VU medisch centrum

Allochtone patiënt wil graag betere informatie

11 maart 2010

Wat zijn de verwachtingen en ervaringen van allochtone patiënten binnen VUmc? Omdat allochtonen nog amper meedoen aan reguliere VUmc-enquêtes, zocht Naziha Abachri van patiëntenvoorlichting het in een apart onderzoek uit. Maar het belangrijkste resultaat verschilt nauwelijks van die van de andere enquêtes: de informatie aan patiënten kan beter.

Bij de afdeling patiëntenvoorlichting stappen dagelijks patiënten naar binnen om vragen te stellen, maar ook om hun ervaringen en klachten over de gang van zaken in VUmc te delen. De vier grootste thema's daarbij - informatie, bejegening, deskundigheid en inspraak - nam Naziha Abachri als uitgangspunt bij haar onderzoek naar de verwachtingen en ervaringen van allochtone VUmc-patiënten. Zij vroeg bij NIVEL een vragenlijst op, paste deze enigszins aan, en benaderde samen met een student allochtone patiënten in wachtruimtes. "Sommigen waren erg achterdochtig. Dan moesten we praten als Brugman om ze over te halen om mee te doen", herinnert zij zich.

Bijsluiter
Abachri, zelf van Marokkaanse afkomst, startte begin 2009 het onderzoek in opdracht van Bas Geerdes van het instituut ondersteuning patiëntenzorg. Deze had geconstateerd dat er nauwelijks allochtone patiënten hadden meegedaan aan de patiënttevredenheidsonderzoeken van de NFU en Agis, en het in 2008 gepubliceerde imago-onderzoek. Zestig allochtone patiënten werkten nu wel mee, waarvan er vijftig bruikbare reacties gaven.
Het onderzoek van Abachri bevestigt de resultaten uit de eerdere onderzoeken. "De informatievoorziening kan beter, met name rond de bijwerkingen van medicatie. Er wordt al vrij snel gewezen naar de bijsluiter. Ook vinden veel patiënten dat er weinig uitleg wordt gegeven over onderzoeken, de behandeling en de gevolgen van beide. Verder hebben veel patiënten niet het gevoel dat er wordt gereageerd als zij aangeven pijn te hebben, en dus ook niet dat hun pijn goed onder controle wordt gehouden."

Vrouwelijke arts
Over de bejegening zijn allochtone patiënten positief. Abachri: "Zij vinden dat zij beleefd worden ontvangen en dat artsen en verpleegkundigen hun afspraken goed nakomen, bereid zijn vragen te beantwoorden en hen serieus nemen. Wel zouden allochtone vrouwen graag de mogelijkheid hebben om voor een vrouwelijke arts te kiezen. Ook vragen veel allochtonen om folders in hun eigen taal. Verder vinden zij de bewegwijzering en het parkeren een probleem, en het eten en drinken te duur. Allochtonen ervaren in wezen dus hetzelfde als autochtonen." Abachri verwacht dat ook deze resultaten worden meegenomen bij het verder verbeteren van de patiëntenzorg, zoals met gesproken folders in verschillende talen op de website.

Voor het aanvragen van folders in verschillende talen: neem contact op met patiëntenvoorlichting, tst. 40700.

Liesbeth Kuijpers
bron: Tracer