Groen!
Opel: de kans om werk te maken van een groene economie.
door Meyrem Almaci (federaal parlementslid) op 11 maart 2010 in "Economie,
fiscaliteit en werkgelegenheid"
In februari ondertekende Meyrem Almaci het manifest âDe strijd voor
duurzame tewerkstelling begint bij Opel Antwerpenâ. Dit manifest
ondertekend door 120 vertegenwoordigers uit de uit de syndicale,
culturele, academische en politieke wereld, roept de overheid op om in
te zetten op een ecologische autoproductie. Almaci: âHet nieuwe
voorstel van de vakbonden om Opel te redden biedt kansen om onze
economie te vernieuwen. Door autoâs te produceren die
milieuvriendelijker zijn én tegelijk sociale waarborgen te voorzien,
creëren we duurzame groene jobs. De Opel-plant kan een testcase worden
waar het voortouw wordt genomen in de uitbouw van een groenere
economie. Maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat de federale
regering eindelijk het nodige kader creëert. Tijd voor actie.â
Gisteren hebben de vakbonen een nieuw voorstel gelanceerd om Opel te
redden. Als topman Nick Reilly het tegenvoorstel aanvaard kan er op
zoek worden gegaan naar een investeerder voor deze belangrijke plant
in Antwerpen. Vorige week heeft premier Leterme laten verstaan dat de
regering in eerste instantie een ondersteunende rol wil spelen, maar
ook dat hij ter beschikking blijft staan voor de uitwerking van een
oplossing.
Gisterenavond was er een bijeenkomst van de Werkgroep Opel, waarin
naast werkgevers en werknemers ook vertegenwoordigers uit de regionale
en federale overheden zaten. Die werkgroep wil de druk op Europa hoog
houden en vraagt voldoende productiegarantie tot 2011, om tijd te
hebben voor het zoeken naar externe investeerders. Kris Peeters,
vraagt ondertussen een snel antwoord van Reilly op het voorstel van de
Opel-vakbonden. Als het antwoord positief is, zal de Vlaamse regering
haar schouders mee onder het project zetten. De vakbonden verwachten
echter ook vanuit federale hoek steun.
Na maanden van ongerustheid en onzekerheid is het noodzakelijk dat
zowel de Vlaamse als de federale overheid realistische en concrete
maatregelen nemen. Dat ze de werknemers steunen die op een
verantwoorde manier de drieste plannen van de directie hebben trachten
counteren en dit blijven volhouden op een constructieve manier. Het is
belangrijk dat we deze mensen een duurzame toekomst bieden. En dat
kan. Door in te zetten op het naar hier halen van schonere en groenere
modellen zoals de elektrische Ampera, kan de plant een nieuwe toekomst
tegemoet gaan. Tegelijkertijd biedt dit de federale regering een kans
om werk te maken van een vergroening van onze economie, en in te
spelen op de vraag van consumenten naar schonere en
milieuvriendelijkere mobiliteit.
Het dossier Opel-Antwerpen moet dan ook een aanzet vormen om in te
zetten op een ecologische autoproductie. Een manifest van de Eric
Goeman van Attac Vlaanderen, Dirk Holemans van Oikos, Eddy Goovaerts
van ABVV Metaal Antwerpen en hoogleraar arbeidsrecht Patrick Humblet
roept hier dan ook met zoveel woorden voor op. Volgens de
initiatiefnemers zouden al over twee jaar in de autofabriek
verschillende modellen van elektrische wagens kunnen worden
geassembleerd. In het manifest wordt gesteld dat de autosector wel
degelijk een toekomst heeft, maar daarbij nood heeft aan een
omschakeling. Opel-Antwerpen zou volgens de initiatiefnemers de plek
kunnen worden waar het voortouw wordt genomen in de uitbouw van
ecologische autoproductie, maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat
Yves Leterme en Kris Peeters de nodige initiatieven neemt en het kader
creëert. Misschien eens de moeite om te lezen.....
Contact: Meyrem Almaci -
Deel Deel
Meyrem Almaci
Federaal Volksvertegenwoordiger