Nederlandse Orde van Advocaten

Advocaten luiden noodklok over tolkdiensten

Tolken die eindeloos op zich laten wachten, te elfder ure afbellen, de verkeerde taal spreken, of niet verschijnen op een zitting. Het is een greep uit de klachten die vreemdelingen- en asieladvocaten hebben over de dienstverlening van het bedrijf Concorde Group B.V., dat per 1 januari de tolkdiensten overnam van het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN).
Concorde blijkt slecht voorbereid op de praktijk. De Specialisten Vereniging Migratierecht Advocaten, de Vereniging Asieladvocaten en Juristen Nederland, en de Adviescommissie Vreemdelingenrecht van de Orde schreven daarom de minister een brandbrief, ondersteund door de Orde met het dringende verzoek in te grijpen. Kwalijk is, schrijven zij, dat er oneigenlijke concurrentie met de IND is ontstaan omdat IND en advocatuur uit dezelfde bron putten.
De advocatuur, maar ook de Raad voor Rechtsbijstand, Vreemdelingenpolitie en Vluchtelingenwerk hadden daarom eerder aangedrongen op een gezamenlijke aanbesteding, om concurrentie in de dienstverlening te voorkómen. De IND blijkt desondanks toch eigen afspraken te maken met de tolken, die door de dienst niet alleen langer worden ingehuurd, maar ook zonder tussenkomst van Concorde krijgen uitbetaald. Het ministerie was ondanks herhaalde verzoeken om een reactie niet bereikbaar voor commentaar.
De SP stelt vanmiddag kamervragen over deze kwestie.
---