Wet Kilometerprijs controversieel verklaard, hoe verder?
12/03/2010 10:40
Rai Vereniging
RAI Vereniging vraagt aandacht voor de gevolgen van het controversieel verklaren van de Wet Kilometerprijs door de Tweede Kamer.
Directeur RAI Vereniging, Peter Janssen, vraagt aandacht voor de gevolgen van het controversieel verklaren van de Wet Kilometerprijs door de Tweede Kamer. "Vanzelfsprekend zijn we teleurgesteld door het controversieel verklaren van dit belangrijke dossier. Als één van de grondleggers van het project Anders Betalen voor Mobiliteit zien we deze vertraging met lede ogen aan."
Vorig jaar is onder andere door RAI Vereniging het Sectorakkoord mobiliteit, logistiek en infrastructuur 2008-2020 'Duurzaamheid in beweging' gesloten met het kabinet en andere belangrijke partners uit het bedrijfsleven. In dat convenant is vastgesteld dat gezamenlijk gewerkt zal worden om de in het sectorakkoord overeengekomen CO2-reductie te realiseren. Het project Anders Betalen voor Mobiliteit kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. "Het lijkt erop alsof de doelstellingen uit dit akkoord vergeten zijn in de afwegingen die hebben geleid tot het controversieel verklaren van het dossier kilometerprijs.", aldus Janssen. "Het principe 'betalen voor gebruik' dat ten grondslag ligt aan de Wet Kilometerprijs is onmisbaar om de in het akkoord gestelde reductiedoelstelling te halen. De verwachting is dat dit principe een CO2-reductie oplevert van 15 tot 20%."
Een nieuw kabinet zal zich goed rekenschap moeten geven van de door hun voorgangers gestelde reductiedoelstellingen in het wegverkeer. 12 tot 15 Mton CO2 reduceren in 2020 is haalbaar, maar dan moet er wel een belangrijke stap gemaakt worden in een systeem dat een andere manier voor het betalen van het gebruik van wegvervoermiddelen mogelijk maakt.
Einde bericht

http://www.raivereniging.nl