Gemeente Son en Breugel
vaker aanspreekpunt voor meldingen inwoners
Jaarverslag 2009: boa's steeds vaker aanspreekpunt voor meldingen inwoners
Son en Breugel, 11 maart 2010
Ruim 60% van de meldingen van inwoners komen via de buitengewoon
opsporings-ambtenaren (boa's) binnen. Dat blijkt uit het jaarverslag
over 2009. Van de 1367 meldingen zijn er 850 rechtstreeks bij de
surveillerende gemeentelijke boa's terecht gekomen. De boa is steeds
meer het aanspreekpunt voor meldingen en klachten, variërend van
onjuist aanbieden van afval tot vernielingen.
Vooral door afzonderlijk van elkaar te surveilleren hebben de beide
boa's veel contact met burgers. Tweehonderd meldingen komen
telefonisch via het gemeentelijk callcenter binnen en 850 via de
boa's. Het is een reden om aan te nemen dat blauw op straat wordt
gewaar-deerd door de bewoners van Son en Breugel.
Uit de jaarrapportage 2009 blijkt verder dat het totaal aantal
meldingen via boa's, politie, wijk-teams en de telefoon samen met 13%
is afgenomen (van 1560 naar 1367). Opvallend is dat bij de boa's
vooral `overlast door honden' en `verkeersproblematiek' worden gemeld,
terwijl bij de telefonische meldingen de grootste ergernis over
`storend vuil' gaat.
Door de twee boa's werd in 2009 met 758 processen verbaal gehandhaafd.
Daarvan betreft het in 414 gevallen parkeerovertredingen. Wegens
hondenoverlast werd 32 keer een verbaal uitgeschreven. Het aantal
jongeren dat vanwege het dumpen van kranten of vanwege vroeg-tijdig
afsteken van vuurwerk werd doorverwezen naar bureau Halt steeg 11 naar
18.
In het handhavingsplan voor 2010 wordt door de boa's gehandhaafd op
een breed pakket van twaalftal beleidsterreinen, waaronder
parkeergedrag, vrachtverkeer in het centrum, ter-rasbeleid,
buitenreclame, zwerfvuil, alcohol & drugs onder jongeren en bij
evenementen.
Te downloaden:
* jaarverslag_2009_boas.pdf (27,39 KB)
Raadhuisplein 1 - 5691 AL Son en Breugel - Telefoon (0499) 491 491
Openingstijden / Bereikbaarheid / Contact