelie Kroes) initiatieven nemen.

Ook wil de Commissie een aantal bestaande knelpunten op de interne markt slechten. Zo zal zij met voorstellen komen om eenvoudiger en tegen lagere kosten koopcontracten te kunnen afsluiten door het bieden van standaardclausules voor contracten. Tevens wil het voortgang maken met het opstellen van optionele Europese contractwetgeving.

Verder wil het knelpunten bij de implementatie van de Dienstenrichtlijn voortvarend aanpakken, zodat het gemakkelijker voor bedrijven wordt om dienstverlening grensoverschrijdend aan te bieden. Daar zit enorm veel potentieel. Volgens de Commissie resulteert succesvolle implementatie van de richtlijn in een stijging van de Europese interne handel in diensten met 45%. Voor Nederland betekent dit zo'n 40 miljard euro aan extra handel. Ook zouden de interne Europese directe buitenlandse investeringen met 25% toenemen. Dit zou voor ons land eveneens vele miljarden aan extra investeringen inhouden.

Tijdlijnen voorstel
De Europese regeringsleiders - de Europese Raad - bespreken het Commissievoorstel eind deze maand. Vervolgens zal de Raad in juni de gehele 2020-strategie vaststellen en de nationale doelstellingen bepalen. Dat laatste zal voor ons land nog moeilijk zijn, omdat het huidige kabinet demissionair is. Het is aan de volgende regering om aan de doelstellingen concrete maatregelen en instrumenten te binden.

Achtergrond 2020-strategie
De Commissie heeft met Europa 2020 de opvolger van de Lissabonstrategie gepresenteerd. De Lissabonstrategie werd in 2000 in de Portugese hoofdstad door alle EU-regeringsleiders en de Commissie vastgesteld. Doel van Lissabon was vóór 2010 het maken van Europa tot de meest concurrende economie van de wereld.

Hiertoe heeft de Commissie destijds zelf een aantal maatregelen genomen, zoals de reductie van administratieve lasten op Europees gebied. Ook stelde elke lidstaat een actieprogramma op met concrete beleidsmaatregelen. Nederland heeft in dit kader onder meer extra geld uitgetrokken voor het stimuleren van innovatie (innovatievouchers, innovatieprestatiecontracten, WBSO).

Daarnaast kreeg reeds bestaand beleid een extra impuls, zoals het stimuleren van ondernemerschap (extra fiscale aftrekposten, stimuleren van het aanbod aan durfkapitaal, verminderen administratieve lasten en verspoelen van vergunningen en het invoeren van één loket). Contact

Ron Hogenboom
Agentschap NL
E-mail: Ron Hogenboom

Gabriëlle Kühn
Agentschap NL
E-mail: Gabriëlle Kühn