Senternovem

12-03-2010 |

Ondersteuning wereldprimeur Absorptiesysteem in vissersschip bespaart tachtig procent elektrische energie

De wereldprimeur voor het eerste absorptievriessysteem op zee gaat naar installatiebedrijf GEA Grenco BV en de Noorse reder Olympic Prawn die het in een nieuw vissersschip bouwt. ROB subsidieerde de ontwikkeling van het innovatieve koelsysteem.

Op visserijschepen wordt de vangst bij extreme koude bewaard. De compressoren van de koelingen verbruiken veel elektrische energie. Met ROB-subsidie ontwikkelde GEA Grenco BV met de TU Delft en twee Nederlandse rederijen een duurzaam alternatief. Sales manager Ø. Gausvik: "Het resultaat is een absorptiesysteem. Een thermisch compressiesysteem gebruikt de uitlaatgassen van de dieselmotor om het koelproces aan te drijven. Dat bespaart tachtig procent elektrische energie." Het absorptiesysteem levert onder normale omstandigheden alle vriescapaciteit. Een normale elektrische compressor vangt tijdelijke piekbelasting op.

Technisch lastig

Het nieuwe koelsysteem voor visserijschepen werkt op basis van water en ammoniak. "Het alternatief is een combinatie van lithium, bromide en water. Dat kan echter niet gebruikt worden bij temperaturen lager dan 0°C. Om vis op zee te koelen is -40 tot -45°C nodig", legt Gausvik uit. Absorptiekoelmachines worden op land vaak toegepast als er gratis afvalwarmte beschikbaar is. Op zee is gratis afvalwarmte beschikbaar via de rookgassen van de scheepsdieselmotor.

Doorbraak

Het absorptiesysteem is groter dan het traditionele systeem. Het is dus alleen geschikt voor nieuwbouw. De Noorse reder Olympic Prawn gaat het systeem gebruiken in een nieuw vissersschip voor het noordelijke Arctische gebied. Daar is de natuur erg kwetsbaar. "Deze wereldprimeur is een doorbraak op het gebied van duurzaam koelen! De ROB-subsidie voor de ontwikkeling ervan was heel erg belangrijk. Visserij is een beperkt marktgebied. Het is dus zeer de vraag of duurzame alternatieven voor koeling worden onderzocht als er geen ondersteuning is. Vooral als olieprijzen laag zijn."
In Nederland werken vissers met grotere trawlers. Deze schepen kunnen nog veel meer potentieel aan restwarmte benutten. Het wachten is nu op Nederlandse reders die een nieuw schip willen bouwen.