Dura Vermeer
Amsterdam - 11 maart 2010
Boren Noord/Zuidlijn kan officieel beginnen
Het boren van de Noord/Zuidlijn kan officieel beginnen. Dura Vermeer
en Züblin, verenigd in de combinatie Saturn, hebben vandaag samen met
het Projectbureau Noord/Zuidlijn de inzegening van de boormachines
gevierd. Daarbij zijn de namen onthuld van de twee boormachines
waarmee Saturn de 2,1 kilometer lange metrotunnel onder Amsterdam gaat
boren: Noortje en Gravin.
Historische dag voor Amsterdam
De ceremonie rondom de inzegening van de boormachines vond plaats
onder grote publieke en media-belangstelling. Alvorens de deken van
Amsterdam begon met de inzegening van de boormachines werden alle
betrokken partijen in een vraag- en antwoordspel gevraagd hoe zij
`deze historische dag voor Amsterdam' beleven. Contractmanager Paul
Janssen van het Projectbureau vertelde daarbij de uitvoering van de
werkzaamheden met vertrouwen tegemoet te zien. Janssen: `Alles is met
de grootste zorgvuldigheid in de puntjes voorbereid inclusief het
nemen van beheermaatregelen. Dit wordt de negende boortunnel in
Nederland en het boren is tot nu toe altijd zonder incidenten
verlopen.'
Vierde klus voor Saturn
Lid Raad van Bestuur en voorzitter directie divisie Infra, Koene
Talsma, vulde hem daarbij aan met de opmerkingen dat de Noord/Zuidlijn
inmiddels de vierde boorklus is van Saturn. `Het is niet nieuw voor
ons en het team is helemaal op elkaar ingespeeld en kent elkaar van
haver tot gort.' Directeur Edgar Schömig van combinant Züblin ging nog
kort in op de specifieke uitdagingen van het team in Amsterdam: de
bodem en het boren in de stad en welke speciale aanpassingen daarvoor
zijn gedaan aan de boormachine, zoals een aangepast boorschild en een
kortere boormachine.
Trots
Directeur Peter Dijk van het Projectbureau Noord/Zuidlijn, zei mede
namens alle betrokkenen, deze dag vooral trots te zijn. `Het boren van
de metrolijn rijgt de stations aan elkaar.' Wethouder Hans Gerson tot
slot wenste het team onder de grond - 24 uur per dag en zeven dagen
lang, 25 meter onder de grond - vooral veel succes en maakte zijn
toehoorders nog maar eens duidelijk waarom de Noord/Zuidlijn er moet
komen: voor een betere bereikbaarheid van de stad.
Heilige Sint Barbara
Alvorens officieel kon worden gestart met het boren verzorgde de deken
van Amsterdam, Ambro Bakker, de ceremonie rondom de inzegening van de
Heilige Sint Barbara, de beschermheilige van de tunnelboorders en de
twee boormachines. Met `gewoon Amsterdams kraanwater' zegende hij Sint
Barbara in. Na haar speciaal ereplekje te hebben gegeven naast de
boormachines ging hij over tot de inzegening van de boormachines. De
priester sprak daarbij de woorden uit dat het boren voorspoedig en
veilig zal verlopen.