Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


Datum 11 maart 2010
Betreft Verslag OJC-Raad 15 februari - Schriftelijke afhandeling AO

Met betrekking tot de Onderwijs-, Jeugd-, en Cultuurraad, stuur ik u:


·
Het verslag van de OJC-Raad van 15 februari jl.
· e reactie op de toezegging die is gedaan tijdens het Algemeen Overleg op D
25 november jl. Tijdens dit overleg is toegezegd om de meeneembaarheid van studiefinanciering te agenderen voor de OJC-Raad.
·
De schriftelijke afhandeling van het Algemeen Overleg van 10 februari jl. (inclusief Annex)

de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart

a
na 1 van 4 Pagi





Datum Verslag OJC-Raad 15 februari 2010 5 maart 2010

IB/192003 De nieuwe EU-commissaris voor onderwijs, cultuur, meertaligheid en jeugd,

mevrouw Vassiliou, spreekt uit dat ze vanuit haar functie de rol van onderwijs in de EU2020-strategie (de opvolger van de huidige Lissabonstrategie) zal benadrukken. De Europese Commissie brengt de mededeling over de EU2020- strategie begin maart uit.

Gezamenlijk voortgangsverslag werkprogramma "Onderwijs en Opleiding 2010"

Het Spaans voorzitterschap lichtte toe dat het gezamenlijk voortgangsverslag betrekking heeft op de periode 2007-2009 en zich concentreert op de kernvaardigheden in het onderwijs. Het werkprogramma heeft bijgedragen aan de vooruitgang op een aantal onderwijsthema's (zoals bijvoorbeeld de toename van de deelname aan vroeg-, en voorschoolse educatie en Leven Lang Leren). Aandachtspunten blijven het aantal voortijdig schoolverlaters en mobiliteit.

De EU-commissaris gaf aan dat met het werkprogramma veel bereikt is, maar dat er met name aandacht moet blijven bestaan voor: de opleiding van leraren, de kernvaardigheden, het Leven Lang Leren-programma en de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Extra financiële ondersteuning is in dit kader wenselijk.

De Raad nam vervolgens het gezamenlijk voortgangsverslag "Onderwijs en Opleiding 2010" aan

Gedachtewisseling over onderwijs en opleiding in het Europa van 2020

Het voorzitterschap heeft de Raad in het kader van de gedachtewisseling over onderwijs en opleiding in het Europa van 2020 de volgende vragen voorgelegd:


1. Hoe ziet u de rol van onderwijs en opleiding bij het streven van Europa om groei en werkgelegenheid, sociale rechtvaardigheid én sociale cohesie te stimuleren?

2. Hoe kunnen de ministers van Onderwijs praktisch gezien een bijdrage leveren aan de toekomstige "EU 2020"-agenda en helpen voorzien in passende middelen voor de sector onderwijs en opleiding?

De EU-commissaris benadrukte in haar bijdrage aan de gedachtewisseling dat kennis een belangrijke en doorslaggevende rol speelt in de toekomst van Europa. Het werkprogramma "Onderwijs en Opleiding 2020" is het uitgangspunt van de onderwijsbijdrage aan de algemene EU2020-strategie.

De Raad viel de commissaris bij in haar standpunt dat de onderwijsprioriteiten voor de komende periode in het werkprogramma "Opleiding en Opleiding 2020" staan verwoord. Naast een beleidsmatige inzet, zijn ook meer financiële middelen voor investeringen in kennis en onderwijs noodzakelijk volgens een groot aantal

Pagina 2 van 4





lidstaten. Naast een economische dimensie, moet het doel van deze (extra) Datum investeringen ook sociaal van aard zijn. Voorts werd door veel lidstaten naar 5 maart 2010

voren gebracht dat voor het economische herstel kennis en onderwijs (inclusief Onze referentie Leven Lang Leren) onontbeerlijke factoren zijn. IB/192003 Nederland voegde hieraan in haar bijdrage nog toe dat scholen en

onderwijsinstellingen in sterke mate betrokken moeten worden bij de EU2020- strategie en dat nadrukkelijk de verbinding moet worden gezocht met andere sectoren. Tenslotte werd benadrukt door Nederland dat de lidstaten zelf verantwoordelijk zijn voor de resultaten en het derhalve zelf moet doen.

Het voorzitterschap rondde de gedachtewisseling af met de mededeling dat de belangrijkste conclusies overgedragen worden aan de voorzitter van de Europese Raad.

Pagina 3 van 4





Datum Toezegging Algemeen Overleg 25 november 2009 5 maart 2010

IB/192003 Tijdens het Algemeen Overleg van 25 november jl. is door toenmalig minister

Plasterk toegezegd dat de meeneembaarheid van de studiefinanciering in de OJC- Raad wordt geagendeerd.

Om de mobiliteit onder jongeren te stimuleren, heeft Nederland in haar kabinetsreactie op het Groenboek `De leermobiliteit voor jongeren bevorderen' een pleidooi gehouden voor de meeneembaarheid van studiefinanciering.

Mobiliteit blijft de komende periode op de Europese agenda staan. De nieuwe EU- commissaris voor onderwijs, cultuur, meertaligheid en jeugd, mw Vassiliou, zal zich ­gesteund door de voorzitter van de Europese Commissie- inzetten om de mobiliteit van jongeren te stimuleren. De inhoud van de agenda van de OJC-Raad wordt door het wisselend EU-voorzitterschap bepaald. Zodra een agendapunt aanknopingspunten biedt voor het onder de aandacht brengen van de meeneembaarheid van studiefinanciering, wordt dat moment aangegrepen. Gezien de actualiteit van dit thema is de inschatting dat dit pleidooi tijdens de OJC-Raad in mei of november kan worden gehouden.

Pagina 4 van 4