Senternovem

11-03-2010 |

WKK-gasmotorenleveranciers willen meer met overheid samenwerken

Reductie van onverbrand aardgas in WKK-gasmotoren

VROM en ROB organiseerden in januari een workshop met leveranciers van warmtekrachtinstallaties in de tuinbouw. Doel was te onderzoeken hoe deze installaties blijvend aan de emissienorm voor koolwaterstoffen kunnen voldoen en welke mogelijkheden er zijn om deze emissies verder terug te dringen.

In 2009 onderzocht KEMA dertig WKK-motoren. Uit het meetrapport blijkt dat twintig procent van die motoren niet voldoet aan de norm van het Besluit Emissie-eisen Middelgrote Stookinstallaties (BEMS). Bovendien is onduidelijk of WKK-motoren op langere termijn ook nog aan de wettelijke eis kunnen voldoen. BEMS treedt op 1 april 2010 in werking. Voor het eerst zijn hierin emissienormen opgenomen voor onverbrande koolwaterstoffen. Deze stoffen bestaan overwegend uit het niet CO2-broeikasgas methaan.

Reductie-opties
In samenwerking met de motorenleveranciers inventariseert VROM beschikbare of toekomstige technieken die ervoor zorgen dat alle WKK-installaties blijvend aan de BEMS-norm kunnen voldoen. Daarbij kijkt VROM ook naar mogelijkheden om op termijn de eis voor koolwaterstoffen te kunnen verscherpen. Het ministerie wil BEMS namelijk in 2012/1013 evalueren. Michel de Zwart van ROB: "Er is een besparing van ruim 1 megaton CO2-equivalenten methaan mogelijk als we alle methaanslip kunnen voorkomen. Dat is significant. Via de workshop met leveranciers en gebruikers wilden we een indruk krijgen van innovaties, nageschakelde reductietechnieken en aanpassingen via de motormanagement-systemen. Verschillende opties passeerden de revue.

Zo experimenteert een motorleverancier met een stalen zuiger, die emissies significant kan verminderen. Ook is een naverbranderinstallatie ontwikkeld, die methaan met 99,7 procent kan terugdringen. Deze naverbrander is onderdeel van een aanvullende meting die KEMA eind december vorig jaar in opdracht van ROB heeft uitgevoerd. De motorleveranciers gaven aan dat er waarschijnlijk mogelijkheden zijn in de afstelling van de motor, via het motormanagement. Echter, daaruit zijn tijdens de workshop nog geen harde reductiecijfers naar voren gekomen. Ook aan verbeteringen van de brandstof wordt gedacht, zoals het bijmengen van waterstof. Meest kansrijk lijken motortechnische innovaties en nageschakelde technieken. De komende maanden gaan we de mogelijkheden beoordelen op technische haalbaarheid, termijn en kosteneffectiviteit."

De Zwart is hier positief over. "Grote winst van de workshop is de expliciete toezegging van leveranciers dat zij meer met de overheid willen samenwerken om de emissie van onverbrande koolwaterstoffen te reduceren. Zo'n impuls brengt de overheidsdoelstellingen voor het klimaat dichterbij."