VU medisch centrum
Allochtone patiënt wil graag betere informatie
11 maart 2010
Wat zijn de verwachtingen en ervaringen van allochtone patiënten
binnen VUmc? Omdat allochtonen nog amper meedoen aan reguliere
VUmc-enquêtes, zocht Naziha Abachri van patiëntenvoorlichting het in
een apart onderzoek uit. Maar het belangrijkste resultaat verschilt
nauwelijks van die van de andere enquêtes: de informatie aan patiënten
kan beter.
Bij de afdeling patiëntenvoorlichting stappen dagelijks patiënten naar
binnen om vragen te stellen, maar ook om hun ervaringen en klachten
over de gang van zaken in VUmc te delen. De vier grootste thema's
daarbij - informatie, bejegening, deskundigheid en inspraak - nam
Naziha Abachri als uitgangspunt bij haar onderzoek naar de
verwachtingen en ervaringen van allochtone VUmc-patiënten. Zij vroeg
bij NIVEL een vragenlijst op, paste deze enigszins aan, en benaderde
samen met een student allochtone patiënten in wachtruimtes. "Sommigen
waren erg achterdochtig. Dan moesten we praten als Brugman om ze over
te halen om mee te doen", herinnert zij zich.
Bijsluiter
Abachri, zelf van Marokkaanse afkomst, startte begin 2009 het
onderzoek in opdracht van Bas Geerdes van het instituut ondersteuning
patiëntenzorg. Deze had geconstateerd dat er nauwelijks allochtone
patiënten hadden meegedaan aan de patiënttevredenheidsonderzoeken van
de NFU en Agis, en het in 2008 gepubliceerde imago-onderzoek. Zestig
allochtone patiënten werkten nu wel mee, waarvan er vijftig bruikbare
reacties gaven.
Het onderzoek van Abachri bevestigt de resultaten uit de eerdere
onderzoeken. "De informatievoorziening kan beter, met name rond de
bijwerkingen van medicatie. Er wordt al vrij snel gewezen naar de
bijsluiter. Ook vinden veel patiënten dat er weinig uitleg wordt
gegeven over onderzoeken, de behandeling en de gevolgen van beide.
Verder hebben veel patiënten niet het gevoel dat er wordt gereageerd
als zij aangeven pijn te hebben, en dus ook niet dat hun pijn goed
onder controle wordt gehouden."
Vrouwelijke arts
Over de bejegening zijn allochtone patiënten positief. Abachri: "Zij
vinden dat zij beleefd worden ontvangen en dat artsen en
verpleegkundigen hun afspraken goed nakomen, bereid zijn vragen te
beantwoorden en hen serieus nemen. Wel zouden allochtone vrouwen graag
de mogelijkheid hebben om voor een vrouwelijke arts te kiezen. Ook
vragen veel allochtonen om folders in hun eigen taal. Verder vinden
zij de bewegwijzering en het parkeren een probleem, en het eten en
drinken te duur. Allochtonen ervaren in wezen dus hetzelfde als
autochtonen." Abachri verwacht dat ook deze resultaten worden
meegenomen bij het verder verbeteren van de patiëntenzorg, zoals met
gesproken folders in verschillende talen op de website.
Voor het aanvragen van folders in verschillende talen: neem contact op
met patiëntenvoorlichting, tst. 40700.
Liesbeth Kuijpers
bron: Tracer