Advocaten luiden noodklok over tolkdiensten
Tolken die eindeloos op zich laten wachten, te elfder ure afbellen, de
verkeerde taal spreken, of niet verschijnen op een zitting. Het is een
greep uit de klachten die vreemdelingen- en asieladvocaten hebben over
de dienstverlening van het bedrijf Concorde Group B.V., dat per 1
januari de tolkdiensten overnam van het Tolk- en Vertaalcentrum
Nederland (TVcN).
Concorde blijkt slecht voorbereid op de praktijk. De Specialisten
Vereniging Migratierecht Advocaten, de Vereniging Asieladvocaten en
Juristen Nederland, en de Adviescommissie Vreemdelingenrecht van de
Orde schreven daarom de minister een brandbrief, ondersteund door de
Orde met het dringende verzoek in te grijpen. Kwalijk is, schrijven
zij, dat er oneigenlijke concurrentie met de IND is ontstaan omdat IND
en advocatuur uit dezelfde bron putten.
De advocatuur, maar ook de Raad voor Rechtsbijstand,
Vreemdelingenpolitie en Vluchtelingenwerk hadden daarom eerder
aangedrongen op een gezamenlijke aanbesteding, om concurrentie in de
dienstverlening te voorkómen. De IND blijkt desondanks toch eigen
afspraken te maken met de tolken, die door de dienst niet alleen
langer worden ingehuurd, maar ook zonder tussenkomst van Concorde
krijgen uitbetaald. Het ministerie was ondanks herhaalde verzoeken om
een reactie niet bereikbaar voor commentaar.
De SP stelt vanmiddag kamervragen over deze kwestie.
---
Nederlandse Orde van Advocaten