Senternovem
11-03-2010 |
WKK-gasmotorenleveranciers willen meer met overheid samenwerken
Reductie van onverbrand aardgas in WKK-gasmotoren
VROM en ROB organiseerden in januari een workshop met leveranciers van
warmtekrachtinstallaties in de tuinbouw. Doel was te onderzoeken hoe
deze installaties blijvend aan de emissienorm voor koolwaterstoffen
kunnen voldoen en welke mogelijkheden er zijn om deze emissies verder
terug te dringen.
In 2009 onderzocht KEMA dertig WKK-motoren. Uit het meetrapport blijkt
dat twintig procent van die motoren niet voldoet aan de norm van het
Besluit Emissie-eisen Middelgrote Stookinstallaties (BEMS). Bovendien
is onduidelijk of WKK-motoren op langere termijn ook nog aan de
wettelijke eis kunnen voldoen. BEMS treedt op 1 april 2010 in werking.
Voor het eerst zijn hierin emissienormen opgenomen voor onverbrande
koolwaterstoffen. Deze stoffen bestaan overwegend uit het niet
CO2-broeikasgas methaan.
Reductie-opties
In samenwerking met de motorenleveranciers inventariseert VROM
beschikbare of toekomstige technieken die ervoor zorgen dat alle
WKK-installaties blijvend aan de BEMS-norm kunnen voldoen. Daarbij
kijkt VROM ook naar mogelijkheden om op termijn de eis voor
koolwaterstoffen te kunnen verscherpen. Het ministerie wil BEMS
namelijk in 2012/1013 evalueren. Michel de Zwart van ROB: "Er is een
besparing van ruim 1 megaton CO2-equivalenten methaan mogelijk als we
alle methaanslip kunnen voorkomen. Dat is significant. Via de workshop
met leveranciers en gebruikers wilden we een indruk krijgen van
innovaties, nageschakelde reductietechnieken en aanpassingen via de
motormanagement-systemen. Verschillende opties passeerden de revue.
Zo experimenteert een motorleverancier met een stalen zuiger, die
emissies significant kan verminderen. Ook is een
naverbranderinstallatie ontwikkeld, die methaan met 99,7 procent kan
terugdringen. Deze naverbrander is onderdeel van
een aanvullende meting die KEMA eind december vorig jaar in opdracht
van ROB heeft uitgevoerd. De motorleveranciers gaven aan dat er
waarschijnlijk mogelijkheden zijn in de afstelling van de motor, via
het motormanagement. Echter, daaruit zijn tijdens de workshop nog geen
harde reductiecijfers naar voren gekomen. Ook aan verbeteringen van de
brandstof wordt gedacht, zoals het bijmengen van waterstof. Meest
kansrijk lijken motortechnische innovaties en nageschakelde
technieken. De komende maanden gaan we de mogelijkheden beoordelen op
technische haalbaarheid, termijn en kosteneffectiviteit."
De Zwart is hier positief over. "Grote winst van de workshop is de
expliciete toezegging van leveranciers dat zij meer met de overheid
willen samenwerken om de emissie van onverbrande koolwaterstoffen te
reduceren. Zo'n impuls brengt de overheidsdoelstellingen voor het
klimaat dichterbij."