Gemeente Son en Breugel


vaker aanspreekpunt voor meldingen inwoners

Jaarverslag 2009: boa's steeds vaker aanspreekpunt voor meldingen inwoners

Son en Breugel, 11 maart 2010

Ruim 60% van de meldingen van inwoners komen via de buitengewoon opsporings-ambtenaren (boa's) binnen. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2009. Van de 1367 meldingen zijn er 850 rechtstreeks bij de surveillerende gemeentelijke boa's terecht gekomen. De boa is steeds meer het aanspreekpunt voor meldingen en klachten, variërend van onjuist aanbieden van afval tot vernielingen.

Vooral door afzonderlijk van elkaar te surveilleren hebben de beide boa's veel contact met burgers. Tweehonderd meldingen komen telefonisch via het gemeentelijk callcenter binnen en 850 via de boa's. Het is een reden om aan te nemen dat blauw op straat wordt gewaar-deerd door de bewoners van Son en Breugel.

Uit de jaarrapportage 2009 blijkt verder dat het totaal aantal meldingen via boa's, politie, wijk-teams en de telefoon samen met 13% is afgenomen (van 1560 naar 1367). Opvallend is dat bij de boa's vooral `overlast door honden' en `verkeersproblematiek' worden gemeld, terwijl bij de telefonische meldingen de grootste ergernis over `storend vuil' gaat.

Door de twee boa's werd in 2009 met 758 processen verbaal gehandhaafd. Daarvan betreft het in 414 gevallen parkeerovertredingen. Wegens hondenoverlast werd 32 keer een verbaal uitgeschreven. Het aantal jongeren dat vanwege het dumpen van kranten of vanwege vroeg-tijdig afsteken van vuurwerk werd doorverwezen naar bureau Halt steeg 11 naar 18.

In het handhavingsplan voor 2010 wordt door de boa's gehandhaafd op een breed pakket van twaalftal beleidsterreinen, waaronder parkeergedrag, vrachtverkeer in het centrum, ter-rasbeleid, buitenreclame, zwerfvuil, alcohol & drugs onder jongeren en bij evenementen.
Te downloaden:

* jaarverslag_2009_boas.pdf (27,39 KB)

Raadhuisplein 1 - 5691 AL Son en Breugel - Telefoon (0499) 491 491

Openingstijden / Bereikbaarheid / Contact