Ingezonden persbericht

Amsterdam, 12 maart 2010

Massale aandacht voor online koopjesjacht

De Nederlandse webwinkel iBOOD trok gisteren grote belangstelling van internettend Nederland. Oorzaak was de populaire koopjesactie 'de Hunt' wat vergeleken kan worden met een 'Drie Dwaze Dagen' concept. Die aandacht was vooral zichtbaar op de bekende microblogsite Twitter. Volgens statistiekensite Twirus stonden de woorden #hunt en #ibood gedurende de hele dag in de top 5 in de lijst met populairste Nederlandse onderwerpen.

Volgens Twirus was de hashtag #hunt het populairste onderwerp van de dag. De statistiekensite meldt dat het onderwerp #ibood een derde plek in de top tien bekleedde. Normaal gesproken worden deze plekken bezet door nieuws of entertainment onderwerpen. De discussie over de glossy 'Gerda' van minister Verburg nam gisteren bijvoorbeeld de tweede plaats in.

Niet alleen het social media-platform Twitter stond bol van de iBOOD-berichten. Ook andere grote communities waren druk met de Hunt. Zo liep op het Tweakers.net forum het onderwerp 'De iBood Hunt is weer begonnen!' vol met 167 reactie pagina's. Het forum van Fok.nl wijdde maar liefst 29 topics aan de iBOOD Hunt. De onderwerpen werden meer dan 100.000 keer bekeken.

Concept
Het concept van iBOOD wijkt af van reguliere webwinkels. iBOOD heeft elke dag slechts één aanbieding. Tijdens de Hunt brengt de webwinkel de uitdrukking 'koopjesjacht' in praktijk. Zodra om twaalf uur 's nachts op iBOOD.com de blauwe zwaailichten beginnen te draaien, gaat de Hunt van start. In plaats van één aanbieding per dag, zijn er tijdens de Hunt meer dan honderd verschillende aanbiedingen. De aanbiedingen zijn slechts beperkt beschikbaar en volgen elkaar in hoog tempo op. De bezoekers houden de site de hele dag in de gaten om zo geen aanbieding te missen.

Community
De iBOOD-community bestaat uit een grote groep frequente gebruikers en bespreekt dagelijks de aanbieding op internet. Deze gebruikers zijn veelal productkenners, koopjesjagers en consumenten die veel waarde hechten aan de gebruikerservaringen van andere kopers en aan prijsvergelijking doen. Op deze manier beoordelen ze gezamenlijk de dagaanbieding.

Internetwinkelen steeds meer een sociale bezigheid

"Winkelen op internet wordt steeds meer een sociale bezigheid. Door sites zoals Twitter krijgen internetters de kans om met meerdere mensen te discussiëren over geplande aankopen. Op deze manier krijgen ze een duidelijk beeld van de aanbieding. De oriëntatie verschuift zich van de winkelvloer naar het internet. Wij merken dat winkelverkopers langzaam vervangen worden door kundige mede-gebruikers of onafhankelijke review sites. Na het winkelen op zaterdag wordt er tegenwoordig 'nageborreld' op Twitter" aldus Jöran Prinssen, mede-oprichter van iBOOD.

Over iBOOD

iBOOD heeft elke dag één product voor de voordeligste prijs in het schap en is naast Nederland actief in 5 andere Europese landen. Het assortiment wisselt per dag. Om de goedkoopste aanbiedingen te kunnen doen, werkt iBOOD samen met grote internationale topmerken. Elke aanbieding is maximaal 24 uur geldig of zolang de voorraad strekt. iBOOD is marktleider in het segment waar één product per dag wordt aangeboden.

iBOOD is in de categorie e-commerce gekozen tot de beste en populairste site van het jaar 2009. De 'Website van het Jaar' is de grootste nationale publieksprijs die jaarlijks uitgereikt wordt. Het publiek, bestaande uit 1,3 miljoen internetters, heeft iBOOD tot winnaar uitgeroepen.

Het bedrijf beschikt naast een hoofdkantoor in Amsterdam over kantoren in Duitsland en Polen respectievelijk in Berlijn en Poznan. iBOOD is opgericht in 2005 door Jöran Prinssen en Dennis Sanders. Bij iBOOD werken in totaal 43 mensen, verspreid over de 3 genoemde kantoren.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht