Senternovem
12-03-2010 |
Ondersteuning wereldprimeur Absorptiesysteem in vissersschip
bespaart tachtig procent elektrische energie
De wereldprimeur voor het eerste absorptievriessysteem op zee gaat
naar installatiebedrijf GEA Grenco BV en de Noorse reder Olympic Prawn
die het in een nieuw vissersschip bouwt. ROB subsidieerde de
ontwikkeling van het innovatieve koelsysteem.
Op visserijschepen wordt de vangst bij extreme koude bewaard. De
compressoren van de koelingen verbruiken veel elektrische energie. Met
ROB-subsidie ontwikkelde GEA Grenco BV met de TU Delft en twee
Nederlandse rederijen een duurzaam alternatief. Sales manager Ø.
Gausvik: "Het resultaat is een absorptiesysteem. Een thermisch
compressiesysteem gebruikt de uitlaatgassen van de dieselmotor om het
koelproces aan te drijven. Dat bespaart tachtig procent elektrische
energie." Het absorptiesysteem levert onder normale omstandigheden
alle vriescapaciteit. Een normale elektrische compressor vangt
tijdelijke piekbelasting op.
Technisch lastig
Het nieuwe koelsysteem voor visserijschepen werkt op basis van water
en ammoniak. "Het alternatief is een combinatie van lithium, bromide
en water. Dat kan echter niet gebruikt worden bij temperaturen lager
dan 0°C. Om vis op zee te koelen is -40 tot -45°C nodig", legt Gausvik
uit. Absorptiekoelmachines worden op land vaak toegepast als er gratis
afvalwarmte beschikbaar is. Op zee is gratis afvalwarmte beschikbaar
via de rookgassen van de scheepsdieselmotor.
Doorbraak
Het absorptiesysteem is groter dan het traditionele systeem. Het is
dus alleen geschikt voor nieuwbouw. De Noorse reder Olympic Prawn gaat
het systeem gebruiken in een nieuw vissersschip voor het noordelijke
Arctische gebied. Daar is de natuur erg kwetsbaar. "Deze wereldprimeur
is een doorbraak op het gebied van duurzaam koelen! De ROB-subsidie
voor de ontwikkeling ervan was heel erg belangrijk. Visserij is een
beperkt marktgebied. Het is dus zeer de vraag of duurzame
alternatieven voor koeling worden onderzocht als er geen ondersteuning
is. Vooral als olieprijzen laag zijn."
In Nederland werken vissers met grotere trawlers. Deze schepen kunnen
nog veel meer potentieel aan restwarmte benutten. Het wachten is nu op
Nederlandse reders die een nieuw schip willen bouwen.