Bedrijfsresultaat RTL Nederland in 2009 gestegen naar 72 miljoen
RTL Nederland1 sluit 2009 naar tevredenheid af. De EBITA van RTL
Nederland is in het afgelopen jaar gestegen naar 72 miljoen ( 70
miljoen in 2008). Deze stijging is mede te danken aan de vroegtijdige
focus op kostenreductie die het mediabedrijf reeds in 2008 heeft
ingezet.
Financieel
De omzet van RTL Nederland daalde naar 371 miljoen (2008: 436
miljoen), met name ten gevolge van een forse krimp van de televisie-
en radioadvertentiemarkt in 2009. De toename van de EBITA is mede het
gevolg van een reductie van de operationele kosten in 2009 en
éénmalige herstructureringskosten van RTL Nederland in 2008.
Bert Habets, CEO van RTL Nederland: De goede operationele performance
gecombineerd met het proactief verlagen van de kosten, hebben met name
in de laatste zes maanden van 2009 geleid tot een stevig herstel van
het bedrijfsresultaat in het televisiesegment. We hebben meer met
minder gedaan en niet afgewacht tot het economische tij zou keren. Die
slagvaardigheid blijkt ook uit de vele nieuwe initiatieven in 2009,
zoals nieuwe online platforms, de lancering van het eerste themakanaal
RTL Lounge, de stap naar HD televisie en de verdere uitbouw van onze
RTL Gemist-activiteiten. Uit de groei van ons marktaandeel op zowel de
kijkers- als online markt blijkt dat we vanuit eigen kracht en met
onze sterke merken onze marktposities verder hebben uitgebouwd in het
snel veranderende medialandschap. De strategie van enerzijds
kostenbeheersing en anderzijds investeren in nieuwe producten in
combinatie met nieuwe markten betreden, is ook het uitgangspunt voor
2010. De aankoop van Radio 10 Gold en de start van het online
voordeelplatform VanVoordeel.nl zjin daar de eerste bewijzen van.
Operationeel
Door een verdere aanscherping van de positionering bleven de vier
televisiezenders van RTL Nederland de concurrentie in 2009 ruim voor.
In de doelgroep boodschappers 20 - 49 jaar werd met RTL 4, RTL 5, RTL
7 en RTL 8 een gezamenlijk zenderaandeel gerealiseerd van 32,3% (2008:
30,5%), een procentuele stijging van bijna 6%. Met name vlaggenschip
RTL 4 droeg in grote mate bij aan dit succes. In de doelgroep van RTL
4 (boodschappers 20 - 49 jaar) werd in 2009 een zenderaandeel bereikt
van 17% (2008: 14,9%), het hoogste jaarcijfer voor de zender sinds
2005. Ook voor RTL 5 was 2009 een bijzonder goed jaar. De zender
groeide ten opzichte van 2008 met 5,5% naar 9,6% zenderaandeel in de
eigen doelgroep 20 - 34 jaar.2 Op 2 oktober 2009 lanceerde RTL
Nederland zijn eerste digitale televisiekanaal, RTL Lounge. De eerste
maanden wist RTL Lounge een gemiddeld maandbereik te realiseren van
1.170.000 unieke kijkers in de doelgroep 6+. Het totale bereik in
diezelfde periode was 2.080.000 unieke kijkers in de doelgroep 6+.
Radio 538 handhaaft zijn positie als marktleider in de
luisterdoelgroep 20-49 jaar met 16,2%. De banden tussen het
radiostation en de televisieactiviteiten van RTL Nederland, met name
bij RTL 5, zijn afgelopen jaar verder geïntensiveerd. Dit heeft onder
andere geleid tot samenwerking rond Koninginnedag, Hotel 538, X FACTOR
en Ibiza 24/7. Eind oktober keerde het RTL-merk terug op de radiomarkt
met de lancering van het digitale radiostation RTL Lounge Radio. De
technische en programmatische ondersteuning wordt verzorgd door Radio
538.
Ook RTL Digital Media versterkte haar positie in 2009. Het aantal
unieke bezoekers steeg met 32,4% naar 5,12 miljoen gemiddeld per
maand. Gezamenlijk hebben zij ruim 868,3 miljoen paginas bekeken,
waarvan meer dan 185,5 miljoen video's. Een forse groei van
respectievelijk 33,6% en 103,2% ten opzichte van 2008.
---
Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Kim Koppenol, Manager Corporate Communicatie RTL Nederland via tel.
035-671 85 97 of 06-53 17 20 99.
RTL Group