Dura Vermeer

Amsterdam - 11 maart 2010

Boren Noord/Zuidlijn kan officieel beginnen

Het boren van de Noord/Zuidlijn kan officieel beginnen. Dura Vermeer en Züblin, verenigd in de combinatie Saturn, hebben vandaag samen met het Projectbureau Noord/Zuidlijn de inzegening van de boormachines gevierd. Daarbij zijn de namen onthuld van de twee boormachines waarmee Saturn de 2,1 kilometer lange metrotunnel onder Amsterdam gaat boren: Noortje en Gravin.

Historische dag voor Amsterdam
De ceremonie rondom de inzegening van de boormachines vond plaats onder grote publieke en media-belangstelling. Alvorens de deken van Amsterdam begon met de inzegening van de boormachines werden alle betrokken partijen in een vraag- en antwoordspel gevraagd hoe zij `deze historische dag voor Amsterdam' beleven. Contractmanager Paul Janssen van het Projectbureau vertelde daarbij de uitvoering van de werkzaamheden met vertrouwen tegemoet te zien. Janssen: `Alles is met de grootste zorgvuldigheid in de puntjes voorbereid inclusief het nemen van beheermaatregelen. Dit wordt de negende boortunnel in Nederland en het boren is tot nu toe altijd zonder incidenten verlopen.'

Vierde klus voor Saturn
Lid Raad van Bestuur en voorzitter directie divisie Infra, Koene Talsma, vulde hem daarbij aan met de opmerkingen dat de Noord/Zuidlijn inmiddels de vierde boorklus is van Saturn. `Het is niet nieuw voor ons en het team is helemaal op elkaar ingespeeld en kent elkaar van haver tot gort.' Directeur Edgar Schömig van combinant Züblin ging nog kort in op de specifieke uitdagingen van het team in Amsterdam: de bodem en het boren in de stad en welke speciale aanpassingen daarvoor zijn gedaan aan de boormachine, zoals een aangepast boorschild en een kortere boormachine.

Trots
Directeur Peter Dijk van het Projectbureau Noord/Zuidlijn, zei mede namens alle betrokkenen, deze dag vooral trots te zijn. `Het boren van de metrolijn rijgt de stations aan elkaar.' Wethouder Hans Gerson tot slot wenste het team onder de grond - 24 uur per dag en zeven dagen lang, 25 meter onder de grond - vooral veel succes en maakte zijn toehoorders nog maar eens duidelijk waarom de Noord/Zuidlijn er moet komen: voor een betere bereikbaarheid van de stad.

Heilige Sint Barbara
Alvorens officieel kon worden gestart met het boren verzorgde de deken van Amsterdam, Ambro Bakker, de ceremonie rondom de inzegening van de Heilige Sint Barbara, de beschermheilige van de tunnelboorders en de twee boormachines. Met `gewoon Amsterdams kraanwater' zegende hij Sint Barbara in. Na haar speciaal ereplekje te hebben gegeven naast de boormachines ging hij over tot de inzegening van de boormachines. De priester sprak daarbij de woorden uit dat het boren voorspoedig en veilig zal verlopen.